Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?
Jag vet inte vad jag ska göra, slut med killen och nu vill han kasta ut mig ur vår lägenhet... Är det nån som vet vad sambolagen säger? Känner mig rädd, förkrossa och framförallt överkörd av nån jag ville leva resten av livet med...
Så här är läget i all fall. Jag och min kille flyttade ihop för ungefär ett år sen. Vi sålde då våra respektive lägenheter och la in lika mycket i handpenning på den nya lägenheten. För en månad sen kom jag hem från jobbet och möttes av honom som sa att han var osäker på förhållandet, men vi kom överrens om att försöka lite till. För en vecka sen fick jag reda på att han redan köpt en ny lägenhet och tänker flytta dit.
Varken han eller jag vill sälja vår gemensamma lägenhet eftersom den sjunkit i pris med finanskrisen, men han vill att jag ska köpa ut honom utifrån en ny värdering. Det känns ju okej. Men nu vill han dessutom att jag ska betala tillbaka de amorteringar han hunnit göra + handpenning. Jag har inte så mycket pengar, och då blir det ju så att han bott utan att betala nåt i ett år!
Han säger att om jag inte kan betala så ska han sälja lägenheten. Kan han göra så?
Förlåt att det blev långt...