Inlägg från: Luucie |Visa alla inlägg
  • Luucie

Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao hotell,strand etc?!

Jag orkar inte kolla igenom den flera kilometer långa thailandstråden så jag startar en som bara handlar om dessa öar.

Jag vill veta vilka stränder och hotell som är bra. Om ni gjort några trevliga utflykter etc.

• Svar på tråden Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao hotell,strand etc?!
  • Luucie
    Persianbride2009 skrev 2009-02-24 17:01:45 följande:
    Har varait på Koh Samiu två vintrar i rad, älskar det verkligen!! Kan rekomendera First House Hotel och First Residence på Chaweng Beach. Chaweng Beach är helt underbart!!! Jag har varit på Koh tao också men det blev ett rent helvete av den resa. Vi hamnade på östkusten som inte alls var bra. Vi körde ut lååååångt ut i djungel till ett hotell som hade pool enbart för dykgäster och en pyttestrand som var dålig! Västkusten ska vara bättre.Hoppas du hittar något bra som passar er!
    Men jag har hört att det ska vara så mycket horor på chaweng..stämmer inte det?
    Vill bara inte hamna mitt i "träsket".

Har ni varit något på Lamai?
  • Luucie

Ja den är ju ganska liten har jag förstått

Var ni på något fullmåneparty på Koh Phangan när ni var där?
    Vi vill ju helst ha både lite lugn och lite party.

• Luucie

Har du något bra tips på hotell på Koh Phangan? Eller vad heter stränderna där som ni rekommenderar? Brukar vara lättare att hitta hotell och så om man vet det. Tacksam för svar

• Luucie
    orangegirl skrev 2009-02-25 13:07:10 följande:
    Ska ni åka dit på semester, bröllopsresa eller för att gifta er? Vi ska gifta oss på Koh Samui... ska bli uuuunderbart!
    Vad roligt! När då?
    Vi funderar på bröllopsresa...har inte riktigt bestämt oss än.
    Har ni varit där förut då..eller?

misselise: Jag har varit i Krabi och rest runt där och ända ner till Koh Lanta och sen tillbaka via Phuket. Vad jag har förstått så är det fel sida att vara på just i juni?
    Sen vore det kul att se något nytt
  • Luucie
    Småland09 skrev 2009-02-25 22:09:16 följande:
    Vi var på Phangan förra hösten, det var lite lågsäsong då.. (var även på Samui men jag skulle inte rekommendera Samui alls faktiskt.. tycker det var extremt exploaterat - särskilt Chaweng där du kan hitta både Starbucks och McDonalds.. rätt ocharmigt tyckte vi.. På Koh Phangan bodde vi i Haad Riin som är den största orten, det är där det är Full Moon Party. Vi var inte alls ute efter party och lyckades tajma så vi slapp. Däremot så behöver ni inte vara rädda att missa party, de har half moon party i en stad nära Haad Riin och black moon party (vet ej vart det hölls) så det är fest i princip hela månaden om man bara vill. I Haad Riin kan ni välja hur semestern ska vara på vart ni bor. Haad Riin ligger på en liten halvö. På ena sidan är partysidan, där är det party på kvällarna, mycket drinkar på stranden (rätt kul faktiskt - man fick plasthinkar, en red bull, en liten flaska sprit och en läsk o fick blanda själv haha). På den andra sidan är det lugnare och det är där man ser solnedgången. Vi bodde på denna sidan, kommer inte ihåg vad hotellet hette men vi betalade motsvarande 120 kr per natt för ett eget hus (nu var detta lågsäsong så det är säkert högre annars) - det var en stor pool där. Trots att vi valde denna sidan tar det 5 min att gå till andra sidan av Haad Riin för att käka, parta etc (det finns restauranger på den romantiska sidan också). Koh Phangan var fantastiskt! Missa inte att ta en båttur runt ön för att se vattenfall, dyka med fiskar mm...
    Det låter precis som den perfekta kombinationen vi är ute efter! Så kanske vi ska rikta in oss lite mer på Koh Phangan då.

