• Corona

"Ska" man ge presenter till gästerna?

"Ska" man ge presenter till gästerna? Hade en diskussion om detta häromdagen och åsikterna gick isär.

Vi får presenter av dem - kontra det är faktiskt vi som gifter oss!

Det är trevligt att få ett minne av dagen - kontra det är vanligt att få en pralin eller annat godis, och då äter man ju bara upp det!

Jag är lite böjd åt att skippa presenter eftersom vi ju faktiskt bjuder på festen, men det ska bli intressant att höra vad ni andra säger. Är detta ett "måste" eller inte?

• Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?
  • Cåjak

Jag tycker inte det!
    Det är ni som gifter er och bjuder släktingar och vänner att vara med om er stora dag.
    Det är er de skall uppvakta med presenter!

Jag förstår inte varför det har blivit så att det skall vara presenter "hit & dit"? Det är till mammorna,barnen, tärnor, gäster..?
    Är det någon som man har frågat, om den vill ställa upp och kanske göra något extra, typ toasmaster eller värdpar, kanske man vill ge en present istället för betalning, men annars har man väl personal och de får betalt.
    Sen tycker jag att resten skall vara glada och hedrade att ni har bjudit dem till ert bröllop och att de får vara med och hjälpa till att göra er dag till ett minne för livet.
    Det är er present till dem!

• Fenixx

nä vi ska inte ge några presenter. är ju faktiskt våran dag och det är frivilligt för folk att komma.
    vi bjuder ju ändå på mat och dryck och en rolig kväll.
    som minne räcker det ju med festhäftet och kort folk tar osv...

• Hemlig2009

För ett tag sen hade jag också skrivit SKIPPA! Men så hittade jag anledningen och var det kommer ifrån. Är allergisk mot allt som kommer från USA via filmer och reklam och tog för givet att detta med favours var något sådant.

Men se, det är det ju inte. Så vi kommer att ge 5 st mandlar eller möjligtvis chokladpraliner (för att det är godare) och skriva in i festprogrammet varför de får dem och vad det betyder.

"Traditionen med wedding favours härstammar sedan mycket långt tillbaka från Italien där rika aristokrater införde seden att ge bort små gåvor, s k bomboniere för att fira bröllop, barndop, konfirmation och andra stora begivenheter. Dessa bomboniere var från början små askar gjorda av guld, silver, kristall eller porslin som dekorerades med värdefulla ädelstenar och innehöll sockerkonfekt som var en mycket dyr delikatess som symboliserade välstånd och kunglighet
    och var förbehållen överklassens familjer. Efterhand som sockret blev billigare och därmed tillgängligt för flera blev dessa gåvor vanliga även bland medelklassfamiljerna.

Med tiden spred sig traditionen och sockerkonfekten ersattes av sockerglaserade mandlar som gavs till gästerna som en lyckönskan för brudparets nya liv tillsammans: 5 mandlar som symboliserar hälsa, välstånd, lycka, fertilitet och ett långt liv."

• Mrs Mommy

Hemlig 2009

Trevligt

Visst kan man ge godis mm om man vill men det är absolut inget som ska kännas som ett måste att lägga pengarna på och att gästerna skulle uppfatta det som snålt att inga presenter fanns.

Nyckelringar och glas mm med brudparets namn på tycker jag är helt absurt, vad har de tänka att gästerna ska med de till.

Vill man ha "minne" av någon annans bröllop tar man kort typ, eller är det bara jag som tycker så{#lang_emotions_surprised}

• Luucie

Vi har inte bestämt oss än...Jag kommer att fixa det om det blir snyggt och passar med dukningen inte annars. Så ytlig är jag. Men så älskar jag också amerikanska influenser

Den coolaste grejen jag har fått var en minikruka med basilika. Både gott, användbart och snyggt!

• JustMeAndMyLove

Jag kommer ha en liten ram med namn (som placeringskort) och ett roligt "sagt av barn citat" som de får om de vill ha den.
    Mest för att jag tycker det är kul och för att det kan lätta upp stämningen och få folk att börja prata med varan, jämföra citat etc :)
    Men ett måste är det absolut inte!

Fint det där med de fem mandlarna, det ska jag tänka på!

• Mrs Mommy

Det var en riktig otippad wedding favor

Luucie skrev 2009-03-02 12:55:34 följande:
    Vi har inte bestämt oss än...Jag kommer att fixa det om det blir snyggt och passar med dukningen inte annars. Så ytlig är jag. Men så älskar jag också amerikanska influenser Den coolaste grejen jag har fått var en minikruka med basilika. Både gott, användbart och snyggt!

• Hemlig2009

Nej, det förstår jag också. Och som sagt, detta var ingenting jag ens hade funderat på innan. Andra presenter av olika karaktär känns bortkastat då jag heller inte vill ha glas, nyckelringar mm...

Men några godisråttor finns det säkert som äter upp någons 5 chokladpraliner om någon inte vill ha.

Mrs Mommy skrev 2009-03-02 12:44:54 följande:

Visst kan man ge godis mm om man vill men det är absolut inget som ska kännas som ett måste att lägga pengarna på och att gästerna skulle uppfatta det som snålt att inga presenter fanns.
  • Luucie
    Hemlig2009 skrev 2009-03-02 13:09:40 följande:
    Men några godisråttor finns det säkert som äter upp någons 5 chokladpraliner om någon inte vill ha. Mrs Mommy skrev 2009-03-02 12:44:54 följande:
    Japp inga problem Säg bara var och när!
  • Hemlig2009

Ha ha, jag säger till söndagen den 24/5 om vi fick några över!

• Chrisse och Jonas

Vi ska nog ha små askar med en chokladbit (eller fem) som står på tallriken.. men det är mest för jag tänker använda det som en del av dekorationen.. liten färgklick och så sätta deras namn där till bordsplaceringen.
    Inte alls för att jag tycker att man måste ge en present för det tycker jag verkligen inte.. man bjuder ju på festen.
    Men i dekorationssyfte och som bordsplacering tycker jag det är fint.

• JustMeAndMyLove

Det är nog mest därför jag har det med, villa ha lite färg på bordet och hade svårt att komma på hur man får till bordsplacerings korten snyggt :)

Chrisse och Jonas skrev 2009-03-02 13:21:58 följande:

Vi ska nog ha små askar med en chokladbit (eller fem) som står på tallriken.. men det är mest för jag tänker använda det som en del av dekorationen.. liten färgklick och så sätta deras namn där till bordsplaceringen.Inte alls för att jag tycker att man måste ge en present för det tycker jag verkligen inte.. man bjuder ju på festen.Men i dekorationssyfte och som bordsplacering tycker jag det är fint.
Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?