Inlägg från: tonårsmorsa |Visa alla inlägg
  • tonårsmorsa

Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?

Kolla med banken.

Pink flamingo skrev 2009-03-01 20:47:02 följande:

Tack för alla underbara svar! Problemet för mig är att jurister är dyra, och jag har verkligen inga pengar just nu, när jag ska kunna betala hyran för hela lägenheten också. Nån som vet om det finns nånstans man kan vända sig som inte kostar så mycket?Och ja, vi står båda två på kontraktet.
  • tonårsmorsa

Fast det har inte med sambolagen att göra utan arvsrätt och som sambos ärver man inte varandra.

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-01 21:36:04 följande:
    Sambolagen är väl upplöst?Min vännina har varit sambo med sinkille i 1 år, men får inte nått av hans saker nu när han dött.Nu är hans föräldrar så pass hygglig att de låter henne behålla det hon vill.Det handlar egentligen inte om värdesaker utan minnen som smycket hon gett honom, nån möbel som de käpte tillsammans etc.Men hade hans föräldrar inte gått med på dethade hon inte ens fått behålla förlovningsringen hans.
  • tonårsmorsa

Ja, men då måste hon ju först styrka vad hon har köpt och då är det också bara dessa saker som hon äger. Det är nog vanligare att man inte har papper på allt och då räknas ju sakerna som gemensamma. Samtidigt är det alltså hans föräldrar som ärver hans del. Det är därför det är bättre att vara gift för då ärver man ju automatiskt varandra.

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-01 21:49:28 följande:
    Jaha, okej. Trodde sambolagen gällde alla saker som man inhandlat till bohaget även om ena partnern dör?
Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?