• Jen09

Bali eller Fiji

Tidigare har det främst lutat åt Fiji för vår bröllopsresa i augusti, men nu fick vi även tips om Bali. För mig känns det lite 90-tal och backpackers, något som passade bättre när man var 20, men jag är öppen för att bli övertalad om att det passar som bröllopsreseparadis ;)
    Någon som kan jämföra Fiji och Bali?
    Eller ge allmäna tips?

• Svar på tråden Bali eller Fiji
  • vi2blir1

Hej!
    Jag har inte varit på Fiji så det vet jag inget om men jag var på Bali 2006 och jag fick inte så bra bild av det. Det var mest smutsigt och äckligt inte som jag hade tänkt mig en paradisö. Stranden var smutsig o skräpig men det kanske är bättre nu eftersom det gått fler år efter bomb-attackerna.
    Du kan ju söka på resdagboken.se på bilder från folk som vart/är där så får du kanske en mer ärlig bild av hur det ser ut o är. som sagt det var ju några år sen jag var där o detta är bara min åsikt. Hoppas ni hittar en bra resa.

• vi2blir1

glömde säga att jag själv skulle vilja åka till mauritius men det blir för dyrt o sen är det inte säsong i sommar då vi gifter oss så då är drömmen ist att flyga till italien o sen bila i en cab längst kusten, äta god mat o dricka gott vin=)

• TinkieWinkie

Hej! jag har inte heller nåt bra intryck av bali tyvärr, vi bokade om biljetten och tog första flyg därifrån. Jag hade valt Fiji för där var underbart!! Fast backpackers är det rätt mkt där med, fast kansek inte lika utpräglat.

Ta Fiji!

• vi2blir1

Just det en annan sak. Om du ska åka till Bali ska du absolut besöka Gili-öarna, jag var på trawangan o den var ju supersöt o fin, den såg mer ut som en paradisö, tyvärr blev vi magsjuka o det verkar många bli där så bo o ät dyrt (det gjorde inte vi) eller ta alla piller o vaccin du kan. Skulle dock inte välja trawangan som romantisk-resa ta en av de andra öarna eller testa alla de ligger så nära.
    Öarna va fina men själva Bali o kuta där jag bodde var inte så bra.

• Barret

Jag och min M2B var på Bali över nyår och jag måste säga att bilden som de andra beskriver inte alls stämmer in på min bild. Vi höll oss ifrån turistområdena som Kuta och Sanur och bodde längre norrut. Det tog oss runt 2 timmar med taxi (300:- enkel väg) och där höll vi till i 2 veckor. Helt underbara människor och vi levde som kung och drottning hela tiden.

Vi var över och snorklade vid Nusa Lembongan och det är ett ställe som jag VERKLIGEN kan rekomendera. Här är paradisets ö fortfarande bevarad och lugnet la sig som ett täcke över oss. Här ifrån kunde man ta en båt (med en kille som körde båten) och några minuter senare ligga och snorkla vid revet. Vi han tyvärr inte utforska ön utöver en bit mat och snorklingen eftersom vi skulle tillbaka till vårt hotell på Bali.

På själva Bali är det inte alltid jätte lätt att bada eftersom det finns väldigt kraftiga strömmar. Men tyvärr är det så på väldigt många ställen i den världsdelen. Att snorkla/bada från båt var däremot toppen!!!

Jag har aldrig varit på Fiji, men i min värld är det precis lika turistit som Bali. Allt handlar om vart man vill bo och hur. Ett tips kan vara att boka resa och hotell separat eller helt enkelt köpa ett flyg ner och boka första natten på ett hotell för att sedan hitta något riktigt prisvärt och mysigt krypin!

Lycka till.

• Hvidbrud

Bali - fantastiskt!
    Fiji - fantastiskt!
    Hur ska man kunna välja. Tycker nog Bali. inte kuta utan hitta nått harligt spa ställe. tycker om folket, traditionerna, kulturen, maten.

Fiji har många öar att välja mellan. turkost vatten och korall öar, eller mer bruna stränder och burrigt vatten. Glada människor. kom inte så närma deras kultur, bara kava och bulla bulla! Turistigt ja. Långt att flyga.

• Luucie

Har inte varit på Fiji men instämmer med Barret.
    Vi älskade Bali. Och då bodde vi mest i Legian som ligger mellan Kuta och Seminyak. Vi tog många härliga promenader på de fina stränderna. Stannade på små restauranger och drack en drink eller glass.

Vi hann med en resa inåt landet också till Ubud. Det var fint och trevligt.

Har hört att Lovina som ligger norrut ska vara tjusigt med svart sand och delfiner.

• Miss Biii

Kan nog vara så att många som åker till Bali inte har kollat upp resmålet innan och blir därmed besvikna. Många vill ha sol och bad och lugn och ro. Det är svårt att få bådeoch på Bali samtidigt. Bali har underbar kultur, historia och fantastisk religion som ger härlig "pyntning" m blad och blommor samt vänliga och hjälpsamma människor.

Mitt tips är att antingen köpa böcker om remålet (ex Lonely planet) eller surfa runt på nätet och informera dig!! Detta borde förövrigt alla göra innan man bokar resor! Det är så hemskt med dem som går i varenda turistfälla....

• fiafliza

Jag röstar på Fiji!
    Inte så turistigt som Bali.

• Liljan79

Vi va på bali 2000 så det kan ju ha hänt mycket sen dess, men jag älskade bali, vi bodde i sanur och det va inte alls mycket turister där då, men det kan ju vara helt annat nu. Hade aldrig valt att bo i kuta i alla fall. Har aldrig varit på fiji så jag kan inte säga vilket som är bäst

• Hawaiiii

Jag reste runt på Bali tre veckor för en himla massa år sedan. Jag tror nog mycket beror på var nånstans man väljer att bo. Kuta var skitkul, helt ok strand och mycket party. Ubud och andra små ställen inåt landet är såklart annorlunda, men väl värt att besöka. Nusa Dua (tror jag det hette) på sydkusten hade fina hotell och långa stränder, helt utan turister i december. Jag skulle nog inte åka dit på bröllopsresa, eftersom jag bara vill dricka drinkar och slappa(typ maldiverna), men vill man resa runt lite så finns det massor att se! Trevligt folk dessutom.

Svar på tråden Bali eller Fiji