• Hemlig2009

"Ska" man ge presenter till gästerna?

För ett tag sen hade jag också skrivit SKIPPA! Men så hittade jag anledningen och var det kommer ifrån. Är allergisk mot allt som kommer från USA via filmer och reklam och tog för givet att detta med favours var något sådant.

Men se, det är det ju inte. Så vi kommer att ge 5 st mandlar eller möjligtvis chokladpraliner (för att det är godare) och skriva in i festprogrammet varför de får dem och vad det betyder.

"Traditionen med wedding favours härstammar sedan mycket långt tillbaka från Italien där rika aristokrater införde seden att ge bort små gåvor, s k bomboniere för att fira bröllop, barndop, konfirmation och andra stora begivenheter. Dessa bomboniere var från början små askar gjorda av guld, silver, kristall eller porslin som dekorerades med värdefulla ädelstenar och innehöll sockerkonfekt som var en mycket dyr delikatess som symboliserade välstånd och kunglighet
    och var förbehållen överklassens familjer. Efterhand som sockret blev billigare och därmed tillgängligt för flera blev dessa gåvor vanliga även bland medelklassfamiljerna.

Med tiden spred sig traditionen och sockerkonfekten ersattes av sockerglaserade mandlar som gavs till gästerna som en lyckönskan för brudparets nya liv tillsammans: 5 mandlar som symboliserar hälsa, välstånd, lycka, fertilitet och ett långt liv."

• Hemlig2009

Nej, det förstår jag också. Och som sagt, detta var ingenting jag ens hade funderat på innan. Andra presenter av olika karaktär känns bortkastat då jag heller inte vill ha glas, nyckelringar mm...

Men några godisråttor finns det säkert som äter upp någons 5 chokladpraliner om någon inte vill ha.

Mrs Mommy skrev 2009-03-02 12:44:54 följande:

Visst kan man ge godis mm om man vill men det är absolut inget som ska kännas som ett måste att lägga pengarna på och att gästerna skulle uppfatta det som snålt att inga presenter fanns.
  • Hemlig2009

Ha ha, jag säger till söndagen den 24/5 om vi fick några över!

Svar på tråden "Ska" man ge presenter till gästerna?