Tack för alla bra tips! Och fortsätt gärna komma med hotell och sånt ifall ni kommer på något som är bra.
    När man tittat på nätet och ska boka så ser ju allt lika bra ut...men vet av erfarenhet att verkligheten kan vara en helt annan, tyvärr!
    Vår budget ligger på max 500 per natt men vi blir såklart glada om det är billigare
  • Luucie

Blir glad om det finns papper...fanns inte så mycket sånt på Koh Lanta..

Jag har inget emot att bo i hydda men jag vill så gärna ha en riktig toalett!

• Luucie
    Småland09 skrev 2009-02-26 22:34:30 följande:
    Toaletter fanns det, men det var som i Grekland, man ska lägga pappret i papperskorgen Lägger upp en bild i mitt galleri från vår bungalow vi hade.. RÄTT schysst solnedgång.. där satt jag och sambon o klämde några öl och läste - innan det bar av till Haad Riin Beach för att dricka "buckets" Har nog aldrig varit på ett mer romantiskt ställe faktiskt..
    Ja vad fint det såg ut! Nu längtar jag ju jättemycket

Faktiskt skönt att ha något att se fram emot efter bröllopet också...har hört många säga att man kan uppleva en liten down period precis efter..?!

Men det ska bli så skönt att åka iväg bara vi två och rå om varandra.
    Missförstå mig rätt. Jag älskar planerandet och "hysterin" som vi befinner oss i nu. Men det är väldigt många människor inblandade och vi är väldigt måna om att alla ska ha kul och ha det bra. På resan blir det ju bara vi... nice

hvidbrud: låter så skööööönt! Jag har också levt hippieliv utomlands en period av mitt liv...man glömmer det aldrig riktigt..
  • Luucie

Håller med...bra spår. Sköna minnen fin bubbla att krypa in i när man vill försvinna en stund.

Ja vi har sparat bebis tills efter bröllopet. Så jag antar att vi får fullt upp! Både med att tillverka och sen ta hand om. Och som jag går upp i varv och lägger in 110% i allt jag gör så ska det väl springas på kurser och man ska lära sig sticka och sjunga vaggsånger, plugga pedagogik och lära sig laga barnmat ekologisk style etc...
    Nej jag är nog inte deppig nån längre stund!

• Luucie

Jag och frugan skrev 2009-03-04 10:59:04 följande:

Jag och min blivande fru funderar på att åka på bröllopsresa till Thailand och jag har sökt på nätet en massa. Till slut hittade jag denna sida: www.similantour.nu/index_se.htmlVi vill bara åka iväg och slappa, njuta av varandra och ta det lugnt och detta ställe verkar vara perfekt för det. Har inte varit där som sagt men jag tycker det låter UNDERBART och det är inte speciellt dyrt heller.
    Det såg jättemysigt ut! Men är det inte på "fel" sida då? I juni alltså. Men ni kanske inte ska åka då?

Vi letar nog vidare på Samui, Phangan etc för att hitta det perfekta stället!
    Milkey bay som någon rekommenderade såg också jättebra ut
  • Luucie

Jag och frugan skrev 2009-03-05 07:09:35 följande:

Luucie:Vi ska inte åka på resan förrän i januari nästa år så då hoppas vi på fint väder!Jag har också varit på Koh Samui och jag gillade det inte speciellt mycket. Vi bodde på Lamai och det var något lugnare men hela ön känns väldigt 'turistigt', och det gillar inte jag!Men jag hoppas ni hittar en bra plats ni som åker dit.
    Ja men januari blir ju bra. Jag har varit på den sidan i februari och det var kanon väder hela tiden

Jag har också lite svårt för det turistiga...man åker ju så långt bort för man hoppas på att få uppleva något annat än gran canaria!

Samtidigt känner jag att jag är helt för det här med bekvämlighet på alla fronter...lite dubbelt, jag vet
    men jag har kuskat runt halva jorden, bott i kappsäck, folkabuss och under bar himmel...det var underbart men nu vill jag ha lite lyx. Så lite kackerlackor som möjligt, en toalett, goda drinkar, sköna sängar.
    Det blir nog jättebra. Har fått uppfattningen att man kan få lite både och om man sprider ut sig mellan KS, KP och KT.

Längtar..

Tack för sawadee-länken orangegirl! Den var jättebra!
Svar på tråden Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao hotell,strand etc?!