• nni

ROM!

Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?

Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...

• Svar på tråden ROM!
  • lottis77

Världens bästa stad! Ni kan bara flanera runt, ni kommer inte missa någonting, allting ligger på gångavstånd från varandra. Vi hade två olika guideböcker med oss hela tiden vilket jag tyckte var bra för då kan man kolla upp sakerna man ser enkelt. Vatikanen, Colusseum, spanska trappan, alla kyrkor, underbar mat och gott vin. Älskar Rom så vi kommer också avsluta bröllopsresan där med några dagar.

• nni
    lottis77 skrev 2009-02-27 10:50:01 följande:
    Världens bästa stad! Ni kan bara flanera runt, ni kommer inte missa någonting, allting ligger på gångavstånd från varandra. Vi hade två olika guideböcker med oss hela tiden vilket jag tyckte var bra för då kan man kolla upp sakerna man ser enkelt. Vatikanen, Colusseum, spanska trappan, alla kyrkor, underbar mat och gott vin. Älskar Rom så vi kommer också avsluta bröllopsresan där med några dagar.
    Åh vad roligt! Vi kommer bo nära Colusseum. Ja allt det du nämner ska vi till har vi tänkt. Åkte ni till Pompei eller något annat sevärt ställe därifrån? Venedig?
  • lottis77

Bor ni nära Colesseum bor ni helt super! Nära till allt. Jag var där med en tjejkompis 5 dagar i början på juli för något år sedan så vi var bara i Rom. Eftersom ni ska vara bortalite längre är det nog roligt att se något annat också. Pompei tror jag är jätteintressant! Där kan man ju passa på och sola och bada lite också, tror jag. Det kan man i Rom också, om man tar tåget en bit bort, tar inte alls lång tid. Men stanna inte för kort tid i Rom, den staden har allt. Åh, vad jag blev ressugen nu. Är inte alls sugen på att spara pengar...

• nni
    lottis77 skrev 2009-02-27 10:57:00 följande:
    Bor ni nära Colesseum bor ni helt super! Nära till allt. Jag var där med en tjejkompis 5 dagar i början på juli för något år sedan så vi var bara i Rom. Eftersom ni ska vara bortalite längre är det nog roligt att se något annat också. Pompei tror jag är jätteintressant! Där kan man ju passa på och sola och bada lite också, tror jag. Det kan man i Rom också, om man tar tåget en bit bort, tar inte alls lång tid. Men stanna inte för kort tid i Rom, den staden har allt. Åh, vad jag blev ressugen nu. Är inte alls sugen på att spara pengar...
    Du, det du beskriver låter perfekt för mina öron. Roligt att vi bor så bra, var det vi ville som utgångspunkt. Nej, vi ska tillringa flera hela dagar i Rom, men tänkte åka till Terracina, Pompei och gärna Venedig över en dag. Blir ändå Rom i 4-5 dagar Vet det med sparandet, det e inte så roligt alltid, men det e avgörande nu när vi ska gifta oss och resa. Vart ska ni resa till då, innan Rom?
  • SofieochJamie

Ett litet tips, när man går till Coloseum får man även inträde till Palatine Hill. Tipset är att börja på palatine hill då det inte brukar vara någon kö där och sen glatt trippa förbi hela den långa kön in till colcoseum. Palatine hill ligger precis jämte och är ett jätte område med romerska utgrävningar, det får ni bara inte missa.
    Ett annat tips om ni vill komma från turistområdena en kväll och äta riktigt god mat.Gå över floden vid Ponte sisto bron och ni kommer in i ett stort område med en masa härliga trattorias där mycket italienare äter.

• Therese 83

Åh, älskar Rom. Var där i juli med en tjejkompis och hade det jättetrevligt. Det finns massor att se och shoppa. Åk gärna en sightseeing buss så ni får en överblick över staden. Den kan ni hoppa av och på flera ställen.

Pompeij är väldigt intressant. Väldigt stort område att traska runt i så tänk på ha med dig vatten, då det inte finns mycket skugga. I närheten av Pompeji ligger också Vesuvius, vilket nästan är ett måste. Helt fantastiskt samtidigt som det är lite otäckt att veta att den faktiskt är aktiv.

Trevlig resa.

• nni

SofieochJamie; Tack så mycket för tipsen. Plentine Hill först alltså, jätte bra tips! Och ska tänka på restaurangvalen med!!

Therese 83; Vad roligt! Pompeij ska vi till, min sambos önskan men jag säger inte emot. Ska ju inte vara långt dit. Vesuvius, ok, ska tänka på det... Lite småläskigt men kan vara något!

Tusen tack!

• feministbrud

Skippa Venedig! Jag har varit där mitt i sommaren och det var fasansfullt. Även om det var vacker så var det inte så vackert som jag trott. Me framförallt så mycket folk att man knappt kan röra sig. Jag skämtar inte! Dessutom smutsigt, sopor, svindyrt mm mm. Nej, venedig ska man nog ta under lågsäsong.

• nni
    feministbrud skrev 2009-02-27 15:56:17 följande:
    Skippa Venedig! Jag har varit där mitt i sommaren och det var fasansfullt. Även om det var vacker så var det inte så vackert som jag trott. Me framförallt så mycket folk att man knappt kan röra sig. Jag skämtar inte! Dessutom smutsigt, sopor, svindyrt mm mm. Nej, venedig ska man nog ta under lågsäsong.
    Är det sant?? Usch då, ja vi får överväga det. E ju en bit bort med. Tar en 3 h har jag för mig med tåg så.
  • lottis77
    nni skrev 2009-02-27 11:19:55 följande:
    Du, det du beskriver låter perfekt för mina öron. Roligt att vi bor så bra, var det vi ville som utgångspunkt. Nej, vi ska tillringa flera hela dagar i Rom, men tänkte åka till Terracina, Pompei och gärna Venedig över en dag. Blir ändå Rom i 4-5 dagar Vet det med sparandet, det e inte så roligt alltid, men det e avgörande nu när vi ska gifta oss och resa. Vart ska ni resa till då, innan Rom?
    Vi tänkte åka en vecka till Taormina på sicilien först och sedan avsluta med 3-4 dagar i Rom. Kan rekommendera att läsa boken Änglar och demoner antingen under Rom resan eller precis efter att ni kommit hem. Jag gillar egentligen inte den typen av böcker, men efter Romresan kunde jag inte lägga ifrån mig den. Som ett barn på julafton. Ni kommer få en helt underbar bröllopsresa!!!
Svar på tråden ROM!