I vått och torrt (del 5)
Har också gjort VUL idag... Blev inte ett dugg klokare och märkligt irriterad och nedstämd. Gyn var allmänt förvirrad och sa att "nej man kan inte se ärrbildningar på äggledarna för då måste man göra en äggledarundersökning och det gör man inte på ett så här tidigt stadie". Men det var ju därför jag kom dit! När jag ringde sa jag att jag vill kolla om mina äggledare är ok.
Jaja, gjorde ett VUL och "där är en äggstock, där är en till, och där är livmodern, den är tillbakalutad". Jaha? "Slemhinnan ser fylld ut så det passar med att du snart ska ha mens." Inte gravid då, alltså, frågade jag. "Nej, det ser inte så ut". Nähä.
Men hon skrev ut Pergotime eftersom min cykel är oregelbunden, och jag ska dit på provtagning på dag 2-4 för "den stora blå lablistan" och "den gula listan", samt 7 dagar före mens för "den lilla blå listan". Det är ju j*ligt lätt när det varierar mellan 28 och 54 dagar. Det är ju pga oregelbunden mens jag ska göra det?! "Nej, den kan du hoppa över om du inte vet när det är". Sen ska jag komma och göra ägglossningstest dag 23-25, och ha samlag varannan dag mellan dag 10-20, vilket helst ska markeras med ett "S" på kvinnokalendern jag fick. Kanske ska ta tjänstledigt närmaste månaderna för att ha samlag och ta prover? Annars lär det bli svårt att hinna med... Inte ens sköterskan i receptionen fattade vad gyn menade med sina små lappar och listor, och skrattade lite trött när jag kom med dem.
Jag orkar inte detta! På riktigt! Jag funderar på att ta Pergotimen som visst ska vara ÄL-främjande, men skita i resten. Känner för att gråta eller skrika lite, oklart varför. Maken är såklart borta i en vecka.
Ska gå ut och avreagera mig men att dra i lite skruvar med skruvdragaren. Bajs.