Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått och torrt (del 5)

Hallå?

Är ni ute på altanerna och soooolar allihop?

Jag har varit på fotbollsmatch nu på morgonen.
    Min son gjorde MÅL och de VANN!!!! *skrikit mig hes*

Det ska jag säga er att den oförställda glädjen i de där småkillarnas ansikten är fullständigt oslagbar.*hjärtat svämmar över*
    Och sorgen de gånger det inte går så bra...den får ett modershjärta att blöda

• passionsblomman

Ja det är helt normalt! Jag kan inte äte det alls.
    Var blodgivare ett tag och jag mådde riktigt dåligt av de där tabletterna på alla vis.

jag hade riktiga kanonvärden under hela graviditeten och fick inte järntabletter förrän precis i slutet.

Jag äter mycket:
    *broccoli
    *frukt som jordgubbar, nektariner, hallon,banan
    *Blodpudding
    *Spenat

OCH mitt super-tips alla katergorier:

*Nässlor-plocka späda nässlor NU, bred ut på en långpanna och torka dem i ugnen på 50 grader med ugnsluckan på glänt(sätt en trägaffel eller dyl i kläm i luckan)
    Smula de torra nässlorna genom en sil så det blir ett pulver.
    Detta tar du en matsked eller två av i din Smootihe med hallon och banan och yoghurt. Värsta vitamin och järnbomben!
    Dessutom innehåller nässlor massor av annat nyttigt OCH rensar njurar och så.
    Jag hade järnvärden som var STRÅLANDE, utan tabletter och utan magknip och illamående oc förstoppning.

Hvidbrud skrev 2009-04-25 13:38:36 följande:
    Önskar att jag satt på baklongen blommis... Nä, jag står och väntar på en försenad kund... Heja knattelaget!!Är det normalt att man mår apa av järntabletter? JAg har ju inte mått illa innan i graviditeten, men nu när jag tar järntabletter går jag omkring och ulkar för minsta lilla... Något tips på att slippa det?
  • passionsblomman

Ja sidärja! Du hade redan lösningen hemma! Blåbär är ju också kanon!

Nej, kolla hur det går att leta de naturliga varorna och strunta i tabletten. Det är HEMSKT när man mår dåligt av dem!

Och kött såklart: min sambo tror jag nästan grät av lycka när vi åt vår hängmörade entrecôte nu ikväll. FAST den var med bara tomater med örtsalt på till.

Hvidbrud skrev 2009-04-25 20:38:46 följande:
    Åh! Vad bra! Jag har en påse torkade nässlor i skaferiet. Viste väll att de skulle komma till användning nån gång.Smoothie med blåbär, banan, nässlor och soyamjölk tror jag det blir lite senare, så slipper jag ta den läskiga tabletten. trode jag hade kommit i nån konstig graviditetsillamående period, när alla andra slutade med sin...Och en god grillad biff är ju också bra för järnvärdet
  • passionsblomman

Å, jag vet vad det är du känner!
    Man får lite såna flashar framöver också...
    Men, var nu lite logisk gumman och tänk efter, hur många kända och okända mammor känner du till som du själv tydligt ser har sex appeal?
    *Angelina Joline
    *Madonna
    *Kristin Kaspersen
    *Linda "TV4"Isaksson

-Jamen du fattar! Jag tror faktiskt på allvar att man lite längre fram i livet har MER att komma med. Så det så!

Men alla mina partyklänningar i strl 34/36 ligger fint vikta i en kartong, för något i mig står inte ut med att kasta dem...fast det var över tio år sedan jag dansade i dem i sommarnatten... Så jag VET hur du känner dig!

Hvidbrud skrev 2009-04-25 20:58:53 följande:
    Men det är ju så gott när man blir mätt på köttet och inte potatisen...Tror jag ska ta och pröva din diet när ungen är ute och jag har slutat amma.... i nästa liv typ... Har en liten depp-knäpp i kväll. Nu är man snart morsa, liksom. Nu är det slut med att vara het och singel, helt definitivt. Suck... ¨Det har det ju varit rätt länge nu, men ändå, nu käns det liksom. Är rädd för att bara bli mamma i urtvättade joggingbyxor utan någonsomhelst sexapeal och det käns just nu som om det är jätte vigtigt för mig att inte bara vara "så fin gravid" Hur tusan blir man en HotMama??
  • passionsblomman

I know dear! I know!

Usch! Tänk, jag hade en depression också, utöver hormonerna...fy vad överjä**ligt det var...*vill inte minnas*

men, så länge huvudet talar om för en att det faktiskt bara är bearbetning av det nya, så man inte åker alldeles ner i brunnen.

Hvidbrud skrev 2009-04-25 22:21:42 följande:
    Jo, jag vet , men det är inte lätt att vara logisk med hela systemet översvämmat av hormoner . Den logiska rösten hörs där nånstans i bakgrunden men känslorna tar överhanden och det käns helt krisigt. Maken är på kvällsvagt, så jag kan sitta här och böla ögonen ur mig och det är ju på ena sidan rätt skönt... Nya faser i livet är ju alltid traumatiska... Bla bla bla...
  • passionsblomman

Hörruduru! Det är INGEN i denna tråden som tvivlar på att du strålar av sexappeal, det kan du ju bara ta och skriva upp!

