• LochG

Håller sig pioner?

Jag har tänkt mig en "vanligt bunden" bukett med rosa pioner (vi gifter oss i juni). Nu har jag börjat fundera över hur bra en sådan bukett egentligen håller sig. Någon som vet hur pioner överlag håller sig och speciellt när de inte sitter fast i oasis?

Kanske bättre med en droppformad bukett? Är dessutom ganska lång, så en vanligt bunden bukett ser kanske för liten ut? Och så en fråga till..färgar pioner av sig mycket?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Håller sig pioner?
  • Malmöbrud 2009

Åhh, jag vill också veta lite mer om pioner och gärna mörkt cerisa som i mitt galleri. Jag vill gärna att de ser lite "bollaktiga" ut och undrar samma sak om de verkligen håller hela dagen?

• passionsblomman
    GiJa skrev 2009-03-13 17:37:15 följande:
    Passionsblomma...Har varit på en blomsteraffär idag som återigen ska kolla upp pioner till min bukett så nu har jag surfat runt för att kolla olika sorter och tänkte att du som proffs hade lite nice tips. På denna sajt fann jag många sorter, tänker mig rosa, dubbla som passar min färg på klänningen (se galleriet) men kanske också en sort som är rosa men med starka rosa stripes i. Har bara tänkt mig 5-6 st pioner...Några jag fastnade för är:Pink parfaitMons. Jules ElieEdens perfumeCarnation bouquetwww.paeoneksperten.dk/index.php
    Nu är det viktigt att inte blanda ihop saker och ting här...
    Pioner är ju en växt som är älskad i våra trädgårdar. Det finns MÄNGDER av sorter i det fallet.

Det innebär inte att alla de soterna odlas som snittblommor!!!!
    Kolla istället upp med din florist vilka sorter hon föreslår. Det rör sig inte om så många olika. Tänka mer färg istället för axakt sort. Rosa, Vit, gul eller Mörkröd?
  • GiJa

Tack passionsblomma,
    när jag var hos floristen igår så skulle hon kolla upp vilka sorter som leverantören kan få tag på så jag har sagt att det är rosa jag vill ha men tack ändå för din kunskap, jag svävade lätt ut igår när jag hittade alla fantastiska olika sorter...

• GiJa

Nu har jag beställt mina pioner...vad de är vackra!!! Älskar verkligen pioner och blomsteraffären kan beställa hem tills jag ska ha min bukett, affären hade faktiskt några rosa pioner när jag var där så jag kunde kolla att färgen stämmer med min rosa klänning och det kommer bli perfekt, är så jättenöjd.

• novia72

JO DÅ PIONER har börjat komma till stan... :) :) Jag var ute på inspektionsrunda här i Stockholm igår & idag- och det finns redan a pris ca 55kr/st!!! ;)

• passionsblomman

Vad roligt! Ja, nu börjar säsongen! Det är i snittblomsvärlden våren kommer först!

GiJa skrev 2009-03-18 19:39:06 följande:
    Nu har jag beställt mina pioner...vad de är vackra!!! Älskar verkligen pioner och blomsteraffären kan beställa hem tills jag ska ha min bukett, affären hade faktiskt några rosa pioner när jag var där så jag kunde kolla att färgen stämmer med min rosa klänning och det kommer bli perfekt, är så jättenöjd.
  • GiJa

Här i Kalmar är priset mellan 40-150 kr/styck och på blomsteraffären som jag beställde gällde det lägre priset..så jag är nöjd!

• Red Scarlet

Jag skulle också jättegärna vilja ha pioner i min bukett, tänkte först mest ha rosor men det är svårt att få rosor i den här ljusa puderrosa färgen som jag egentligen vill ha. Har försökt förklara för min florist hur jag vill ha det men vet inte om hon förstår, hon verkar bli lite irriterad när jag ändrar mig och inte gillar den typen av blommor hon föreslår. Tror inte att hon förstår fast jag visar bilder. Men vi får väl se. Vad tänker ni lägga på er bukett? Hur mycket kostar en bukett med lite pioner i??

Den här buketten är otroligt fint! Men kanske utan den typen av ros som har lite 'vissna' kronblad.
    www.bloomeryweddings.com/blog/content/binary/peony_bouquet.jpg

• GiJa

Red Scarlet,
    jag tycker du ska välja en annan florist om den du pratat med inte s a s talar samma språk som du för det är viktigt att det fungerar bra tycker jag. Buketten du länkade till var jättefin, det var ju pioner i den... Om du ända måste vända dig till samma florist kan du väl försöka ta med dig bilder så hon förstår hur du menar eller har du redan gjort det? Lycka till iaf!

