• first lady

Karibien Kryssning.. .....någon mer?

VI funderar på att åka en karibien kryssning (Smekmånad) 10-14 dagar i höst.
    Är det någon mer som fundrar/planerar eller redan har varit iväg som kan ge tips, idèr på båt, rutt mm.

En annan tanke vi har är att åka på karibien kryssning sen kliva av efter en 1 vecka på båten i ett annat land där det är varmt och vara där i 1 vecka. Men hur får man ihop det?
    Någon som gjort så?

• Svar på tråden Karibien Kryssning.. .....någon mer?
  • Taha

Hej ! Vad trevligt. Jag har hört om två par som åkt på karibien kryssning. Tror att ena paret var nöjd och andra var missnöjd.
    Anledningen till de som var missnöjda var att den kryssnings de åkte på inte var så lugn som de tänkt. Det fanns inte tillräkligt med solstolar vid poolen. Det arrangerades "bomben" tävlingar i poolen (hopp i poolen). De stannade heller inte tillräkligt länge vid hamnarna för att folk skulle kunna gå av.

Så dubbelkolla att det som är viktigt för er verkligen gäller på kryssningen. Lycka till :)

• Therese 83

Har ett par bilder i mitt galleri från kryssningen i höstas. Vi åkte först till Miami för att tillbringa de två första dagarna där, innan vi gick på båten. Vi kryssade i en vecka och båten gick till St:Maarten, Puerto rico, Haiti. Hade gärna skippat Haiti men de andra två öarna var jättefina.

• Noxire

Har varit på kryssning i Karibien nyår 2006-2007. Jag skulle göra om den igen om inte det var för att flyget tog sådan tid.
    Vi flög till Maiami via London, en natt på hotell i Maiami sedan ombord på båten (har glämt namnet men den var helt underbar). Vi besökte Sankt Thomas, Sankt Martin, Bahamas och någon fler som jag har glömt namnet på.

Kram till alla

• söderlund

Vi funderar oxå på en sån kryssning =) Jag undrar hur hytterna är, är de billigaste utan fönster ok? Hur mycket pengar ska man räkna till utflykter och liknande? Vi funderar på att kombinera det med en vecka i Miami, nån som gjort det? Vad tyckte ni isf om det och har ni tips på vad man MÅSTE göra/se när man är i Miami?

• Therese 83

Vi hade en utsides hytt med balkong. Betalade inte resan utav fick den av min "svärmor". Men jag tycker helt klart att man ska unna sig det.
    Vi var aldrig på någon utflykt med bolaget, utan klooade runt själva. Tycke att deras priser var helt uppåt väggarna för dyra.
    I Miami är det shopping som gäller på någon av de ggantiska varuhusen. Vi hittade inte ens ut ur huset, utan var tvugna att fråga oss fram :)

• first lady

hmmm ..tråkigt att dom inte stannar så länge vid varje "land" man vill ju hinna gå av och se sig omkring. ligga på stand eller shoppa.
    Hytterna är jag intersserad av oxå,
    Therese 83- varför skippa Haiti?

• Therese 83

first lady
    Stranden var inte vacker och vattnet var väldigt smutsigt. Man kan inte kolla runt och utforska ön tack vara att landet i sig är ett av de farligaste världen.

• first lady

ojdå, jag då får man hålla sig på båten så man inte blir bortrövad.

• miamedknuff

På kryssningen kan jag rekommendera er att ni unnar er MINST en hytt med fönster, i varje fall. det bästa är balkong - då kan ni ta en drink på kvällen/natten och se solnedgången tillsammans ;). Tänk på att det krävs inresetillstånd till USA numera! Samt att ni ankommer minst 1 dag innan ni kryssar - man vet aldrig vad som kan hända.

• I love NY

Vi kommer att åka på kryssning på vår bröllopsresa och har även varit iväg tidigare på kryssningar i Väst Indien. Det är helt underbart, men naturligtvis beror det på vad för person man är och vad man vill ha ut av sin semester.

Vi har unnat oss hytt med balkong, så härligt på morgonen att bara dra bort gardinerna och titta ut över ett glittrande hav. Dock tror jag att alla hytter håller lika bra standard, visserligen skulle jag nog undvika att bo på våning två men mest för känslans skull.

Vi har åkt med Royal Caribbean och med båten som är störst (Independence of the seas). Där finns flera polområden, bla en för bara vuxna och där ordnade de garanterat inga "bomben tävlingar" ;) Tyckte att det var lite för tråkigt och stillsamt där. Min sambo älskade FlowRidern (surfmaskin) och ville knappt gå iland och har ni barn så är barnområdet jätte bra på den båten till skillnad från de mindre båtarna.

Favoritöarna är St Marteen, St Thomas och Puerto Rico. Till skillnad från någon här tidigare gillar jag även Haiti (Labadee) även om man vet att allt är tillrättalagt så får man en härlig dag att sola och slappa på stranden. Dock håller det på att bli lite för utbyggt och exploaterat, tyvärr. Första gången vi var där var det så mysigt.

Ett ställe jag får rysningar av är Jamaica. Ska man gå iland där så behöver man ha en arrangerad utflykt annars kan man lika bra stanna på båten enligt mig.

• ellen78

Hej!
    Vi kom precis hem från en Karibienkryssning med Royal Carribean. Kryssningen gick från Puerto Rico-Aruba-Curacao-St Maarten- St Thomas därefter tillbaka till Puerto Rico.
    Vi är mycket nöjda med kryssningen. Så otroligt bra service och massor av god mat!
    Efter kryssningen flög vi vidare till Antigua, där vi var en vecka.
    Vår absolut bästa resa någonsin. Enda nackdelen är att Karibien är jäkligt dyrt så det går åt pengar!!!

• first lady

ellen 78- vilket bolag beställde ni i från.
    Vi skulle vilja åka samma rutt som ni gjorde.
    Får man fråga? Vad fick ni betala för er resa?
    Och vad rekomenderar du att man har för budget förutom resekostnaden?
    Många frågor blev det...

• Malinus

Hej
    Jag undrar lite oxå över vilket bolag som är "bäst" och ungefär vad resan kostar odv.
    Dela med er ni som åkt

• Therese 83

Vi åkte med Royal Carribean. Allt fungerade väldigt bra och maten var helt underbar på kvällarna om man åt i matsalen. Att välja trerätters middagar, varje kväll, från menyn var fantastiskt.

Dock betalade jag och min sambo inte resan utan fick den av min "svärmor".

• I love NY

Vi reste också med Royal Caribbean och hytten kostade runt 17000 för två vuxna och två barn. Vi hade då en hytt med balkong. Resan till Miami kostade då 4500 per person men det kan ju variera stort mellan vilken period man reser.

• I love NY

Vi åker ju även nu i sommar på bröllopsresa. Den resan får vi i bröllopspresent men jag tror att mina svärföräldrar betalar runt 25000 för oss fyra, även det en hytt med balkong. Generellt är att ju tidigare man bokar desto billigare är det och nu var vi lite sent ute så alla hytter var nästan slut.

Vi har kanske gjort av med 2-3000 kr på båten. Vin till maten, några drinkar vid poolen och lite annat. Vi åker dock sällan på någon arrangerad utflykt då de är svindyra.

Svar på tråden Karibien Kryssning.. .....någon mer?