• Ore

hjälp, vad tusan gör jag nu????

Quicksand skrev 2009-02-13 13:22:15 följande:
    i det stora hela så är det inget kul när det hela tiden tvekas......Tooticki.... tro mig vi har haft massa planeringskvällar ang detta, även en hel planeringshelg, då vi sprang i massa affärer.. Vill påpeka att jag sa till dom att det räcker att ni lägger max 500kr på en klänning och att 2000kr var för mycket, men dom insisterade. Dom bad mig även boka frissan för uppsättning för 800kr, så det har varit helt deras val och då har jag kört på i deras spår, eftersom det var dom själva som ville detta!!! ABSOLUT INGET jag har påtvingat!!!!
    Om det nu inte är ett krav från din sida, varför är du då så besviken över att de vill ändra sig? De har ju goda skäl, som jag ser det. Drastiska förändringar i bägge deras liv...

Sedan känns det som att du har hakat upp dig på H&M som något väldigt negativt. Jag har jättemånga fina klänningar från H&M, i olika stil men bland annat många festklänningar. Jag har också jättefina klänningar från Vero Moda. Kan man tänka sig att lägga runt 500 kr på en klänning så brukar VILA, ICHI m.fl. ha fina klänningar.

Är det fyra månader kvar, och ni gifter er i början av juni, så är det gott om tid att leta klänningar, och alla vår- och sommarklänningar hinner komma in utan problem...

Jag skulle absolut prata med dem, och höra deras argument. Förklara för dem att de är ju valda till tärnor för att du vill ha dem i den rollen, men att du inte vill att det ska kännas jobbigt för dem. Gäller deras tvekan bara att de inte har råd med klänning och frisör så kan ni säkert hitta en lösning. Är det något annat så är det ju bra om ni ventilerar det och ser om ni kan hitta en lösning. Är det så att de inte vill vara tärnor så bör de ju kunna berätta detta om ni diskuterar frågan.

Lycka till!
  • Ore

jessica st skrev 2009-02-13 13:38:44 följande:

Varför är det så konstigt att man önskar att tärnorna har samma klänningar och följer det temat man har valt?jag skulle inte vilja ha 2 hm klänningar på mitt bröllop.man gifter sig en gång!jag har tex frågat hur mkt dom kan lägga el vill lägga på klänningarna.den ena sa direkt utan att jag hann fråga att hon står för sina kostnader.den andra har fortfarande inte svarat på vad den får kosta.jag letar och letar och kommer med förslag om klänningar som kostar mellan 500 och 1200 men inget verkar passa.då känns det jävligt tråkigt!jag har också bett mina tärnor att komma överens med varandra om skor och jag har sagt vita el rosa men dom pratar inte ens med varandra.det verkar vara många som tycker att trådstartaren och även jag då bara tänker på oss själva? men ska vi inte det denna dag?det handlar väl inte om att man inte vill sätta tärnorna i en situation då dom kanske väljer att inte komma...men om dom inte klarar av att komma överens och visar att de är vikgtigt för dom också så känns det ju lite motstridigt.
    Jag hade bara en tärna, men jag såg inte denna som en dekoration på mitt bröllop.

Samma klänning? Ok, jag ska inte vara besserwisser, förstår att du menar likadana klänningar.
    Likadana klänningar, in färg som passar temat, kan man ju vilja att tärnorna har. MEN då får man nog vara beredd att betala hela/en del av kostnaden för klänningarna. Man kan inte kräva att tärnorna ska lägga en massa pengar på en klänning som de inte skulle vilja bära igen. Och det kan mycket väl vara så att de två har så olika stil att de inte kommer att hitta en klänning som båda tycker om.

Visst är det så att det är brudparets stora dag, och att man bara gifter sig en gång osv... Men ändå, spelar det verkligen roll om tärnorna har likadana klänningar eller inte, likadana skor eller inte osv? Vill ni ha två precis likadana personer som står framme i kyrkan så är det smidigare att ha en tärna och ställa dit en spegel...

Och vad gäller H&M förstår jag inte vad som är bekymret? Jag har varit på flera bröllop där jag haft H&M-klänningar, huvudsaken är väl att det är en fin klänning? Inte var den kommer ifrån...
  • Ore
    Quicksand skrev 2009-02-13 14:30:41 följande:
    Aleta. TACK så mycket för din sida så otroligt bra.Björkskog: tack för att du förstod mig.Till ALLA: jag har aldrig sagt till tärnorna att dom ska betala för så dyra klänningar återgen!Det har varit dom själva som har bestämt och valt, INTE JAG!!!!!!!Jag har sagt max 500kr eller ännu mindre om dom hittar!!!!!!!!
    Och jag frågade då varför du är så besviken över att de nu vill ha andra klänningar än de som tidigare setts ut? För om det inte är just dessa klänningar och inga andra som passar, så kan de ju mycket väl hitta några andra...
  • Ore
    Quicksand skrev 2009-02-13 15:15:54 följande:
    jag har talat om att jag kan betala halva om det skulle hjälpa..... men det verkar som att det är tiden som spökar att det inte finns tid att vara tärna...
    Har de förklarat vad det är de inte anser sig ha tid med?

För de hade ju säkert tänkt sig att komma på bröllopet ändå... Iförda någon typ av klänning eller annan fin klädsel som passar. Möhippa är det ju bra om någon tar initiativ till, och det brukar ju vara tärnorna men inte nödvändigtvis.

Jag tror att DU behöver fundera ut vad du väntar dig av dina tärnor (som ett minimum), framföra detta till dem på ett trevligt sätt, och höra vad de säger. Kan de inte ställa upp på detta , så är nog den bästa lösningen att inte ha dem som tärnor. Och då bör nog detta framföras litet lagom diplomatiskt, att du säger att du jättegärna ville att de skulle ha speciella roller på din stora dag, men om de inte kan så får de självklart vara där som vanliga gäster istället, så får du ta någon annan som tärna istället.

Lycka till!
Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????