• JustMeAndMyLove

Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?

Idag gick sista kronorna till hundmat. Jag har haft noll kronor i inkomst sen 1 Juni 2008 och levde upp mina sparpengar på 50.000 fram till December. Skyldig mamma och mormor några tusen med.
    Situationen började med att jag fick hjärtfel och blev felinformerad av både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Tog 5 månder innan jag fick hem ett brev på att jag får sammanlagt NOLL kronor i sjukpeng.

Nu har jag blivit sambo och hon befinner sig i en liknande situation. Största anledningen till att vi flytta ihop var för att skära ner kostnaderna.

Nu har vi igår vädjat till Sociala om hjälp men min sambo har en etta skriven i sitt namn (bostadsrätt), en gåva från hennes föräldrar. Den har vi hyrt ut i andra hand så att den inte ska kosta oss något och då vi var säkra på att jag skulle få jobb i Gävle (dit vi nu flyttat)
    Jobbet sket sig, man ska aldrig ta muntliga lovord på allvar tydligen.
    Lägenheten ska vi sälja MEN hon som hyr den i andra hand måste få gå klart den här terminen i skolan, hon hade kontrakt till nästa Dec. men var snäll nog att börja leta annat för vår skull.

Så vi frågar sociala om vi inte kan få LÅNA upp till normen och sen betala tillbaka i Juni då vi förhoppningsvis fått lägenheten såld men det måste diskuteras.
    Så vi fick en tid i Mars..

I MARS!

Vi har förklarat och visat papper på att vi inte har några som helst pengar kvar och hela tiden måste låna av familjen som inte är de rikaste i landet direkt.

Men vi får allt vänta till i Mars, "det är många som förlorat jobb och sjukkassa nu"...

Hur i hela helvete (ursäkta min franska) ska vi klara det här är det tänkt? Vi kommer bli av med både lägenhet och hamna hos kronofogden innan sista Mars (det är då vi som tidigast kan få pengar)

Jag är dessutom under utredning för bipolär depression, hjärtfelet gör mig konstant yr och trött och min hund sedan 4 år tillbaka fick vi avliva förra veckan.

ORKAR INGE MER!!!!

(så, nu har jag fått skrika av mig i alla fall)

• Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?
  • JustMeAndMyLove

Vi har skriftligt kontrakt på ett år med hon som bor i lägenheten, hon är otroligt snäll som flyttar så snabbt hon kan, det är bostadsbrist i hela landet.. Speciellt billiga lägenheter för studenter, tänker inte sätta andra i skiten för min skull.

Kan heller inte ta lån med den som säkerhet, ingen inkomst, jag har anmärkning, tvärstopp. För något "utan säkerhetlån" tar jag inte, då svälter jag först. Tänker inte riskera att få lägenhetn såld för hälften av det vi lånat och sen hamna i skuld med över 100% ränta per år...

Nu fick jag ur mamma att hon fått en skattesmäll på 80.000 med så där är det stopp, min familj bor för övrigt på Island och har förlorat allt i deras krasch och min sambos pappa blev just varslad.

Det blir vist bara bättre och bättre.

• Tindre

Jag måste bara dra in en liten brasklapp;
    När man läser Aftonbladet bör man nog vara extra källkritisk och fundera på vad det är man läser.
    Kvällspressen brukar ju dra tillbaka både ett och annat påstående.

090208 skrev 2009-02-11 15:23:39 följande:
    Stam hela skiten.Bor inte i Sverige men laser Aftonbladet pa internet flera ggr om dan. Laser en massa sant har!! Helt sjukt vad slappa dom ar. Bryr sig inte ett skit. "Nya tuffa Sverige" kallar Aftonbladet det. Detta ar ju vidrigt!
  • JustMeAndMyLove

Jag känner mig rätt så jävla nere nu.
    Måste vänta till mötet i Mars.
    Vill vi ha matpengar får vi vända oss till diakonirådet, en kyrklig församling som donerar pengar till mat och liknande till fattiga i Sverige. Inget statligt utan en hjälporganisation.

Aldrig i livet, aldrig att jag går till en hjälporganisation som lever på donationer från privatpersoner för att få pengar, man ska fan inte behöva göra det i Sverige.

• 090208

Nej, det ska man inte behova.

Att ni inte far hjalp ar ju forbannat pinsammt, har har mina foraldrar betalat skatt i 40 ar sa laser man nat sant har. Helt sjukt...

Och ni kan ju iaf vara glada att ni inte har barn i nu-laget, det hade varit riktigt javligt!!

• wiii

jag håller med någon som ovanstående skrev om alfakassa, det ska man kunna få utan att man jobbat nånting egentligen..man får inte mycket men ändå något.. och om ni får det bgge två är det ju ännu bättre! sen är dom tyvärr ganska sega och det tar ju ett tag innan man får ut några pengar..
    sedan tänkte jag på att du skrev att du utreds för bipolär sjukdom, hoppas att du kommer få hjälpen du förtjänar där iaf för det är fasen ingen liten nätt sjukdom!
    och, till sist, vet inte hur det är där du bor, men kolla upp om det finns nåt som heter personligt ombud, det är en organisation som man kan vända sig till om man har tex bipolär
    sjukdom eller andra problem, för att få hjälp i kontakt med myndigheter osv, dom har stenkoll på vad du har rätt till och hjälper till att kämpa och ringa osv!
    hoppas verkligen att det löser sig för er!
    kramar

• JustMeAndMyLove

Ska kolla upp det, för jag ger upp nu. Ska ringa runt och skjuta upp räkningarna men sen får Soc hjälpa mig för jag orkar inte mer.
    Ska träffa en läkare och en psykolog på neuropsyk nästa vecka, ska be dem om hjälp med det här med. Länge sen ja var så himla slö och uppgiven som nu. Blir så mycket på en gång...
    Jag är livrädd för att få diagnosen med. Räcker med att de just slagit fast att jag har IBS, en magsjukdom som det förståss inte går att göra nått åt, framtidsutsikten ser mörk ut just nu.

Vill bara kunna jobba och klara av vardagen som en normal människa. Att planera bröllop och barn känns just nu som en löjlig tonårsdröm.. ush

• 090208

Men att planera brollop och barn ar nog det som "keep you going" nu nar det ar jobbigt.

• Melis

Alfakassa har man inte rätt till om man inte jobbat minst 80 timmar/månad i ett år...eller typ 3 månader men väldigt mkt för då slår man ut det på ett år...jag studerade i 4 år till ekonom, fick inget jobb och hade inte rätt till något så jag levde på min sambo(make....)

• altervattnet

Ring igen till soc och säg att du måste få en tid nu eftersom det inte fungerar och att ni har inte mat för dagen.

Du kan inte hitta nått pool jobb? kanske på någon städfira, affär etc.. ? Alltid något, samtidigt som du kan bevisa för soc att detta inte är något du tänker leva på i all framtid utan att det är bara en nödlösning.

Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?