• Pink flamingo

Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?

Jag vet inte vad jag ska göra, slut med killen och nu vill han kasta ut mig ur vår lägenhet... Är det nån som vet vad sambolagen säger? Känner mig rädd, förkrossa och framförallt överkörd av nån jag ville leva resten av livet med...

Så här är läget i all fall. Jag och min kille flyttade ihop för ungefär ett år sen. Vi sålde då våra respektive lägenheter och la in lika mycket i handpenning på den nya lägenheten. För en månad sen kom jag hem från jobbet och möttes av honom som sa att han var osäker på förhållandet, men vi kom överrens om att försöka lite till. För en vecka sen fick jag reda på att han redan köpt en ny lägenhet och tänker flytta dit.

Varken han eller jag vill sälja vår gemensamma lägenhet eftersom den sjunkit i pris med finanskrisen, men han vill att jag ska köpa ut honom utifrån en ny värdering. Det känns ju okej. Men nu vill han dessutom att jag ska betala tillbaka de amorteringar han hunnit göra + handpenning. Jag har inte så mycket pengar, och då blir det ju så att han bott utan att betala nåt i ett år!

Han säger att om jag inte kan betala så ska han sälja lägenheten. Kan han göra så?

Förlåt att det blev långt...

• Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?
  • Kajsalisan

Det låter ju väldigt underligt att han ska ha tillbaka handpenning och amorteringar. Vet inte vad lagen säger, men det verkar jättekonstigt..=( Lider med dig

• Pizan

Ni har väl båda amorterat eller hur?

Ni får ju ta dit nån som gör en värdering av vad lägenheten har för värde idag och så får du köpa ut honom. Sin handpenning och sina amorteringar kan han ju inte få tillbaka, den är ju inbakad i hans del i det som lägenheten är värd idag.

Däremot så kan han säkert tvinga fram en tvångsförsäljning men vad skulle han tjäna på det? Då säljs den ju inte via öppna marknaden ens en gång och ni kommer säkert få ut mindre pengar för den.

• Ida Björn

Är väldigt tveksam om han har rätt att kräv tillbaka den handpenning som ni la på lägenheten när ni köpte den, eller de amorteringar han gjort. Om lägenheten sjunkit i värde så misstänker jag att det är det värdet som man utgår ifrån. Däremot så måste ni göra upp hur ni vill göra med lägenheten, detta gemensamt.
    Jag kan inte detta det erkänner jag, men är nästan hundra på att han inte kan kräva det han gör. Kan vara värt att kontakta advokat om inte ni kan göra upp på egen hand.

Vet inte om han kan sälja den utan din medgivelse, men tror inte det. Står ni båda på kontraktet?

• Sesamy

Han kan begära att du ska köpa ut honom, efter en ny värdering av lägenheten. Så den halva han skulle få ut om ni sålde lägenheten får han istället från dig.
    Nu ska jag inte säga att jag är säker.... Men kan inte på något sätt tänka mig att han har rätt att kräva dig på handpenning och amorteringar.
    Han har ju använt lägenheten på samma sätt som du under den tiden som gått och det vore helt enkelt orimligt att han ska få tillbaka alla de pengarna.
    Kontakta en jurist så fort som möjligt och kolla upp det här.
    Försök håll ut och vara stark tills detta är avklarat... när du vet att du har kvar ditt hem... Då kan du bryta ihop och sörja ert förhållande.
    Jag lider verkligen med dig.

• Pink flamingo

Tack för alla underbara svar!

Problemet för mig är att jurister är dyra, och jag har verkligen inga pengar just nu, när jag ska kunna betala hyran för hela lägenheten också. Nån som vet om det finns nånstans man kan vända sig som inte kostar så mycket?

Och ja, vi står båda två på kontraktet.

• tonårsmorsa

Kolla med banken.

Pink flamingo skrev 2009-03-01 20:47:02 följande:

Tack för alla underbara svar! Problemet för mig är att jurister är dyra, och jag har verkligen inga pengar just nu, när jag ska kunna betala hyran för hela lägenheten också. Nån som vet om det finns nånstans man kan vända sig som inte kostar så mycket?Och ja, vi står båda två på kontraktet.
  • Taha

Så här står det på hemsidan angående arvoden;

Juristjourens jourjurister lämnar alltid inledande telefonrådgivning kostnadsfritt. Den inledande konsultationen begränsas till att innefatta kortare allmänna frågor.

Har du längre eller mer komplexa frågor via e-post eller om du vill ha möjlighet att skicka oss dokument för genomläsning vill vi att du betalar in kundavgiften på 295 kr eller bokar in ett möte hos oss. Kundavgiften gäller ett år från bokförd betalning.

• Pink flamingo

Tack Taha!

Ska leta fram alla papper och ringa dem!

Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?