• anja1661

boka i vilket namn??

nu har det blivit dax för oss att boka en bröllopsresa. vi kommer åka i början av juli, alltså 2månader efter bröllopet.
    vi ska ta mitt efternamn och ska då m2b boka resan i sitt nuvarande namn eller ska han ta det nya?

han har ett pass som är giltigt nu så det vore ju praktiskt att boka i det namnet...men får man det så sent efter bröllopet?

så i vilket namn bör han boka resan??

• Svar på tråden boka i vilket namn??
  • MV85

Jag hade bokat i det nya namnet när det är så långt efter.
    Namnändring tar ca en månad på sin höjd, sedan tar det en vecka att få nytt pass - och i samband med att namnbytet går igenom är inte hans gamla pass giltigt längre.

• Villemoa

Man tycker ju att namnändringen borde gått igenom på två månader så man tycker ju också att han kan boka resan i sitt nya efternamn.
    Vi åker också två månader efter bröllopet, i slutet på juni, och jag har bokat i mitt nya efternamn Så fort jag får meddelande om att namnändringen gått igenom ska jag ordna nytt pass och det tar ju ca fem arbetsdagar, såvida det inte är på sommaren när det är högsäsong.

• anja1661

ja men vi måste ju då fixa nytt pass under sommaren, högsäsong....vad gör man om passet inte hinner bli klart tills man ska åka??

• Villemoa

Jag tror att man då kan utfärde ett provisoriskt pass på flygplatsen. Om du är orolig för att inte hinna så boka i hans gamla namn eller ring Skatteverket och kolla hur lång tid det kan tänkas ta att genomföra en namnändring. Samma sak med passet; kolla med polismyndigheten hur lång tid det kan tänkas ta. Jag tror också det beror på i vilken stad man bor i hur lång tid det tar. Tror det tar längre tid under högsäsong i storstäderna.

anja1661 skrev 2009-02-10 15:00:59 följande:
    ja men vi måste ju då fixa nytt pass under sommaren, högsäsong....vad gör man om passet inte hinner bli klart tills man ska åka??
  • Villemoa

Om ni bokar resan i hans nya namn, kolla med resebolaget om ni har möjlighet att ändra hans namn (till hans gamla) på flygbiljetten om ni märker att det nya passet inte skulle hinna komma. Ibland går det att göra så och då brukar de ta ut en avgift. Lycka till!

• Pumpkin

På två månader ska det inte vara några som helst problem att hinna få både namnbyte och pass i ordning. Vi gifte oss också under högsäsong och det hela gick på 2-3 veckor (alltså till färdigt pass). Boka i hans nya namn ni.

• Mangos

hur lång tid tar det innan namnändringen går igenom?? BLir gamla passet ogiltiga då??

• Tooticki
    MV85 skrev 2009-02-10 13:54:34 följande:
    Jag hade bokat i det nya namnet när det är så långt efter. Namnändring tar ca en månad på sin höjd, sedan tar det en vecka att få nytt pass - och i samband med att namnbytet går igenom är inte hans gamla pass giltigt längre.
    Det stämmer inte! Så länge namnet på biljetten stämmer med namnet i passet så är det inga problem.
  • Mangos

Va in och läste på polisens hemsida nu och där står: "Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten." Sen kan man ju fundera vad i näåra anslutning är.

• Pumpkin

Nej, passet blir inte per automatik ogiltigt. Har för mig att man har 6 månader på sig att byta id-handlingar.

Namnändringen brukar ta 1-2 veckor.

Mangos skrev 2009-02-10 17:38:17 följande:
    hur lång tid tar det innan namnändringen går igenom?? BLir gamla passet ogiltiga då??
  • Pumpkin

Två månader kan nog inte räknas som nära anslutning, men ett par veckor upp till en månad eller så kan nog göra det.

Mangos skrev 2009-02-10 17:46:57 följande:
    Va in och läste på polisens hemsida nu och där står: "Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten." Sen kan man ju fundera vad i näåra anslutning är.
  • MV85
    Tooticki skrev 2009-02-10 17:43:27 följande:
    Det stämmer inte! Så länge namnet på biljetten stämmer med namnet i passet så är det inga problem.
    Ok? Intressant!
    Var nämligen o frågade på polisstationen om detta för bara några veckor sedan då vi båda behöver nya pass nästa år o frågan då var om vi skulle skaffa det innan eller efter vigseln eftersom vi ändå skulle åka iväg efter...
    Då sa de att om man åkte direkt eller sådär så ska man åka på gamla passet och namnet, men väntar man någon månad eller två ska man åka på nya för att gamla passet inte skulle vara giltigt i alla länder annars... Kanske hade hon fel! Vad vet jag?!
  • Pumpkin

Just det, det stämmer faktiskt. Har hört om ett antal personer som fått problem vid hemresa när de rest i det gamla namnet.

MV85 skrev 2009-02-10 17:55:02 följande:
    Ok? Intressant! Var nämligen o frågade på polisstationen om detta för bara några veckor sedan då vi båda behöver nya pass nästa år o frågan då var om vi skulle skaffa det innan eller efter vigseln eftersom vi ändå skulle åka iväg efter...Då sa de att om man åkte direkt eller sådär så ska man åka på gamla passet och namnet, men väntar man någon månad eller två ska man åka på nya för att gamla passet inte skulle vara giltigt i alla länder annars... Kanske hade hon fel! Vad vet jag?!
  • Villemoa

Om det gick så snabbt för er så borde det ju inte vara några problem!

Pumpkin skrev 2009-02-10 17:29:08 följande:
    På två månader ska det inte vara några som helst problem att hinna få både namnbyte och pass i ordning. Vi gifte oss också under högsäsong och det hela gick på 2-3 veckor (alltså till färdigt pass). Boka i hans nya namn ni.
  • Tooticki
    Pumpkin skrev 2009-02-10 17:57:59 följande:
    Just det, det stämmer faktiskt. Har hört om ett antal personer som fått problem vid hemresa när de rest i det gamla namnet.
    Och hur fick de i det andra landet reda på att de bytt namn, gick de in i den svenska folkbokföringen och kollade?
  • Pumpkin

Det vet jag faktiskt inte Låter ju jättekonstigt, men jag har faktiskt hört det från olika håll. Men någon garanterad och tvärsäker källa har jag förstås inte

Tooticki skrev 2009-02-10 21:17:28 följande:
    Och hur fick de i det andra landet reda på att de bytt namn, gick de in i den svenska folkbokföringen och kollade?
  • Tooticki
    Pumpkin skrev 2009-02-10 21:21:28 följande:
    Det vet jag faktiskt inte Låter ju jättekonstigt, men jag har faktiskt hört det från olika håll. Men någon garanterad och tvärsäker källa har jag förstås inte
    Jag har faktiskt svårt att tro att det kan stämma med tanke på att jag använde mitt gamla pass många månader efter mitt namnbyte, och det i Sverige, utan att någon reagerade. Sen skulle jag kanske inte rekommendera folk att gå runt och berätta att de bytt namn men reser på gammalt pass, men det tror jag folk fattar av ren självbevarelsedrift.
Svar på tråden boka i vilket namn??