Inlägg från: EhjärtarE |Visa alla inlägg
  • EhjärtarE

Vänta med sex

Får jag fråga en sak idans? Är ni kristna, eller väntar ni av någon annan anledning? Var går gränsen för sex? Det är en intressant fråga.

Jag och min M2b är kristna och vi väntade med samlag tills vi hade varit ihop i ett halvår (vid det laget hade jag flyttat 120 mil för att få vara nära honom, så det kändes ganska tryggt). Men det betyder ju inte att vi inte rörde varandra innan dess, vi gjorde allt utom samlag kan man säga Så vi visste verkligen att vi fungerade ihop sexuellt innan vi hade "sex".

Om vi hade stått ut hade jag gärna väntat tills vi gifte oss, ibland undrar jag om vi gjorde rätt, samtidigt kan jag verkligen inte se vårat liv utan sex. Första gången blev verkligen speciell och det är något som jag är riktigt glad över, vi brukar kalla det datumet vår sexdag

• EhjärtarE

Glömde säga, vi var båda oskuld innan. Och vi har många vänner som väntat med sex tills de gift sig, det är väl egentligen så man "borde göra" när man är kristen

• EhjärtarE

Skillnaden är att vi ser på ett helt annat sätt på sex än vad ni (och svenskar i allmänhet) verkar göra. Även jag som haft sex innan jag gifter mig ser sex som en otroligt fin gåva till min fästman, oavsett om sexet i sig var bra eller dåligt. För en kristen handlar det om något mer än bara fysiskt sex och det hoppas jag att också andra av er har upplevt. Men ja, det är svårt att förklara!

• EhjärtarE

Det är absolut en tolkningsfråga, som det mesta annat inom religionen. Det är väldigt få som är bokstavstroende.

Men kan ni inte visa lite respekt för de som faktiskt valt att vänta? Istället för att göra dem till åtlöje?

• EhjärtarE

Ja, jag ser det som en gåva från honom. Första gången alltså, han gav sin oskuld till mig och jag gav min till honom.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med motkrav?

• EhjärtarE
    didis skrev 2009-03-20 14:53:48 följande:
    För min del så FÖRSTÅR jag faktiskt inte. På samma sätt som jag respekterar folk som lever ut sin sexualitet till max respekterar jag de som inte vill leva ut sin sexualitet. Livslångt celibat respekterar jag också, om någon skulle välja det.Jag vill inte göra dig till åtlöje men jag förstår inte det fina i att vänta. För min del är det i så fall finare att "ge sexgåvan" till den man älskar redan från början. Ju fler gåvor desto bättre om du förstår vad jag menar.
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.

Vi har själva inte valt att vänta till vi gifter oss, jag försöker bara förklara lite mer hur man ser på saken ur ett kristet perspektiv, men det är svårt...
  • EhjärtarE

Jo, vi tycker det, det är därför vi har sex Men det finns ju andra som inte tycker det...

• EhjärtarE

Mitt var svar till MissieA

• EhjärtarE
    didis skrev 2009-03-20 15:07:16 följande:
    Om man bortser från att jag inte ser min kropp som en gåva på det viset - så är det inte sex före äktenskapet som är problemet utan att man har ogenomtänkt sex? Då håller jag med - sex tycker jag skall vara en medveten handling som man gör för att det är skönt och för att man vill. Skillnaden är kankse att jag itne bara ser sex som en gåva man ger bort - man får ju minst lika mycket tillbaka själv! En win-win-situation som det heter på nysvenska
    Ja, ett sätt att inte ha ogenomtänkt sex är ju att vänta till man gifter sig Jag tror att det var därför "förbudet" kom till från början, man får ju tänka på att bibeln skrevs för 2000 år sedan. Att inte ha sex var ett sätt att skydda kvinnan och det eventuella utomäktenskapliga barnet.

Självklart får man massor tillbaka också! Sex är underbart!
  • EhjärtarE
    Sebastiána skrev 2009-03-22 13:27:47 följande:
    Om man inte haft sex...hur kan man då veta hur speciellt det är? Man vet ju inte hur det känns.
    Men det är ju det jag försöker förklara, det är inte själva sexet som är det speciella, utan att man har väntat. Det är en fin gåva oavsett om sexet är bra eller dåligt.
Svar på tråden Vänta med sex