Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Dagens ros!!! Ge en virtuell blomma!

Men ÅÅÅÅÅ! GUUUUU vad glad jag blir!! Här får jag syn på den här tråden och tänker att det måste jag ju genast hoppa in och dela ut en blomma... och så har JAG fått!!! *hoppar runt alldeles rörd och glad*

Jag delar på stående fot ut vårblommor till ALLA som vill ha! HÄR: Rutiga Kungsängslijor, runda knubbiga Ranunkler, Ljuvliga liljekonvaljer, bulliga Syréner och vackrast av ALLT : oändliga hav av Vitsippor så långt ni kan se och så lite fåglar som tjuter i björkarna som just fått små gröna musöron!

Känner ni plötsligt att solen värmer igen....

Tack Celeste för den här tråden!

• passionsblomman

DET är plättlätt: doppa den i en hink/vasken med rumsvarmt vatten och låt rinna av ordentligt innan den sätts tillbaka i ytterkrukan. Beroende på hur torrt och varmt u bor gör du det var 10:e till var 14 : e dag (jag brukar slarva och göra det var tredje vecka sådär, och det går så bra så...)
    De flesta som har ihjäl sina orkidéer är sådana som vattnar för mycket.

Ställ orkidén ljust, men inte i direkt sol. Norrfönster är perfekta!

Orkidénäring i vattnet varannan vattning är godis!
    När orkidékomposten börjar bli jordliknande, byter du till ny, det ska vara Orkidé kompost, för vanlig jord kvävs den i.

Vill man pyssla extra om sin orkidé är blomsprutans mjuka dusch bra!

Nu pratar jag lite allmänt, och kanske främst Phalaenopsis, för det finns ju MASSOR av orkidéeroch de har olika skötselbehov.

Im yours skrev 2009-03-11 22:02:21 följande:

Visst ska tanterna ha blomster. Vassego, det blev orkidér. Bye the way Blomman, hur sköter man en orkidé på bästa sätt? Inboxa mig om tid finns.
  • passionsblomman

GISSA tre gånger varför folk i blomsterbranschen sällan har krukväxter...förutom orkidéer och Suckulenter...

De är så snälla och bara lever och lever...

(pyssla får man nog av i blomsterbutiken, så hemma ids man inte)

Lady o Lufsen skrev 2009-03-11 22:17:23 följande:

Du är så dj....a duktig!!!Vill bara säga att mina fingrar är så långt ifrån gröna som dom kan bli och att vi på mitt jobb (där blommors liv verkligen inte är en prioriteringsfråga, men gärna ska de finnas)har orkidéer som ALDRIG sköts, sällan vattnas men står visserligen i ett fönster- dom blommar OM och OM igen med världens vackraste blommor men rötterna vandrar snart ner i golvet?Har många gånger förundrats över deras överlevnadsinstinkt- hur är det möjligt? Dom är så miss-skötta så att det är skamligt!Vill tillägga att jag slutar där i helgen så blommornas fortsatta liv hänger inte på mig
  • passionsblomman

Ja, så är det! Världens överdådiga blomma, och så behöver man knappt vattna den!

Lady o Lufsen skrev 2009-03-11 22:24:56 följande:

Aha...det är så alltså??Jag har fått för mig att just Orkidéer är väldigt krävande och kinkiga...det var därför jag var så imponerad och förundrad över deras överlevnadsinstinkt Vad snällt av dom att skänka sina ägare- trots miss-skötsel och missär- sån stor glädje!!
  • passionsblomman
    lillabruden skrev 2009-03-11 22:39:02 följande:
    eller planterar om den i vanlig jord o tycker man är sååå grön om fingrarna
  • passionsblomman

Dagens blomma får Cantaton som fyller år idag!
    Jag såg ljuvliga luktärtor i Partihallarna igår, sådana blir det, ihop med Ranunkler och Snitthyacinter och körsbärsblommor!

Grattis gumman!

• passionsblomman

Idag får Ankan i vår bebistråd en blomma av mig-för det kan du behöva gumman!
    Du får finaste kvistrosorna med sov-du-lilla-vide-ung och bamsekramar.

• passionsblomman

Tack!

Celeste97 skrev 2009-03-20 19:53:38 följande:
    Idag skickar jag en ros till alla som är uppsagda eller arbetslösa, med en stor bunt peppningar förstås!
  • passionsblomman

Nämen hihihi! Jag skulle OCKSÅ ge blåsippor till Ankan! Vad roligt1 Då måste de ju passa henne väldigt bra då! Jag lägger en bild i mitt galleri på dem jag hittade i FEBRUARI ifjol! Puss Ankan på födelsedagen!

Svar på tråden Dagens ros!!! Ge en virtuell blomma!