• WillesMama
    GiJa skrev 2009-03-18 22:14:24 följande:
    Här i Kalmar är priset mellan 40-150 kr/styck och på blomsteraffären som jag beställde gällde det lägre priset..så jag är nöjd!
    Åh kan du inte tipsa om vilken florist du har? Jag är i florist-väljar-tagen här i Kalmar!
  • Lövings

Jag funderar på att också ha pioner i min bukett.
    Finns det pioner att få tag i hela sommaren?
    Jag gifter mig nämligen den 1 augusti

Finns de någon som har en fin bild på vita pioner.
    Vitt o grönt är vårt tema.

• Solros 2009

Vi gifter oss också 1 augusti och jag VILL så gärna ha pioner i min bukett! En del säger att det absolut inte går att få tag i och andra att allt går om man bara betalar.

• Lövings

jaha, så det är antagligen för sent dåå?

Nja, jag vill inte betala hur mycket som helt.
    Vill ha en fin blomma som går igenom allt.
    Brudbuketten, dekoration i kyrkan, dekoration i festlokalen osv.

Men då blir de väl inte pioner=(

• Avalon75

Köpte tre gigantiska mörkt rosa pioner häromdagen i Göteborg. Paketpris; 99 kr. Bra pris tycker jag.
    Min blivande fick de som en liten uppmuntran i vårt renoveringsarbete med taket, han blev glad.

• passionsblomman

Det är såhär: säsongen för pioner slutar egentligen i månadsskiftet juni-juli. Nu har det blivit något av en boom där plötsligt visst varenda tjej ALLTID har äääälskat pioner och det är verkligen ett mode med dem i brudbuketterna numera.

Det har såklart ökat efterfrågan OCH dessutom har augusti tagit över somden stora bröllopsmånaden(som förut var maj och juni med pingst och midsommar som stora vigselhelgerna framför andra)

Nu har man lyckats hitta sätt att i viss mån förlänga säsongen så att det faktiskt kan gå att få pioner även i augusti, MEN som du säger : de är dyra då och ingen garanti att man får dem då tillgången är begränsad, så de ska verkligen förbokas i god tid då.

Jag vill för Juli och augustibrudar som INTE vill betala vad än det kostar för pioner, tipsa om Dahlian som är en jättefin blomma som ligger i säsong då och inte alls är särskilt dyr i jämförelse.

(att det går att hitta andrahandskvalité i buntar för bra pris just nu, är inte konstigt, det är högsäsong nu på pionerna och detsamma gäller de flest blommor under vissa perioder. Räkna inte med buntar på pioner om några veckor till...)

Solros 2009 skrev 2009-05-08 08:49:28 följande:

Vi gifter oss också 1 augusti och jag VILL så gärna ha pioner i min bukett! En del säger att det absolut inte går att få tag i och andra att allt går om man bara betalar.
  • Lövings

Dahlierna va väldigt fina också.
    Men hur billigt är billigt?

Har du några andra fina blomtips som är vita, så vore jag tacksam. Men ett bra pris på.

Du har alltid svar på tal angående blommor=) Så skönt..

• passionsblomman

Det är så jättesvårt att säga priser, då de varierar rätt kraftigt över landet.
    Dahlior finns i många varianter dessutom, men säg sådär mellan 15-25 kr st kanske (jämfört med 45-65 kr st för pioner beroende på kvalité och säsong...)

Vita blommor finns HUR många som helst. Det är solklart den "största" färgen. Många av sorterna är inte dyra just under sommaren.
    Sedan kan ju vissa kosta en del men fylla mycket. Exempel på blommor som ger mycket är te Liljor, Hortensia och Gladiolus samt olika typer av krysanthemum. Alstromeria och Nejlikor är också mycket prisvärda att jobba med.

Lövings skrev 2009-05-08 22:43:16 följande:
    Dahlierna va väldigt fina också. Men hur billigt är billigt?Har du några andra fina blomtips som är vita, så vore jag tacksam. Men ett bra pris på.Du har alltid svar på tal angående blommor=) Så skönt..
  • tulpanbrud

Jag är också inne på en enkel men fyllig bukett med pioner, tänkte köpa alla blommor på hötorget och där finns pioner i mängder. Har inte kollat priset dock... Men de är väldigt knoppiga (små hårda bollar), har någon erfarenhet av hur snabbt de slår ut? Kanske behöver jag köpa dem många dagar i förväg?

• WifeJune2009

Jag ska ha ljusrosa och ljusvita utslagna pioner i min bukett, på en "bädd" av gräddvitt/champange färgat sisal, och hjärtan på tråd. Min tärna kommer ha en singel blomma - ljusrosa pion - och lite sisal runt. Är så nöjd med att äntlig hittat min drömbukett! : )

• hemling

Jag hade också tänkt mej pioner i min bukett, vet inte om jag bara vill ha det eller om jag ska blanda med andra blommor.

Och vilken färg till en klänning i ivory, funkar vita? Eller skär det sig? Kanske rosa skulle passa bättre?

Svar på tråden Håller sig pioner?