• passionsblomman

Har du skrivit testamente?

Häromdagen pratade Malou i efter tio med en man som tagit hand om sin brors båda små barn efter att båda föräldrarna till barnen helt oväntat omkom i en bilolycka en helt vanlig dag på väg till affären.
    Det här fick mig att tänka på vem jag skulle vilja tog hand om vår son ifall vi skulle dö medan han fortfarande är omyndig.
    Fast jag vet att man ju borde, har jag inte skrivit något testamente, däremot har jag pratat med min svägerska och svåger redan när vår son var nyfödd om det här.

Har du tänkt på sådant här och ordnat saker och ting ifall det hemska skulle hända?

• Svar på tråden Har du skrivit testamente?
  • MrsCoverdale

Jag har inga barn och inga stora tillgångar heller, student som man är.. =) Så just testamente känns lite ambitiöst i nuläget men det finns absolut i bakhuvudet.
    Däremot har jag skrivit brev och lagt i min dagbok. Jag tänker om något plötsligt skulle hända så har jag skrivit ner allt jag vill ha sagt till mina nära och kära. Tänker också att jag nog skulle tycka det var en tröst att hitta något sådant om något skulle hända någon nära. Några sista ord sådär.. Tragiskt men ändå.

• chokladflingan
    passionsblomman skrev 2009-03-05 11:34:14 följande:
    Gudmor/gudfar eller "faddrar" som det väl heter i Sverige har ingen som helst laglig betydelse. man tar överhuvudtaget inte på sig något som helst sådant ansvar om man säger ja till att bli fadder.
    nej men visst var det väl så det fungerade förr, att gudföräldrna skulle ta hend om sina gudbarn om föräldrarna gick bort?
  • MV85
    chokladflingan skrev 2009-03-05 12:16:44 följande:
    nej men visst var det väl så det fungerade förr, att gudföräldrna skulle ta hend om sina gudbarn om föräldrarna gick bort?
    Ja, förr var det så... Men inte längre.
    Tror det upphörde när kyrka och stat gick isär, men är inte helt säker för det kan varit senare...
  • passionsblomman

Jo, jag tror det, men jag vet faktiskt inte när det isåfall ändrades. Det är ju olyckligt om man tror saken är ordnad för att man har faddrar, och så ligger det inte alls till så...

chokladflingan skrev 2009-03-05 12:16:44 följande:
  • didis

Vi har skrivit inbördes testamente men som gifta blir det ju så automatiskt ändå.

Vita arkivet har vi båda fyllt i men jag säger som min mamma - lägg mig i en pappkartong!

Alla organ skall doneras också om någon får användning av mig

Vi är inte så sentimentala i min ursprungsfamilj, ingen tror på ett liv efter döden och det förenklar ju en del. Vi ser begravning etc som vikitgt för de efterlevande men inte för den döda. Så "pappkartong" eller snarare plywoodkista gäller för oss och sedan kremering och minneslund.

• passionsblomman

Har ni också klart vem som skulle ta hand om era (nu iofs rätt stora men ändå)barn?

didis skrev 2009-03-05 12:21:55 följande:
    Vi har skrivit inbördes testamente men som gifta blir det ju så automatiskt ändå.Vita arkivet har vi båda fyllt i men jag säger som min mamma - lägg mig i en pappkartong! Alla organ skall doneras också om någon får användning av mig Vi är inte så sentimentala i min ursprungsfamilj, ingen tror på ett liv efter döden och det förenklar ju en del. Vi ser begravning etc som vikitgt för de efterlevande men inte för den döda. Så "pappkartong" eller snarare plywoodkista gäller för oss och sedan kremering och minneslund.
  • didis

Nej, eftersom man ändå inte kan avgöra det själv. När barnen var yngre pratade vi med våra föräldrar och meddelade att vi helst såg att barnen hamnade hos mina föräldrar (eftersom de är yngre).

Nu är de så stora så sonen hade väl fått flytta in hos storasyster som tar hand om honom

• Tooticki

Vill bara informera alla om att man kan gå till närmaste bgravningsbyrå och hämta ut papper att fylla i inför sista vilan. Man lämnar sedan in det och de arkiverar det åt en. När man så dör finns allt efterlevande behöver veta sparat (det är ett nationellt arkiv så man behöver alltså inte "välja" begravningsbyrå redan nu).

Svärfar är begravningsentreprenör

• didis

Tooticki - är det bara Fonus´ variant som kallas Vita Arkivet eller är det ett gemensamt namn? Vita Arkivet fanns förut på fonus.se, bara att skriva ut (var några år sedan vi gjorde det).

• passionsblomman

Å herregud vad det plötsligt känns viktigt att jag själv ska leva!

Bara TANKEN på hur någon skulle berätta för min lilla pojke att han inte har någon mamma eller pappa mer, får mitt hjärta att slitas i bitar...shit! *levalevalevaleva*

Svar på tråden Har du skrivit testamente?