• Lapinette

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

Vad lugnt det varit här inne. Hur mås det?

Gemma, du frågade om helgen. Den gick i vårstädningens tecken. Jag tvättade fönster, planterade balkongblommor, städade och besökte både Bauhaus och Hornbach för att köpa golv till balkongen. Nu är det skinande blankt och balkongen behöver bara få sitt bord + stolar utsatta så är det dags för frukostar där igen.

Valborg firade vi hos min bror ute på "ön". Det blev lite goda tilltugg och ett italienskt vin som förrätt. Satt ute på deras stora altan men när det var dags för grillat lamm gick vi in för det var inte värst varmt. Tog en promenad ned till majbrasan och tittade på en stackars sork som fick sitt hem uppeldat. Han/hon var så stressad och sprang fram och tillbaka mellan barnen som jagade den. Stackars liten! Annars var kvällens upplevelse när vi skulle åka kommunalt hem tillsammans med alla fulla 18-åringar som skulle vidare in mot stan. Kände mig verkligen som en pensionär som satt längst fram i bussen och höll krampaktigt i handväska och make.

Lördagen tog vi ledigt från allt skrubbande och fejande och drog ut till landet. Satt i varsin solstol och lyssnade på fåglarna, badade i badtunnan och inväntade min mamma + sambo som varit en vända in till Stockholm. Grillade och satt ute på terrassen på kvällen. Superhärligt! Får sån frid i själen när jag kommer ut dit.

Nu är det vanlig arbetsvecka igen och det firade jag och maken genom att äta japanskt och dricka lite Pinot Grigio igår kväll. Skulle ha pumpat och ätit middag med väninna men det blev i vanlig ordning inställt. Vissa väninnor (med små barn) är helt omöjliga att träffa. Det händer alltid något som gör att hon måste ställa in. Jag vet att hon vill ses men vi får aldrig till det.

• Lapinette

Frufräken - rosa klänning på junibröllop till en brunett tycker jag låter jättefint.

• Lapinette

FruFräken - annars kan du ha den rosa i juni och något mer höstlikt i September. Jag fick också en inbjudan till bröllop igår. Det är min busskompis som gifter sig i september. Jag/vi är då bjudna till kyrkan med tårta i församlingssalen, inte till festen som går av i Hagaparken efteråt. Helt ok för min del då jag endast känner henne och inte hennes vänner etc. Vi är ju bara busskompisar men vi pratar om ALLT!

Här är det också skralt med bröllop i vår vänskapskrets. Antingen är det makens vänner som inte tänker gifta sig utan har bott tillsamman i en evighet och har barn tillsammans ... men inget bröllop eller så har jag några singelväninnor kvar som är ute och jagar män(det går dock inte så bra).

Imorgon är det min tur att gå till frisören. Har gått från page (och en hårfri och enkelpussad nacke ) till att ha axellångt rufs. Har ingen aning om vad jag ska göra för något utan det blir nog som vanligt min frissa som får bestämma.

• Lapinette

Busskompis innebär en kompis som jag åker buss med varje morgon. Först så hälsade hon då vi tränat på samma pass på SATS ... och jag mindes självfallet inte vart vi träffats tidigare och sen ledde det till att vi började prata. Så det senaste 1,5 året åker vi samma tid och pratar om alla världsproblem och nyheter på mornarna på väg till jobbet. Jättetrevligt!

Japp, nu är jag mörkhårig igen och med lite halvlånga lockar. Me like! Ville inte ta kort page i sommar då jag vill kunna få bort håret från ansiktet, kunna sätta upp det.

• Lapinette

Och själv har jag haft en kväll i champagnenstecken dvs 4 tomma flaskor står nu i köket. Min make kan verkligen inte sitta och prata utan att ha något i glaset. Vi fick oväntat besök i helgen. Makens ena kompis i Nice bestämde sig plötsligt för att komma upp så i fredags eftermiddag dök han upp. Vi bokade bord på Hotellet så det blev en kväll med god mat, massor av vin och tillslut stod tant Lapinette och dansade (det var evigheter sen sist). Lämnade sedan pojkarna nere på Stureplan då jag kände mig nöjd.

