Inlägg från: Corona |Visa alla inlägg
  • Corona

Hawaii - Maui och Kauai?

Oh kolla, en Hawaiitråd Vi tänker besöka Oahu / Honolulu en vecka först och sedan en vecka på Maui. Då räknar vi med att Maui är den lugnare sol-och-bad-delen av resan... Hur går det Joji, har du bokat in Kauai?

• Corona

Vi har i princip bokat, försökte ändra några detaljer nu men det verkar krångligt så vi kör nog på som det var tänkt från början.

Om ni ska bila i USA så har du koll på det här med international driver's permit eller vad det heter. Behöver man något sådant tillstånd och hur fixar man det?

Kauai låter jättehärligt Det är ju där de spelar in alla filmer! Måste vara otroligt vackra omgivningar, ni får det säkert helmysigt!

• Corona

Härligt Esonda! Vi vill veta ALLT när du kommer tillbaka

Joji: Vi betalar 50.000:- för rubb och stubb (åker med Swansons), då får vi bl a bo otroligt billigt på Hilton i Honolulu en vecka. Fast det var det vi försökte ändra för vi hade gärna bott på ett enklare hotell (slippa dra med sig finare kläder som det känns som att man kanske måste ha på Hilton...) där man dessutom fick frukost gratis. Verkar otroligt ovanligt i USA eller åtminstone på Hawaii, lustigt för här tar man det ju för givet

Det blir en vecka på Oahu och en vecka på Maui, jag skulle för min del gärna bott några dagar på the big island också men man kan ju inte få allt här i världen

Det finns numera färja mellan Oahu och Maui, tar typ 3 timmar att åka. Det försökte vi också med, men tydligen blir flygbiljetten hem från Maui mycket dyrare då pga vi räknas inte längre som "inresta". Krångliga regler, men man får väl se till att ta en båttur en annan dag istället. Om någon vill kolla så är webbadressen www.hawaiisuperferry.com.

Esonda skrev 2009-02-23 12:10:29 följande:
    Tjena!! kan inte dela med mig av någon erfarenhet om Hawaii öarna än, men snart kan jag det ;)Min absoluta drömresa har alltid vart till Oahu! jag åker dit nu på torsdag så jag kan dela med mig sen när jag kommer hem :) Kollade dock på en dokumentär för ett tag sen och de olika öarna har ju olika karaktärer och olika saker att se, så det är beroende på vad man är intresserad av.. Lycka till :) (och trevlig resa)
  • Corona

På Maui ska vi bo på Kaanapali beach, Royal Lahaina Resort. Hyr mysig liten stuga där

Priset för flyg t o r är 13790 kr / person ser jag på specifikationen, så det är ganska likt ditt pris... Det billigaste vi kollade hade varit ca 10.000 kr / person men det var om vi hade åkt på egen hand. Men det är första gången vi åker utanför Europa så det känns tryggare att åka med ett reseföretag.

Håller delvis med om Hilton, samtidigt som jag känner att helst vill man ju såsa på i fula shorts och flip flops... undrar vad de gör då, ringer polisen!?! Och frukost hade ju varit trevligt. Men men, picknickkorg till stranden kan ju inte misslyckas det heller!

Hur bor ni på Kauai?

• Corona

Andbeyond, kul att vi blir fler i denna tråd! Vi åker i maj.

Vi har lite Hawaii-tema (eller kanske inspiration snarare än tema) på bröllopsfesten också, maten bl a. Nu funderar jag dels på hur man dansar bäst till Elvis "Hawaiian Wedding Song" (istället för brudvals!) och dels på om man ska ha någon hawaiiansk inskription i ringen eller om man tröttnar på det inom något år...

• Corona

Min "favorithawaiidetalj" är att vi tänker skriva hawaiianska ordspråk om kärlek på baksidan av allas placeringskort. (Med översättningar förstås! ) Finns många fina...

Måste även berätta att jag hittade ett helt fantastiskt inbjudningskort med hawaiimotiv som jag ville beställa från USA men det föll på att de inte kunde trycka å, ä och ö. "Däremot kan vi erbjuda en mängd andra europeiska språk som tyska och franska!" skrev de när jag frågade, som om det skulle hjälpa oss, ha ha! Man undrar ju vad de tror om Europa egentligen

• Corona

andbeyond skrev 2009-02-26 19:33:34 följande:

Är vi svenskar mkt bättre då? Egentligen ;)
    Du har nog rätt, men jag skulle aldrig förutsätta att en indier förstår japanska!

Tack så mycket för låttipset! Härlig version Ska nog beställa en "All the best from Hawaii"-cd till festen också, finns så många fina låtar, t ex "Polynesian love song". (Nördig och insnöad - vem, jag? )
  • Corona

Mmm... det är det jag har svårt att bestämma mig för, om jag bara är tillfälligt förälskad i Hawaiitemat eller om det är något som håller i sig

Joji skrev 2009-02-26 15:39:20 följande:
    Om ni har en stark känsla för Hawaii och det betyder mycket för er, så borde ni ju inte tröttna på en sådan inskription i ringarna?
  • Corona

Jag tror att det är läge att packa ett knäckebrödspaket eller två...

Joji skrev 2009-03-04 13:59:44 följande:
    På de hotell på Kauai vi velar mellan kostar frukosten 20 eller 30 dollar PER PERSON! Och med högre dollar nu också...
  • Corona

Är det någon som fått rätsida på om man behöver ett International Driver's Permit (eller vad det heter) för att få hyra bil?

Har försökt kolla upp hur man tar sig från flyget på Maui till Lahaina och hittat en hemsida för deras bussystem, men där står det att man enbart får ta med sig "medium-sized" resväskor, vet någon något om måtten? Våra resväskor är rätt stora, men det vore ju lagom kul att behöva ta taxi tvärs över hela ön...

• Corona

Har ägnat påskhelgen åt att kolla på hawaiifilmer, ni som ska till Kauai måste bara se "Blue Hawaii". Säga vad man vill om intrigen men bakgrunden är fantastisk

• Corona

Det finns ju även "Paradise, Hawaiian style" om man (som jag..) fastnat i Elvis-Hawaii-träsket, försökte klämma den i påskas också men somnade faktiskt... men där är det kanske ännu fler vackra naturbilder. Också den inspelad på Kauai.

Svar på tråden Hawaii - Maui och Kauai?