Inlägg från: chokladflingan |Visa alla inlägg
  • chokladflingan

Vänta med sex

MV85 skrev 2009-03-22 12:52:22 följande:
    Jag måste bara fråga när sådant här kommer upp i en tråd...Hur ställer ni er då till om man blir våldtagen och av med oskulden? Räknas det då som att man fortfarande är oskuld "egentligen" eller är det helt enkelt kört för en att kunna ge den "gåvan" till sin partner man väntat på i många år?Förr var man ju smutsig, oren om man blivit våldtagen och ingen man ville gifta sig med en typ... Funkar det likadant i kristna kretsar idag?
    Jag tror inte någon i krista kretsar i sverige (i så fall väldigt få iaf) tänker att man är smutsig eller oren om man blivit våldtagen. Det handlar väl om att göra ett val med att vänta. Om man blivit våldtagen är det ju något helt annat.

dessutom är det fatiskt ganska vanligt att krista väljer att inte vänta också.
  • chokladflingan
    Hammerman1 skrev 2009-03-20 14:29:56 följande:
    didis skrev 2009-03-20 13:59:48 följande:
    Jag fick det här svaret: "Jo men om man gifter sig då är Gud med!"Varpå jag svarade: Jag trodde att din Gud var med jämt? Hon sa då:"Jo, men hade du varit troende hade du förstått. Nu kan du inte förstå skälet!" ... själv trodde jag att poängen med protestantismen var att det inte behövs någon medlare mellan människa och Gud och att en klänningprydd karls eventuella mässande och viftande med händerna borde vara oväsentligt för kärlekens och förhållandets äkthet, men men.
    Jag tänker inte riktigt som så att man måste vänta med jag tror jag kan förklara det lite enklare;
    Att anledningen till att man ska vänta tills man gift sig är för att man ska välja endast EN som man ska ha sex med. Och därför bör man vara säker på att den man har sex med är den man vill leva med resten av livet, och när man gift sig har man ju förhoppningsvis bestämt sig.
  • chokladflingan
    MV85 skrev 2009-03-24 12:38:57 följande:
    Citerar mig själv för jag kom på att jag glömt en sak...Jag har alltid sagt att jag kommer säga det att: Jag vill inte att du ska ha sex än (som 14-15åring), men OM du ska ha det så se till att skydda dig o du ska veta att du alltid kan komma till mig om du behöver fråga något, vill att jag följer med till ugndomsmottagningen eller vad som helst o jag kommer inte bli arg.Dessutom kommer det finnas en skål med kondomer i hallen som hålls full, oavsett vem som använder dem. Om du tar för att ge till dina kompisar eller använda själv kommer jag aldrig fråga, bara se till att skålen är full.
    Å vad härligt, en sån mamma skulle alla ha. Hoppas jag blir en sån bra mamma!
Svar på tråden Vänta med sex