• Corona

"Ska" man ge presenter till gästerna?

"Ska" man ge presenter till gästerna? Hade en diskussion om detta häromdagen och åsikterna gick isär.

Vi får presenter av dem - kontra det är faktiskt vi som gifter oss!

Det är trevligt att få ett minne av dagen - kontra det är vanligt att få en pralin eller annat godis, och då äter man ju bara upp det!

Jag är lite böjd åt att skippa presenter eftersom vi ju faktiskt bjuder på festen, men det ska bli intressant att höra vad ni andra säger. Är detta ett "måste" eller inte?

• Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?
  • Vill nu

Man kanske ska börja ge gästerna presenter när man fyller år oxå!

• Mrs Mommy

Vill nu skrev 2009-02-28 21:00:29 följande:
    Man kanske ska börja ge gästerna presenter när man fyller år oxå!

Ja så att de minns att man fyllt år{#lang_emotions_kiss}

• Troll1

Håller med de andra.... Skippa dem.

Vi bjöd på middag och gav "tackpresenter" till de som hjälpt oss mkt. Ex tärnan, toastmaster mfl.

• tågjäntan

Att ge presenter till gästerna måste vara ett relativt "nytt" påfund. Jag har varit på en hel del bröllop och för tio-15 år sedan var det ingen som fudnerade över det.
    Så när vi gifte oss för 2,5 år sedan hade vi inget sådant. Det är möjligt att vi samtalade om det, men jag tyckte inte det var så viktigt eller aktuellt.
    Jag var på ett bröllop i Skottland där brugummen (som vi kände) kom från Sveige och bruden från Skotland. Där hade de låtit svenska mormor eller framor få göra två (jul)knäck till alla gästerna, för bruden från skottland tyckte att det var så speciellt. En sådan tanke låter mer intressant, än att bara ge bort för "ge-bortandets-skull" eller för att det är trendigt. Samtidigt är det klart att det är en gullig gest gentemot gästerna.

• Mirrra

Håller helt med övriga S K I P P A!

• brud2009

Håller med, vi kommer skippa presenter till gästerna. Däremot kommer vi bjuda ut våra toastmasters samt tärnan och hennes sambo som ska fotografera under kvällen på restaurang efter bröllopet när allt har lugnat ner sig som tack för hjälpen!

• johanna anders

Vi har varit på en del bröllop det senaste året och inget av dem jag varit på har gett gåvor. Inte ens det superdyra bröllopet där brudparet verkligen gick "all in" med alla kostnader.

• Red Scarlet

Nej vi kommer inte att ge gåvor! Jag tror också att det kan vara svårt för gäster att ta emot. De kommer dit och blir bjudna på mat och fest osv, och så ger de en gåva till oss. Ska de då få TILLBAKA en gåva TILL, även om det bara är en liten sak?

Det kan bli lite jobbigt och ta bort uppmärksamheten från att de faktiskt gav er en present, det är en fin tanke men jag för min egen del skulle kanske känna att brudparet ville 'vinna' över mig i meningslös generositet haha... iaf med så onödiga presenter som choklad/champagneglas/nyckelring. Jag blir hellre bjuden på ordentlig mat än får en graverad chokladbit i en påse. Hrm. ;)

Att ge något väldigt personligt om man tycker det är roligt (som att baka eller göra örhängen) är jättekul annars, just för att då vet säkert gästerna att du gjort det för att du verkligen ville och det är en del av ditt intresse. Annars räcker det gott och väl med tackkort! :)

• shakynose

Man ska bara ge gåvor om man har en superschysst idé, tycker att det är roligt och/eller att det förhöjer upplevelsen för gästerna. Annars är det heeeeeeelt onödigt. Absolut inget måste, så skippa det för allt i världen!

• 080513 2

Små presenter till gästerna är absolut INTE något nytt 'amerikanskt' påfund!!

Det var från början en tradition som härstämde från europeiska adeln, och, om jag minns rätt, började någonstans mitt på 1600-talet.

Jag behöver inget minne av andras bröllop, speciellt tchotchkes som bara står och måste dammas! Lite roligare med blomfrön eller teer eller ätbart. Jag har varit på en hel del bröllop och de flesta småpresenter har jag bara lämnat på bordet när jag har gått därifrån. Taskigt, men sant. Jag vill inte ha champagneglas där brudparet har målat på sina namn och bröllopsdatum.

Om jag skulle gifta mig någon gång skulle jag inte ge småpresenter. Jag tycker att det är onödigt, helt enkelt!

Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?