• nni

ROM!

Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?

Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...

• Svar på tråden ROM!
  • feministbrud

en hav DAG skulle det stå om kyrkan på marcusplatsen

• nni

Villemoa; Det med turistbok låter först lite "onödigt" MEN sedan väldigt uppskattat. Menar skönt att slippa fråga sig fram på eng (funkar kanske inte alltid) eller med hjälp av vårt lilla lexikon. Ska kanske inskaffa en turistbok. Rom erbjuder ju ändå mycket så att säga !!

feministbrud; Aha, Florens. Ja kanske det. Terracina (hav o strand) och Pompeij (kulturarv) ska vi bara till, ligger ju bra till med. Men varför inte en annan "romantisk stad" för upplevandets skull. Vad finns i Florens? Eller Capri? Vi får ju välja ut lite, kan inte resa bort hela Rom vistelsen.
    Hört mest om Venedig faktiskt...
    10 euro för en cola...hmm...

Tips om Florens och/eller Capri?

• lottis77

Med turistbok blir allt så mkt intressantare. Hälsar en prätig SO-lärare..

• nni
    lottis77 skrev 2009-03-01 00:57:52 följande:
    Med turistbok blir allt så mkt intressantare. Hälsar en prätig SO-lärare..
    Okej, ja det låter förnuftigt med en sådan bok.

Efter att ha pratat med sambon tror jag att vi håller oss till Rom. Och då även utflykt till Pompeij o Terracina o däromkring. Nästa gång kan man åka längre norrut i Italien. Vill inte missa ROM ju.
  • feministbrud

Florens är en mysig stad med fina gränder och pampiga kyrkor. Om du vill se mer av Rom så tycker jag att du ska vänta med Florens. Jag var där som tågluffare när jag var 18 så någon annan har kanske bättre tips. Capri har jag aldrig varit på men det är en ö med underbara stränder och vacker natur. Det ligger högt på min önskelista över platser jag vill se i Italien. Mitt tips är som lottis77 att köpa en guidebok!

• nni
    feministbrud skrev 2009-03-01 16:01:43 följande:
    Florens är en mysig stad med fina gränder och pampiga kyrkor. Om du vill se mer av Rom så tycker jag att du ska vänta med Florens. Jag var där som tågluffare när jag var 18 så någon annan har kanske bättre tips. Capri har jag aldrig varit på men det är en ö med underbara stränder och vacker natur. Det ligger högt på min önskelista över platser jag vill se i Italien. Mitt tips är som lottis77 att köpa en guidebok!
    Ja Florens o de ställena ska vi nog vänta med! Guideboken var ett bra tips, håller med!
  • Therese 83

feministbrud skrev 2009-03-01 16:01:43 följande:

Capri har jag aldrig varit på men det är en ö med underbara stränder och vacker natur. Det ligger högt på min önskelista över platser jag vill se i Italien. Mitt tips är som lottis77 att köpa en guidebok!
    Är ni vid Sorrento, Pompeji eller Vesuvius så måste ni bara åka ut till Capri. Det är jättevackert, helt oslagbar natur och vy. När ni kommer in i hamnen med båten finns det ett flertal bussar som går till toppen av berget. En "farlig" tur men ovärdelig när ni är på toppen.
  • W2B Blom

Åh, vad härligt att höra att Rom är underbar! Vi ska nämligen tid på vår smekmånad!

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Anna13

Missa inte en by utanför Rom som heter Tivoli. Ligger jättevackert på en bergssluttning och har mysiga gränder och restauranger. Tivoli är känt för sina trädgårdar och man får inte missa ett besök i dessa.

Svar på tråden ROM!