Inlägg från: Pumpkin |Visa alla inlägg
  • Pumpkin

boka i vilket namn??

På två månader ska det inte vara några som helst problem att hinna få både namnbyte och pass i ordning. Vi gifte oss också under högsäsong och det hela gick på 2-3 veckor (alltså till färdigt pass). Boka i hans nya namn ni.

• Pumpkin

Nej, passet blir inte per automatik ogiltigt. Har för mig att man har 6 månader på sig att byta id-handlingar.

Namnändringen brukar ta 1-2 veckor.

Mangos skrev 2009-02-10 17:38:17 följande:
    hur lång tid tar det innan namnändringen går igenom?? BLir gamla passet ogiltiga då??
  • Pumpkin

Två månader kan nog inte räknas som nära anslutning, men ett par veckor upp till en månad eller så kan nog göra det.

Mangos skrev 2009-02-10 17:46:57 följande:
    Va in och läste på polisens hemsida nu och där står: "Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten." Sen kan man ju fundera vad i näåra anslutning är.
  • Pumpkin

Just det, det stämmer faktiskt. Har hört om ett antal personer som fått problem vid hemresa när de rest i det gamla namnet.

MV85 skrev 2009-02-10 17:55:02 följande:
    Ok? Intressant! Var nämligen o frågade på polisstationen om detta för bara några veckor sedan då vi båda behöver nya pass nästa år o frågan då var om vi skulle skaffa det innan eller efter vigseln eftersom vi ändå skulle åka iväg efter...Då sa de att om man åkte direkt eller sådär så ska man åka på gamla passet och namnet, men väntar man någon månad eller två ska man åka på nya för att gamla passet inte skulle vara giltigt i alla länder annars... Kanske hade hon fel! Vad vet jag?!
  • Pumpkin

Det vet jag faktiskt inte Låter ju jättekonstigt, men jag har faktiskt hört det från olika håll. Men någon garanterad och tvärsäker källa har jag förstås inte

Tooticki skrev 2009-02-10 21:17:28 följande:
    Och hur fick de i det andra landet reda på att de bytt namn, gick de in i den svenska folkbokföringen och kollade?
Svar på tråden boka i vilket namn??