• Thecla

Förlossning hemma på egen hand???

Jag skulle kunna tänka mig att föda barn hemma, med barnmorska närvarande. Sprang på en bok sist jag var på MVC om just den sortens förlossning. Den såg ut att vara från 70-talet, men hade helt klart flera sunda och tilltalande poänger.

• Thecla

Kanske det allra trevligaste i boken var att man struntade i kutymer om vilken ställning kvinnan skulle befinna sig i. Att ligga är väl bekvämt för barnmorska/läkare, men jag har alltid tänkt att det måste vara helt fel ur gravitationssynpunkt. Måste rimligen vara enklare om man sitter eller står.

Tooticki skrev 2009-02-19 14:09:34 följande:
    Jag har en holländsk väninna som berättat att det är vanligt i Holland att föda hemma med personal. Jag tycker också att det låter trevligt.
  • Thecla

Fast blir det inte jobbigare att ligga ned?
    Jag tänker att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt och med hjälp av gravitationen så bör det gå smidigare än om man ligger ned och trycker.

Tooticki skrev 2009-02-19 14:27:42 följande:
    Haha ja. Jag har en kompis som när hon fick skriva sin förlossningsberättelse (tror det heter så, det är i alla fall tankar och önskemål inför förlossningen) skrev att hon ville bada, gå runt, sitta upp, inte ha några droger/bedövning/lustgas etc. När hon kom in lade hon sig på rygg och reste sig inte igen förrän pojken var född 16 timmar senare. Personaklen frågade om hon inte ville gå upp och gå eller kanske sitta upp men det skulle hon F**N inte göra. Hon skrek också "GE MIG DROGER"
  • Thecla

Är det så att man kan säga att ett barn har dött pga att man valt att föda hemma?
    Jag är tveksam till det. Det finns ju mängder med kvinnor som föder fullt friska barn utan medicinsk hjälp, så den gemensamma nämnaren för huruvida ett barn dör eller inte torde vara något annat. Exempelvis den egna hälsan.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 14:43:08 följande:
    Jag förstår inte riktigt poängen med att föda hemma, utan tillgång till medicinsk hjälp. Om det sker med eller utan barnmorska känns rätt oväsentligt ifall det skulle tillstöta något. En barnmorska kan hjälpa till, men man kan ju behöva mer än så, t.ex. akutsnitt. Hur går man vidare i livet om barnet dött p.g.a. att man valt att föda hemma? Nej, jag förstår inte. Däremot tycker jag det är bra att fler sjukhus utvecklar sin verksamhet och ser över miljön, så det inte känns så sterilt utan lite mer hemlikt. Och även om man föder på sjukhus så kan man ju välja en mer "naturlig" förlossning utan bedövning, men möjligheten finns ändå om det blir allt för jobbigt. När jag fick mitt andra barn fick jag mycket hjälp genom att bada varmt under värkarbetet. De hade ett jättemysigt badrum på förlossningen med speglar och dämpad belysning (lite boudoirstämning), där jag och min man fick vara ifred. Barnmorskan kom bara in ibland för att höra att allt var bra.
  • Thecla

Boken var ju från 70-talet, så den borde ha fyllt en funktion åtminstone då.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 14:48:54 följande:
    Bilden av att kvinnan ligger på rygg och föder stämmer nog inte med svensk sjukvård. Vid mina förlossningar har jag uppmuntrats att stå, gå, stå på alla fyra osv.
  • Thecla

Och något sådant har man ingen som helst koll på i förväg..?

Akutsnitt är väl för övrigt ganska omdiskuterat det också..?

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 14:51:06 följande:
    Om ett barn har navelsträngen runt halsen och kvävs under förlossningen för att man valt att föda hemma och därmed inte haft möjlighet att snittas så tycker jag nog att an kan säga att det var valet att föda hemma som ledde till barnets död.
  • Thecla

Mjo, vad jag har hört angående akutsnitt är att man hänvisar till akutsnitten för att förklara att det är "farligt" med kejsarsnitt, samtidigt som de då är just akutsnitt vilka medför större risker än t ex planerade snitt.

Får se hur vi gör när den dagen kommer. Har inte bestämt om vi ska försöka skaffa barn än. Men rent principiellt så borde det födas fler fullt friska barn utan barnmorska/läkare än med här i världen.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 14:56:54 följande:
    Nej, det kan man inte ha koll på. Barn rör sig i magen och saker flyttar på sig. Hur värkarbetet går kan man heller inte förutspå. Drar värkarbetet ut på tiden riskerar barnet syrebrist med efterföljande hjärnskada. I ett sånt skede kan akutsnitt bli nödvändigt. Sen har jag inte hört några debatter om akutsnitt. Däremot många debatter om planerade snitt, eftersom fler och fler kvinnor tenderar att välja det utan medicinsk orsak.
  • Thecla

Fast jag har inte ifrågasatt en fungerande sjukvård. Däremot ifrågasätter jag "skräckscenariot" av vad som sker om man inte har medicinsk hjälp vid förlossning. Eftersom en majoritet av fullt friska födda barn (notera fullt friska - inte döda) är födda utan medicinsk hjälp, så ökar knappast risken för att man får sjuka/döda barn för att man föder barn hemma.

bongen80 skrev 2009-02-19 15:03:17 följande:
    rent principiellt så är det högre dödlighet i länder utan bra sjukvård, gäller både mamma o barn. sverige har bland de lägsta dödsantalet o det borde ju rimligtvis kunna sättas i samband med fungerande sjukvård
  • Thecla

Och jag menar fortfarande att det inte finns anledning att haussa upp "risker" med att föda hemma eftersom en majoritet av fullt friska barn är födda i hemmet.

Hammerman1 skrev 2009-02-19 15:10:03 följande:
    Thecla skrev 2009-02-19 15:06:42 följande:
    I de fall komplikationer uppstår skulle jag gladeligen sätta en hundring på att dödligheten är avsevärt mycket lägre där adekvat experthjälp finns till hands. Får du en sätesbjudning när du ligger där på höskullen borta i Surtjärnmyrträsk så känns nog inte hemmafödsel riktigt lika käckt längre.
  • Thecla

Exakt. Det är rent av ovanligt att det inte går fel. Alltså ifrågasätter jag att man riskjagar just hemmafödande.

bongen80 skrev 2009-02-19 15:11:26 följande:
    skräcken är väl just att så mycket KAN gå fel, nu gör det ju för det mesta inte det, men få saker i liver är så oförutsägbart som en förlossning.
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???