• MV85

Vänta med sex

Tycker det är häftigt att någon vågar göra så... Personligen skulle jag aldrig göra det! Sex är en allt för stor del av mitt förhållande med min man, och en allt för stor drift för att våga riskera att det inte funkar ihop alls...

• MV85
    ario skrev 2009-02-07 23:33:51 följande:
    vi överskattar sex!
    [/citat]
    På vilket sätt då menar du? *nyfiken undran*
    idans skrev 2009-02-07 23:32:30 följande:
    [citat]
    Vi är väl medvetna om att det antagligen kommer ta ett tag innan det kommer bli helt fantastiskt för oss, men jag är helt övertygad om att det så småningom kommer bli det! Så måste det ju ha varit för er med era pojkvänner/sambos/partners också...?
    Nej, det kan jag inte påstå... Vi hade riktigt bra sex första gången vi hade det - sedan blev det bara bättre och bättre... Att det var så pass bra första gången var för vi båda visste vad vi tyckte om sedan innan, vi hade pratat mycket av det och kollat av att vi var kompatibla på det planet (i teorin i alla fall) medan vi dejtade eftersom sex är väldigt viktigt för oss.

Jag tror sex är väldigt olika viktigt för olika individer - och så länge det inte är betydande skillnader i hur viktigt det är för ett par tror jag det kan funka bra oavsett hur man väljer att göra.
  • MV85
    EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:58:42 följande:
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.
    Jag måste bara fråga när sådant här kommer upp i en tråd...
    Hur ställer ni er då till om man blir våldtagen och av med oskulden? Räknas det då som att man fortfarande är oskuld "egentligen" eller är det helt enkelt kört för en att kunna ge den "gåvan" till sin partner man väntat på i många år?

Förr var man ju smutsig, oren om man blivit våldtagen och ingen man ville gifta sig med en typ... Funkar det likadant i kristna kretsar idag?
  • MV85
    Sebastiána skrev 2009-03-22 13:26:27 följande:
    Så är det ju fortfarande i många länder. Många kvinnor blir våldtagna under krig och blir då förskjutna av sina män. Är de ogifta förblir de det. Hon är "förbrukad". Därför kämpar många hjälporganisationer med att förändra bilden av våldtagna kvinnor - så att de som utsätts för övergrepp i krig vågar söka hjälp.
    Det är lite min poäng... Fast snarare - hur ses det på i Sverige... I kristna kretsar som anser att man ska vara oskuld när man gifter sig... Hur ställer man sig till denna typ av problematik?
  • MV85
    chokladflingan skrev 2009-03-23 00:56:05 följande:
    dessutom är det fatiskt ganska vanligt att krista väljer att inte vänta också.
    Jo, det vet jag ju... framför allt vet jag att det är väldigt olika inom olika kristna inriktningar...
    Min m2b är djupt troende med planer på att bli präst - men inte hindrar det att vi har sex..
  • MV85
    ario skrev 2009-03-23 10:59:50 följande:
    jasåå, väljer du barn också innan du föder?Att välja en kille efter hur han är i sängen är lika vikigt som att välja maträtt till middag. Känner du dig hungrig så är du sugen på allt:P hahahJag tycker det låter bara roligare och roligare när folk jämför bilar och killar..Är inte killar mer värda? haha
    Man väljer inte barnen, men man väljer dess förälder (sin partner) och där med dess gener - så jo, när jag tänker efter så till viss del väljer du faktiskt barnen.
  • MV85
    lillabruden skrev 2009-03-23 03:29:26 följande:
    Denna fråga är till alla som haft sex och inte haft...Om/när ni får barn, hur kommer ni råda era barn?
    Se till att första gången är med någon som betyder mycket för dig och för att DU vill, inte för att den andre tjatar om det.
    Den personen kommer du minnas resten av ditt liv, om än inte lika tydligt om 20 år som imorgon, men likväl för resten av ditt liv.
    Sen håller jag med Nynaeve om den biten med orgasm
  • MV85
    MV85 skrev 2009-03-23 18:32:17 följande:
    Se till att första gången är med någon som betyder mycket för dig och för att DU vill, inte för att den andre tjatar om det.Den personen kommer du minnas resten av ditt liv, om än inte lika tydligt om 20 år som imorgon, men likväl för resten av ditt liv.Sen håller jag med Nynaeve om den biten med orgasm
    Citerar mig själv för jag kom på att jag glömt en sak...
    Jag har alltid sagt att jag kommer säga det att: Jag vill inte att du ska ha sex än (som 14-15åring), men OM du ska ha det så se till att skydda dig o du ska veta att du alltid kan komma till mig om du behöver fråga något, vill att jag följer med till ugndomsmottagningen eller vad som helst o jag kommer inte bli arg.
    Dessutom kommer det finnas en skål med kondomer i hallen som hålls full, oavsett vem som använder dem. Om du tar för att ge till dina kompisar eller använda själv kommer jag aldrig fråga, bara se till att skålen är full.
  • MV85
    chokladflingan skrev 2009-03-25 10:59:32 följande:
    Å vad härligt, en sån mamma skulle alla ha. Hoppas jag blir en sån bra mamma!
    Det är bara att bestämma sig för att bli det tror jag... hehehe
    Inte för att jag har några planer på att någonsin bli mamma, men OM jag ändrar mig så ska jag bli en sån mamma!
    Jag tror nämligen inte man kan hindra sina barn från att ha sex, bara vägleda dem för att göra så kloka val som möjligt när det kommer till skydd och när/vem de ska ha det med.
Svar på tråden Vänta med sex