• nni

ROM!

Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?

Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...

• Svar på tråden ROM!
  • nni
    lottis77 skrev 2009-02-27 10:50:01 följande:
    Världens bästa stad! Ni kan bara flanera runt, ni kommer inte missa någonting, allting ligger på gångavstånd från varandra. Vi hade två olika guideböcker med oss hela tiden vilket jag tyckte var bra för då kan man kolla upp sakerna man ser enkelt. Vatikanen, Colusseum, spanska trappan, alla kyrkor, underbar mat och gott vin. Älskar Rom så vi kommer också avsluta bröllopsresan där med några dagar.
    Åh vad roligt! Vi kommer bo nära Colusseum. Ja allt det du nämner ska vi till har vi tänkt. Åkte ni till Pompei eller något annat sevärt ställe därifrån? Venedig?
  • nni
    lottis77 skrev 2009-02-27 10:57:00 följande:
    Bor ni nära Colesseum bor ni helt super! Nära till allt. Jag var där med en tjejkompis 5 dagar i början på juli för något år sedan så vi var bara i Rom. Eftersom ni ska vara bortalite längre är det nog roligt att se något annat också. Pompei tror jag är jätteintressant! Där kan man ju passa på och sola och bada lite också, tror jag. Det kan man i Rom också, om man tar tåget en bit bort, tar inte alls lång tid. Men stanna inte för kort tid i Rom, den staden har allt. Åh, vad jag blev ressugen nu. Är inte alls sugen på att spara pengar...
    Du, det du beskriver låter perfekt för mina öron. Roligt att vi bor så bra, var det vi ville som utgångspunkt. Nej, vi ska tillringa flera hela dagar i Rom, men tänkte åka till Terracina, Pompei och gärna Venedig över en dag. Blir ändå Rom i 4-5 dagar Vet det med sparandet, det e inte så roligt alltid, men det e avgörande nu när vi ska gifta oss och resa. Vart ska ni resa till då, innan Rom?
  • nni

SofieochJamie; Tack så mycket för tipsen. Plentine Hill först alltså, jätte bra tips! Och ska tänka på restaurangvalen med!!

Therese 83; Vad roligt! Pompeij ska vi till, min sambos önskan men jag säger inte emot. Ska ju inte vara långt dit. Vesuvius, ok, ska tänka på det... Lite småläskigt men kan vara något!

Tusen tack!

• nni
    feministbrud skrev 2009-02-27 15:56:17 följande:
    Skippa Venedig! Jag har varit där mitt i sommaren och det var fasansfullt. Även om det var vacker så var det inte så vackert som jag trott. Me framförallt så mycket folk att man knappt kan röra sig. Jag skämtar inte! Dessutom smutsigt, sopor, svindyrt mm mm. Nej, venedig ska man nog ta under lågsäsong.
    Är det sant?? Usch då, ja vi får överväga det. E ju en bit bort med. Tar en 3 h har jag för mig med tåg så.
  • nni

Låter underbart med er resa med!! Tack för alla råd o beskrivningar!
    Längtar tills vi åker. Några månader kvar bara. Can't wait!! Ps; ska kolla upp boken

• nni
    Emelieca skrev 2009-02-27 18:42:44 följande:
    haha, va mycket super det vart i mitt inlägg, men Rom är ju suuupermysigt!
    Hehe, men mysigt e ett bra ord som dessutom kan beskriva Rom kan jag tänka mig!! Åh tack för tipset!
  • nni
    EmMa09 skrev 2009-02-27 20:00:02 följande:
    Kan bara hålla med föregående; Rom är underbart!! jag bodde ca 5 mil söder om Rom när jag var liten! så jag måste tipsa om att ta lokaltåget ner till Anzio och Nettuno! Två underbara små orter som verkligen är såå fina och romantiska!!
    Tack tack! Låter helmysigt med gamla små orter!
    Åh vad roligt att höra å positivt om Rom! Men väntade mig det lite...
  • nni
    jenita659 skrev 2009-02-27 21:21:20 följande:
    Ja Campo de fiori måste ni gå till, tillbringa en dag runt det torget och se det skifta stämning. Eller var där tidigt på morgonen en dag och avsluta en annan dag där. Ta en expresso, köp en croissant på bageriet i hörnan och köp bröd och parma / bresaola på charkuteriet till er lunch. Underbart! I närheten ligger ju också Piazza Navonna och Pantehon.
    Låter så mysigt alltihop
  • nni

