Inlägg från: Villemoa |Visa alla inlägg
  • Villemoa

boka i vilket namn??

Man tycker ju att namnändringen borde gått igenom på två månader så man tycker ju också att han kan boka resan i sitt nya efternamn.
    Vi åker också två månader efter bröllopet, i slutet på juni, och jag har bokat i mitt nya efternamn Så fort jag får meddelande om att namnändringen gått igenom ska jag ordna nytt pass och det tar ju ca fem arbetsdagar, såvida det inte är på sommaren när det är högsäsong.

• Villemoa

Jag tror att man då kan utfärde ett provisoriskt pass på flygplatsen. Om du är orolig för att inte hinna så boka i hans gamla namn eller ring Skatteverket och kolla hur lång tid det kan tänkas ta att genomföra en namnändring. Samma sak med passet; kolla med polismyndigheten hur lång tid det kan tänkas ta. Jag tror också det beror på i vilken stad man bor i hur lång tid det tar. Tror det tar längre tid under högsäsong i storstäderna.

anja1661 skrev 2009-02-10 15:00:59 följande:
    ja men vi måste ju då fixa nytt pass under sommaren, högsäsong....vad gör man om passet inte hinner bli klart tills man ska åka??
  • Villemoa

Om ni bokar resan i hans nya namn, kolla med resebolaget om ni har möjlighet att ändra hans namn (till hans gamla) på flygbiljetten om ni märker att det nya passet inte skulle hinna komma. Ibland går det att göra så och då brukar de ta ut en avgift. Lycka till!

• Villemoa

Om det gick så snabbt för er så borde det ju inte vara några problem!

Pumpkin skrev 2009-02-10 17:29:08 följande:
    På två månader ska det inte vara några som helst problem att hinna få både namnbyte och pass i ordning. Vi gifte oss också under högsäsong och det hela gick på 2-3 veckor (alltså till färdigt pass). Boka i hans nya namn ni.
Svar på tråden boka i vilket namn??