Förlossning hemma på egen hand???
Erh... ovanligt att det går fel, menade jag förstås.
Erh... ovanligt att det går fel, menade jag förstås.
Jasså?
Jag tror inte att det är så enkelt och jag tror inte på att polarisera så att hemmafödsel framstår som riskfyllt emedan sjukhusfödsel framstår som riskfritt.
Tror nog att det är betydligt bättre statistik för folk som föder hemma.
Ja, givetvis. Det är därför jag menar att det inte är hemmafödandet som gör det riskfyllt, utan t ex den egna hälsan.
Jo, jag påstår nog att exempelvis den egna hälsan kan påverka utgången av en förlossning.
Det här är väl ett exempel på hur man polariserar något enormt och för att lyckas med det så hittar man på lite vad den inbillade "motståndaren" tycker.
Jag har aldrig påstått att man inte ska använda sig av sjukvården. Däremot har jag ifrågasatt utmålandet av hemmafödsel som något alldeles förfärligt. Frågar du alla som har fött barn hemma så är de säkert benägna att tycka att det var väldigt bra. Att du inte tycker det hänger månne ihop med att du inte har haft en sådan förlossning?
Tja, det finns väl en mängd faktorer som ökar risker. Rökning, alkoholförbrukning (även om det senare är omtvistat), fetma, undervikt, blodtryck, blodpropp etc. etc. Trodde inte att det var så kontroversiellt att somliga har en hälsa som försvårar graviditeten.
Lady o Lufsen skrev 2009-02-19 22:52:50 följande:
Nej, det hänger ihop med att du inte läser vad jag skriver. Jag har aldrig påstått att man inte ska använda sig av sjukvården. Sluta inbilla dig.
Aha. Jag trodde i min enfald att du diskuterade med mig eftersom det är mina inlägg du svarar på.
Liksom faktum kvarstår att det finns mängder av hemmafödande kvinnor som inte har några bekymmer alls att föda friska barn. Att då diabolisera hemmafödande tycker jag då är minst sagt onyanserat.