• Thecla

Förlossning hemma på egen hand???

Erh... ovanligt att det går fel, menade jag förstås.

• Thecla

Jasså?
    Jag tror inte att det är så enkelt och jag tror inte på att polarisera så att hemmafödsel framstår som riskfyllt emedan sjukhusfödsel framstår som riskfritt.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 15:18:48 följande:
    Men om alla valde hemmaförlossning så skulle väl självklart dödligheten öka?
  • Thecla

Tror nog att det är betydligt bättre statistik för folk som föder hemma.

Hammerman1 skrev 2009-02-19 16:33:21 följande:
    Det är lite som att hävda att eftersom folk faktiskt har överlevt fall från 200 meter så är det riskfritt att hoppa utför första bästa stup.
  • Thecla

Ja, givetvis. Det är därför jag menar att det inte är hemmafödandet som gör det riskfyllt, utan t ex den egna hälsan.

Celeste97 skrev 2009-02-19 17:42:47 följande:
    Thecla skrev 2009-02-19 16:34:21 följande:
    Det beror väl på att det främst är sådana som i större grad kan förvänta sig en bra förlossning som väljer att föda hemma? Dvs de som redan haft ett antal normala förlossningar?Eller menar du historiskt?
  • Thecla

Jo, jag påstår nog att exempelvis den egna hälsan kan påverka utgången av en förlossning.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 18:27:31 följande:
    Men du kan väl inte påstå att det är den egna hälsan som påverkar utgången om du föder barn hemma och ex. moderkakan släpper? Däremot kan utgången påverkas genom valet av födelseplats - hemmet eller sjukhus.
  • Thecla

Det här är väl ett exempel på hur man polariserar något enormt och för att lyckas med det så hittar man på lite vad den inbillade "motståndaren" tycker.

Jag har aldrig påstått att man inte ska använda sig av sjukvården. Däremot har jag ifrågasatt utmålandet av hemmafödsel som något alldeles förfärligt. Frågar du alla som har fött barn hemma så är de säkert benägna att tycka att det var väldigt bra. Att du inte tycker det hänger månne ihop med att du inte har haft en sådan förlossning?

Tillde skrev 2009-02-19 22:50:04 följande:
    KAN påverka? Jovisst men det är knappast det avgörande och det är många små faktorer som KAN göra det. Jag har en mkt god hälsa men det höll ändå på att gå åt skogen, hur hade min hälsa kunnat påverka det menar du? Om jag tränat 5 pass/vecka istället för 4? Eller om jag ätit mer fisk istället för kött? Är glad att jag inte är en egomorsa som av princip vägrar allt vad sjukvård heter för då kanske jag inte hade haft min friska härliga lilla guldklimp hos mig och kanske inte heller planerat bröllop nu...
  • Thecla

Tja, det finns väl en mängd faktorer som ökar risker. Rökning, alkoholförbrukning (även om det senare är omtvistat), fetma, undervikt, blodtryck, blodpropp etc. etc. Trodde inte att det var så kontroversiellt att somliga har en hälsa som försvårar graviditeten.

Lady o Lufsen skrev 2009-02-19 22:52:50 följande:

Skulle vilja att du utvecklar dig lite.
  • Thecla

Nej, det hänger ihop med att du inte läser vad jag skriver. Jag har aldrig påstått att man inte ska använda sig av sjukvården. Sluta inbilla dig.

Tillde skrev 2009-02-20 10:48:52 följande:
    Nej det hänger ihop med att jag tycker att man riskerar barnets liv för sitt egets egos skull OM det går åt skogen! Sålänge allt går bra så går det ju uppenbarligen bra. Vad gör man hemma själv om det går åt skogen? HLR om man nu kan det (och det kanske absolut inte är vad som behövs) eller kanske ringer en ambulans? Som kommer skynda sig men ändå komma bra mycket senare och erbjuda hjälp än vad barnet hade fått om man befunnit sig på plats på ett sjukhus.Jag står fast vid att jag tycker att det är GRYMT egoistiskt att välja att föda hemma utan någon form av medicinsk backup!
  • Thecla

Aha. Jag trodde i min enfald att du diskuterade med mig eftersom det är mina inlägg du svarar på.

Tillde skrev 2009-02-20 12:30:01 följande:
    Jag diskuterar hemmafödseln, det som står i TS, om programmet på tv där de inte ville ha någon form av medicinsk hjälp. Vad diskuterar du??
  • Thecla

Liksom faktum kvarstår att det finns mängder av hemmafödande kvinnor som inte har några bekymmer alls att föda friska barn. Att då diabolisera hemmafödande tycker jag då är minst sagt onyanserat.

tonårsmorsa skrev 2009-02-20 11:23:34 följande:
    Jag håller absolut med dig om att det finns andra faktorer som påverkar fostrets hälsa. Men faktum kvarstår att om komplikationer tillstöter vid förlossningen så har barnet, och modern, mycket större chanser att klara sig om de befinner sig på ett sjukhus än i hemmet. Och det även om modern haft ett gott leverne, en god hälsa och en problemfri graviditet.
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???