Villemoa; Det med turistbok låter först lite "onödigt" MEN sedan väldigt uppskattat. Menar skönt att slippa fråga sig fram på eng (funkar kanske inte alltid) eller med hjälp av vårt lilla lexikon. Ska kanske inskaffa en turistbok. Rom erbjuder ju ändå mycket så att säga !!

feministbrud; Aha, Florens. Ja kanske det. Terracina (hav o strand) och Pompeij (kulturarv) ska vi bara till, ligger ju bra till med. Men varför inte en annan "romantisk stad" för upplevandets skull. Vad finns i Florens? Eller Capri? Vi får ju välja ut lite, kan inte resa bort hela Rom vistelsen.
    Hört mest om Venedig faktiskt...
    10 euro för en cola...hmm...

Tips om Florens och/eller Capri?

• nni
    lottis77 skrev 2009-03-01 00:57:52 följande:
    Med turistbok blir allt så mkt intressantare. Hälsar en prätig SO-lärare..
    Okej, ja det låter förnuftigt med en sådan bok.

Efter att ha pratat med sambon tror jag att vi håller oss till Rom. Och då även utflykt till Pompeij o Terracina o däromkring. Nästa gång kan man åka längre norrut i Italien. Vill inte missa ROM ju.
  • nni
    feministbrud skrev 2009-03-01 16:01:43 följande:
    Florens är en mysig stad med fina gränder och pampiga kyrkor. Om du vill se mer av Rom så tycker jag att du ska vänta med Florens. Jag var där som tågluffare när jag var 18 så någon annan har kanske bättre tips. Capri har jag aldrig varit på men det är en ö med underbara stränder och vacker natur. Det ligger högt på min önskelista över platser jag vill se i Italien. Mitt tips är som lottis77 att köpa en guidebok!
    Ja Florens o de ställena ska vi nog vänta med! Guideboken var ett bra tips, håller med!
  • nni
    Anna13 skrev 2009-03-30 22:28:23 följande:
    Missa inte en by utanför Rom som heter Tivoli. Ligger jättevackert på en bergssluttning och har mysiga gränder och restauranger. Tivoli är känt för sina trädgårdar och man får inte missa ett besök i dessa.
    Okej, Tivoli, det ska vi komma ihåg! Tack!

Mörk Ängel ; Det låter helt fantastiskt det du beskriver! Ska ha sevärdigheterna och restaurangen i åtanke. Okej, då vet vi. Men vi vill se Vatikanen ändå, och alla gamla kända kapell/kyrkor och dylikt. Samt ströga runder och mysa på caféer och parker som du nämner. Bara njuta av Rom. Tack!
  • nni

Mörk Ängel skrev 2009-03-31 12:04:42 följande:

Vi tyckte också att Vatikanen var ett måste! Man vill ju inte missa något i turistboken som står som ett måste Glöm inte kaffet där! YUM! Ni kommer få det superhärligt!
    Härligt! Tack för kafferådet säger en kaffefantast.
  • nni

W2B Blom skrev 2009-04-10 11:42:08 följande:

Nu då det har varit jordbävning i Italien, ska ni ändå dit eller har ni bytt remål?
    Vi ska ändå dit. Brukar va efterskalv nära inpå väl. så ska nog inte vara några problem...
  • nni

Babajaga; tack för tipsen!!

lottis77; Kul för er !

Svar på tråden ROM!