• Silverscream

Hur billigt kan man få ett bröllop?

Som sagt, frågan lyder, hur billigt kan man få ett bröllop?

Tack och lov är vårt ännu ganska långt bort, men det skadar ju inte att planera långt i förväg.

Just nu är vår kostnad:

Klänning 6000 :- (måste gå att få mycket billigare)
    Mat: 7000 :- (buffé, hur mycket kan man få ner den kostnaden? )
    Tårta: 2000 :- (kan man göra bröllopstårtan själv? )
    Vigselring: 2500 :- (ska bara lägga in stenar i min förlovningsring, det kostar väl inte så mycket? )
    Lokal: 1500 :- (osäkert här då vi inte hittat prisuppgifter för den lokal vi vill ha)

Dock tillkommer sedan:
    Inbjudningskort
    Placeringskort
    Tiara
    Brudbukett & Corsage

Vill ha det så billigt som möjligt då vi inte har råd med hur mycket som helst.

Det kommer ca 30 gäster.

Hjälp !

• Svar på tråden Hur billigt kan man få ett bröllop?
  • didis

Vi beställer tårta från ICA Maxi och betalar under 1400kr för 100 bitar. Då har jag ändå gjort några förändringar och inte beställt en av deras ordinarie tårtor.

• Blivande mrs walker

med trettio gäster skulle ni kanske kunna ha festen hemma hos er/era föräldrar, så sparar ni in på lokalen
    Tårta kan du absolut göra själv (vi ska ha tårtbuffé där olika släktingar och gäster som insisterade på att ge presenter trots att vi inte vill ha får baka en tårta var)
    Min klänning hittade jag på rea för 500, det beror helt på vad du är ute efter

• nyfiken87

vi beställde en tårta från ica maxis bageri en chilichocklad mousse tårta, som vi dekorera själva visserligen, men gav om de va 15 eller 18 kr per bit.
    + den va suupergod!

vi hade ju bröllop för 60 gäster och la ut ca 25-30 000 allt som allt.
    ja bestälde klännning från kina.
    brudgummens kläder va också köpta från kina.
    gjorde smyckena själv.
    smink och hår gjorde ja själv med hjälp av mina bästakompis.
    Brudbuketten gjorde ja och min kompis som kunde köpa blommerna till grossistpris.
    lokalen va billig.
    förrätten gjorde vi själva.
    varmrätten caitrade vi.
    bekanta ställde upp och servera.
    en vän som är fotograf fota oss och ville inget ha i betalning såå...

(visserligen räknar ja inte in ringarna i budgeten ovan)

vet ej om de va till nån hjälp men hoppas =)

• Humlan66

Tårtan kan du göra själv och använda sugarpaste och några blommor + caketopper ( som du kan hitta via tradera eller här på Bt ) så blir det fint

och klänning kan du få billigt här
    www.drombruden.se/

• Silverscream

tusen tack för alla era svar.

Jag blir bara mer och mer övertygad om att vi kan komma riktigt billigt undan.

Det krävs lite mer planering, men det är ju inga problem.

• Lady o Lufsen

Med tanke på allt som ingick i vårat bröllop så kom vi otroligt billigt undan!!!

Nu hade vi visserligen många "känningar" och det kanske är så man kan komma ned i pris, i alla fall mycket.

• Malin och Joel

usch, när jag gör budgeten så bara springer siffrorna iväg. Först tänkte vi att "äh, kosta vad det vill!" ungefär men nu vet jag inte längre. Det viktigaste är ju att det blir vi, inte att festen och allt annat är storslaget. Känns lite konstigt att lägga ut 100 000 (vår budget) på "bara" en fest. Hälften hade räckt, tycker jag.

• HurraViSkaGiftaOss

Hur billigt som helst.
    Gå till rådhuset och gift dig så kostar det nada.

Tycker inte man ska betala överpriser, men samtidigt så kostar saker och ting och jag tycker att man ska välja det man vill ha, inte bara billigt, billigt, billigt.

Blir lite trött när jag läser här ibland för allt ska vara så himlade billigt!!

• Silverscream

HurraViSkaGiftaOss - men vad är det för fel med att man vill ha det billigt?

Oavsett vad saker kostar finns ju alltid billigare alternativ, och vad är det för fel med att vilja välja det?

Istället för att vräka på en massa pengar på en dag i vårt liv kommer vi göra den dagen billig men personlig och mysig istället.

Pengarna kommer behövas senare i vilket fall. Den dagen vi ska köpa hus.

Alla vill inte lägga ut hur mycket som helst och jag ser inget fel i det.

• Västkustbo

En tjejkompis till mig som gifta sig för några år sedan (då hon var student), beställde sin bröllopsklänning från e-Bay för 450 kr inkl frakt. Den var vintage off white och passade hennes person väldigt bra, var lite stor till kroppen dock så hon fick alternera den lite. Fast hon är 158 cm och väger ca 49 kg så det hade hon nog fått göra oavsett vart hon köpt klänningen. Inbjudningskorten gjorde hon själv via datorn och skrev ut på fin kartong hon köpt på Bokia. Tårta beställde de, kostade ca 1000 kr tror jag. Hans kläder också ca 1000 kr, ringarna ca 2500 kr... de blivande svärföräldrarna stod för maten. De lagade allt själva och hade gående bort. Hyra lokal ca 1000 kr. De hade en budget på 10 000 kr, men de kom aldrig så högt upp. Gick på strax över hälften av det och bröllopet blev jättebra. Kontakter tror jag är viktigt. De hade band som spelade (brudgummens systers). De kände nån som gjorde dekorer och blomsterarrangemang. Min kompis hade en barndomsvän som gjorde hår och smink. Tror att det går att få det ganska så billigt, men det är ju en fråga om hur billigt man vill ha det också. Stadshuset är absolut billigast skulle jag väl säga. Kan vara kul att lägga pengar på bröllopsresa eller framtid. Det viktiga är att ni planerar för dagen så som ni vill ha den. Tanken är att den bara skall komma en gång.

• Linadesign

Jag bakade tårtorna till min kompis bröllop. Då lånade vi tårtställning på ICA Maxi. Man fick betala 500 i deposition, men som man sen fick tillbaka. Kolla i mitt galleri så kan du se tårtorna och ställningen.

Svar på tråden Hur billigt kan man få ett bröllop?