ROM!
Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?
Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...
Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?
Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...
Finns en jättemysig piazza som jag tror heter campio di fiore som har supermysig marknad på förmidagarna där man kan köpa supergoda kryddblandningar. På kvällarna kan man äta billig och supergod pizza på trattorierna där.
haha, va mycket super det vart i mitt inlägg, men Rom är ju suuupermysigt!
Låter underbart med er resa med!! Tack för alla råd o beskrivningar!
Längtar tills vi åker. Några månader kvar bara. Can't wait!! Ps; ska kolla upp boken
Kan bara hålla med föregående; Rom är underbart!! jag bodde ca 5 mil söder om Rom när jag var liten! så jag måste tipsa om att ta lokaltåget ner till Anzio och Nettuno! Två underbara små orter som verkligen är såå fina och romantiska!!
Ja Campo de fiori måste ni gå till, tillbringa en dag runt det torget och se det skifta stämning. Eller var där tidigt på morgonen en dag och avsluta en annan dag där. Ta en expresso, köp en croissant på bageriet i hörnan och köp bröd och parma / bresaola på charkuteriet till er lunch. Underbart!
I närheten ligger ju också Piazza Navonna och Pantehon.
Åååh...I love Rom!! Var där en weekend för två år sen (alldeles för kort tid) och vi bodde i Trastevere med utblick över hela Rom!! Ligger ganska nära Vatikanen och det var perfekt att promenera.
Som Lottis sa; köp guideböcker, de brukar oftast ha kartor så man enklare kan navigera. Jag har en superbra (som jag inte kommer ihåg vad den heter) och den var uppdelad som så att varje stadsdel var för sig med lite historia och sen tips på sevärdheter, shopping, restauranger etc. Fanns kartor på varje stadsdel också, köpte den i bokhandeln.
Men så sugen jag blev på att åka till Rom helt plötsligt!! Vi har ju redan bokat vår bröllopsresa men har önskat oss presentkort på Fritidsresor så om man får några så kanske man skulle dra till Rom
Ja! Jag älskar Rom och var där förrförra sommaren (bara en dag, men ändå), men Venedig fastnade jag aldrig för. Åk hellre till Florens. Det är närmare iaf.
Venedig har ett bättre rykte än det förtjänar och även om jag bara varit där i två dagar (dock ej i rad) så vill jag påstå att jag fått en ganska rättvis bild. Jag var på väg ner till Balkan så Venedig var inte huvudmålet och jag hade på förhand fått hör att det inte var så bra. En cola på Marcusplatsen kostar 10 euro och det trodde jag var ett skämt (det var det inte). Runt Marcusplatsen var det så mycket folk som i femmanhuset i Göteborg en lördag efter löning. Och att komma in i kyrkan på Marcusplatsen tog uppskattningsvis en halv (vi försökte inte ens) och om man inte ville betala 10 euro för en cola fanns det ingenstans att sitta så vi fick stå och titta på Marcusplatsen i värmen.
Jaja, jag hoppas att jag med detta får dig att göra något bättre av din rom-resa! Rom är underbart. Jag skulle så gärna vilja åka till Pompeji, så det rekommenderar jag dig att göra och vill du ah något romantiskt istället för Vendedig så skulle jag välja Capri (har dock inte varit där själv) eller Florens (var där för 15 år sedan och det var vackert då).