• Corona

"Ska" man ge presenter till gästerna?

"Ska" man ge presenter till gästerna? Hade en diskussion om detta häromdagen och åsikterna gick isär.

Vi får presenter av dem - kontra det är faktiskt vi som gifter oss!

Det är trevligt att få ett minne av dagen - kontra det är vanligt att få en pralin eller annat godis, och då äter man ju bara upp det!

Jag är lite böjd åt att skippa presenter eftersom vi ju faktiskt bjuder på festen, men det ska bli intressant att höra vad ni andra säger. Är detta ett "måste" eller inte?

• Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?
  • Mrs Mommy

Presenter till gästerna är ABSOLUT onödigt om det inte är något man verkligen vill.
    Det är ett amerikanskt påfund som mycke annat snappats upp här.

Enligt mina erfarenheter är det inget som gästerna blir "övelyckliga" över och har sett att mycke ligger kvar när gästerna går.

Viss är det trevlig men absolut inget man skulle reflekera över om det inte fanns.

• EhjärtarE

Nej, absolut inte, det är de som bjuder som ska få presenter, inte gästerna. Dessutom har jag hört att de flesta ändå inte uppskattat tex. choklad så hemskt mycket. Det kostar mer än det smakar, helt enkelt.

• Fly by night

Jag håller med Mrs Mommy och Ehjärtar E.

Skippa presenterna!

• Svanboet

Skippa!

Det kommer vi att göra. Gästerna kommer ju få möjlighet att spara minnen från dagen genom tackkort och bilder.

De som kommer få presenter av oss är de som är speciellt involverade i förberedelser och hjälper till på annat sätt.

• Jen75

Håller med föregående talare. Skippa presenterna! Vi kommer inte ha några presenter till gästerna.
    För oss är ett bra liveband viktigare och något gästerna kommer komma ihåg mer än en chokladpralin.
    Men man gör naturligtvis som man vill

• ekpo1

Håller med alla föregående talare. Skippa presenter tillgästerna!
    Man brukar ju skicka tackkort efteråt. Det räcker som ett minne om den stora degen enligt min åsikt.

• guldlockm

Vi kommer att ge presenter till våra nära gäster som hjälper oss med planeringen, sedan så kommer jag att ge ett par örhängen till samtliga kvinnliga gäster, detta för att jag tillverkar smycken själv och det känns roligt att ge bort.

Däremot skulle jag själv inte förvänta mig att få presenter så jag tycker inte att det är nödvändigt.

• Mrs Mommy

Det här med att ha som minne så har JAG tillräckligt mycke skit i mina lådor.

Visst ett par örhängen är jätte kul men glas med brudparets namn graverade mm vad har jag för nytta av det{#lang_emotions_undecided}

• Vill nu

Jag tycker att det är ett fullkomligt onödigt påfund, som kommer från alla amerikanska bröllopstidningar!
    I Sverige finns ingen sån tradition, och som många skriver, hur många vill egentligen ha en nyckelring med brudparets namn och vigseldatum ingraverat?

• Sesamy

Håller helt och hållet med! Skippa!
    Jag har aldrig fattat grejen.
    Vi bjuder ju på fest... Nån måtta får det väl vara! =P
    Sen kommer jag iofs vilja ge min bror som är toastmaster osv. något, men det är ju för att han kommer få göra en del jobb.

Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?