Vadfasen kan du inte ta dig en liten SPA-dag eller så?
    Hormonerna, de kommer du att ha i fulla mått ett bra tag framöver. Det är mest frågan om vad du ska bestämma dig för att de ska få göra med dig. Det är ett svall, jag vet, men det är inget som behöver begränsa ens liv trots allt.

Låt alla känslorna komma när de gör, men grotta INTE in dig i dem! Tjut, bryt ihop och res idg och gå vidare! Bara det kommer UT men lite jämna mellanrum, så man inte smäller av!

Hvidbrud skrev 2009-04-25 22:36:57 följande:
    JA, ner i brunnen vill jag inte. Jag får se till att få flyttat snarast möjligt och lägga allt krut på att inreda lägenhet och invänta att hormonstormen lägger sig... Bätre att göra något än att sitta och förkorva sig i föreställningar om både det ena och det andra. Får se till att rycka upp mig (men åååhhh! jag har ju behooov av att stråla med sex appeal men jag kaaan inte) och tänka på andra behov, som att diska tex, eller ja jag vet inte? Ugnen har jag ju skurat en gång!
  • passionsblomman

Å vilken bra dag du verkar ha haft Hvidis! Skönt att patapata undan lite tankar!

Jag är helnöjd med vår helg vi haft härhemma. Altanen är REN-jag körde högtryckstvätt som en besatt härute!

Imorgon blir en underbar dag: då får man dricka KAFFE på kurens sjunde dag! HURRA!

• passionsblomman

*vinkar till Ingenjöris och påminner henne att andas*

Lanovia: ja den här kroppen man har... Udrar om du kan ha haft ett MF? Jag tycker också din kropp verkade ge väldigt starka signaler..

Själv är jag idag på dag 31 icykeln och därmed där det väl från typ idag jag kan börja räkna med att det ska dyka upp indianer-eller inte.
    Sitter mest och funderar på hur jag kunde gå ner så mkt mindre under kuren än min sambo fast jag inte fuskade...Jag tappade ju en dag så jag var här inne och skrek, men det hoppade upp igen, så idag är det 2,3 kg som minskat under dessa 6 dagar. Imorgon är det målgång och idag får man äte ris (fullkorn) och så, så tills imorgonbitti vid slutkollen lär det ju inte häda så mkt.

Men, iofs, hur ofta brukar jag gå ner 2-3 kg på en vecka? ett halkilo i veckan är ju det som man ska räkna med annarsmså för att ha gjort en kur som gått ut på att man äter massor och inte tvärtom, så får nog detta anses som bra trots allt. dessutom känner jag mig ren och stark i kroppen!tycker hyn känns väldigt slät och jag ser pigg ut-inte minst med all färg jag fått av alla promenader.

Soppan, som jag hällt lite mer krossade tomater i än i grudreceptet, tänker jag fortsätta ha som en bas till all möjlig soppa, för det är plättlätt att göra köttsoppa eller kycklingsoppa av den. Eller hotta till den och ta i lite räkor osv. Det har varit väldigt skönt att ha en bunke färdig soppa och så bara kunna skära upp frukt och grönt till den när jag är själv här vid lunch och så.eller vi kommer hem ngnstansifrån och måste äta NU. Det ska jag verkligen ta vara på inför framtiden. Jag hade otroligt svårt att hinna fixa vettig mat då jag ammade. Satt i soffan och sov med ungen i famnen tills nästa gång han åt -40-60 min senare, kändes det som. Levde på mackor och Bounty och Skotte! Gissa om det var EFTER han födddes jag gick upp i vikt! Detta ska inte få hända igen.

OOOOOJ Vad jag babblar! Det måste vara kaffet!

• passionsblomman

Jaaa, jag vet inte...nä han har nog bara enormt mycket större muskelmassa-han är rätt musklig faktiskt och lyfter en hel del skrot, så hans förbränning ligger nog bra mkt högre än min.
    Sedan har han ju jobbat under hela den här tiden, dvs hållit igång mer än jag. jga har ju tagit det rätt piano med promenaderna avsiktligt, både för kuren och för att gå in MBT-skorna i vettig takt, men jag gick hårt försat dagarna, så visst bygger jag nog lite muskler. Dessutom är det ju menstider, och då ökar iaf jag alltid lite i vikt.

Men så tror jag det spelar in att han fått springa på dass HELA tiden, medan jag sprang första dagarna- då tappade jag ju massor också..men nu varit tvärtom hård i magen(ursäkta ämnet) men jag är säker på att det gör skillnad också.

Utöver det, har jag nog procentuellt sett ätit mer, för vi har båda följt listan och då har ju min lilla kropp(jämfört med hans) fått mer av bananerna och mjölken och whatever än hans...
    Vi får väl se imorgon vad vågen visar då. Jag sa ju faktiskt till mig själv från början att den minskningen som stod på pappret verkade lite väl mycket och att syftet var rensning och en bra start för fortsättningen med bra mat och stavgång...
    Det är väldigt vad lätt det är att fastna på de där våg-siffrorna fast man VET att det inte är det som är det vikt(iga)
    haha, ordvits!
    Mätte mig också och jag kan ju säga att TUTTARNA har då krympt betänkligt...

VARFÖR kan inte kroppen ta buken först som ju är det farliga stället! Mina tuttar är inte farliga för nån!

Svar på tråden I vått och torrt (del 5)