ROM!
Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?
Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...
Någon mer som ska till vackra Rom eller varit där? Tips på sevärdigheter, restauranger eller "måste se och uppleva ställen"?
Vi ska dit 29/6 o stanna i 8 dagar, ska även åka runt lite i Italien...
Jag kom hem igår från Rom. Vi var där i tre dagar och igår när vi kom hem pratade vi om vad vi skulle gjort annorlunda. Det vi kände var att vi skulle ha läst på ytterligare om Rom och sevärdheterna så att man kunde historien bakom. Det finns visserligen audiomobiler men det hade inte behövts om man hade läst på mer eller tagit med sig en mer utförlig resebok.
Det finns ju hur mycket som helst att se och det är lätt att ta sig överallt så man glömmer gärna bort de timmarna man kan spendera i Villa Borghese eller i någon annan park där man bara sitter och myser. Dagarna gick så fort så att sådant hann vi knappt med.
Iaf, vi tyckte att Vatikanen var överskattad, även om kupolen i Peterskyrkan var häftig att gå upp i. Sixtinska kapellet var stängt i förrgår när vi var där eftersom det var söndag. Det hade dock varit väldigt spännande att se! Men det beror såklart vad man tycker om att titta på.
Vi gillade Foro Romano jättemycket, där kan man gå runt många, många timmar och bara njuta! Villa Borghese var helt underbar och jag tyckte jättemycket om Fontana di Trevi!
Det är någonting med Rom som är så otroligt romantiskt! Ett tips på restaurang är en som ligger precis framför Pantheon. Det var otroligt vackert på kvällen och vi satt ute med värmelampor runt oss. Bra mat, trevlig personal och gatumusikanter som spelade på torget som förhöjde stämningen ytterligare.
Vi tyckte också att Vatikanen var ett måste! Man vill ju inte missa något i turistboken som står som ett måste
Glöm inte kaffet där! YUM! Ni kommer få det superhärligt!
Hur tar man sig lättas runt i Rom? Är det tunnelbana? Buss? Gå? Vi brukar alltid titta via googel erth, men hittade inte många tunnelbanstationer och restauranger. Inte som i Paris då det ploppade upp hur många restauranger som helst!)
Vad heter området som är mest romantiskaste? Vilket område finns det mysigaste restaurangerna med italiensk mat och shopping?
Fick en reseguide om Rom av min M2B i morgonjulklapp så vi har läst på om sevärdigheterna i Rom och det känns kul!
Det går att gå i stort sett överallt om man känner att man har tid. Men metron är superlätt och jättebillig! Den kostar bara 4 euro för 24 h. Det finns även andra kort att köpa, typ weekly ticket som kostade 16 euro.
Restauranger finns också många, men många är dyra. Sen kan man alltid köpa pizza bitar och sätta sig i en park.
Det mest romantiska området får du nog avgöra själv Jag tyckte att Villa Borghese var jätteromantiskt men också Pantheon på kvällen!
Mörk Ängel skrev 2009-03-31 12:04:42 följande:
Nu då det har varit jordbävning i Italien, ska ni ändå dit eller har ni bytt remål?
Det finns chans för jordbävning på många platser i världen, så om man undviker sådana områden finns det inte många ställen kvar att åka till.
W2B Blom skrev 2009-04-10 11:42:08 följande:
Nej, det förstås. Men har det varit en naturkatastrof inom ett område så vill iaf inte jag resa till ett sånt resmål direkt efter katastrofen precis.