Idag har vi varit på Skansen och tittat på djuren, besökt glasblåsarna och keramikern. Sedan blev det en mycket sen lunch (ja, det blir ju så när frukosten intas vid 11.30) på Ulla Winbladh. Självfallet blev det svenskt med köttbullar och biff Rydberg. En härlig promenad utmed Strandvägen tillbaka in till stan. Har sedan vi kom hem hit sett en dålig amerikansk film, ätit middag med champagne och sedan fortsatt med champagne ... och där är vi nu. Jag sitter med min dator då jag gett upp den franska diskussionen i andra änden av soffan. Sitter här med er och Depeche Modes konsert från Paris. Japp, det är mina gamla idoler. Jag har sett alla deras konserter sedan Master and Servant.

Kanske bäst jag avslutar här innan mitt bubblande avslöjar mer hemliga barndomsminnen . Ha det så härligt på er träff, är lite avis!

• Lapinette

Ingen schlagerpingla här inte utan istället flyr vi landet och åker till det icke så schlagerimponerande Frankrike istället. Maken kom på den idén igår, flyget bokades idag och vi åker på lördag. Han ska nämligen ned måndag-tisdag i business till Grenoble och nu hänger även jag på. Vi stannar 3 nätter i mitt vackra, underbara Annecy. Får m a o vakna upp på min födelsedagsmorgon i denna underbara stad.

• Lapinette

Gemma - det går ned och det går upp i livets berg- och dalbana. Skönt att det idag verkar vara en uppåtdag och att du för varje dag närmar dig dagsdax.

Själv lever jag i ett slags rus om att jag ska få återvända till Annecy i helgen . Ett tag var jag lite orolig att det inte skulle bli av då maken inte fick tag på sin kund som han ska träffa. Det är ju därför vi åker dit, för att han ska jobba i hela 2 timmar på måndag . Jag har googlat upp restauranger och saker att göra runt om Annecy. När jag bodde där hade vi inte mycket pengar att röra oss med (student) och knappast någon bil till några utflykter. Så nu vill jag passa på och se lite.

I övrigt så ska jag träffa en fd kollega ikväll som även hon är gravid *SUCK* och har köpt ny stor lägenhet sen vi träffades i januari. Hon är en sån där människa som ger mig massor med energi. Förstår ni vad jag menar? Vissa människor tar bara energi från en medan andra ger, ger och ger. När jag kommer hem efter lite träning och middag med henne så studsar jag omkring i lägenheten. Maken får nästan binda fast mig och sätta munkavel för att få mig lugn och tyst. Nå väl, ska bli superhärligt att träffa henne ikväll och som vanligt blir det något gott på Tures. Denna gång inget vin för henne men troligen för mig.

Imorgon är det dags för att träffa ytterligare några väninnor. Singelpinglorna ska hem till oss på middag (maken rymmer inte fältet). Kör på säkra kort med blåmögelgratinerad lax och sherrysås samt chokladfondanten som vi alla har gjort här inne på BT. När de kommer tänkte vi ploppa upp en champagne och köra 3 sorters snittar. Funderade ett tag på att hitta på något nytt och spännande till middagen men en fredag efter jobbet är inte den bästa tiden för experiment.

• Lapinette

Mlle M - åhhh den sista bröllopstressen! Hoppas du hinner coola ned lagom till bröllopet.

Fru Fräken - vi gifte oss samma dag!

Vad härligt det låter med era fikaträffar nere i Skåne. Jag vill också! Min väninna som jag träffade igår var lika energigivande och härlig som vanlig ... fast med stor mage. Hon är i vecka 20 nu och är riktigt stor! Förstår att hon hade problem att dölja magen i 12 veckor.

• Lapinette

Om ni är intresserade av Eurivison (jag har inte sett något och kommer inte att se) så det här Frankrikes bidrag: www.patriciakaas.net/eurovision2009/

Så typiskt fransk, säger jag. Fast den här gången har de skickat en riktig kändis i Frankrike då Ryssland begärde att få henne (hon är känd även där), Patricia Kaas.

• Lapinette

Tackar, tackar! Här har vi firat så pass (igår redan då det var min födelsedag) att vi idag kommer att slänga oss på soffan så fort vi har avslutat vår arbetsdag. Champagnen ligger på kylning men jag tror inte att någon av oss kommer att vara sugen ikväll. Vi får ta den senare i helgen.

Har haft 3 underbara dagar i Annecy. Har sniffat på alpluft, flanerat i gamla stan utmed kanalerna, ätit raclette samt druckit en massa vin. Kom tillbaka igår eftermiddag men dessvärre utan väskor. Hem för att ladda om, stryka finklänning, sätta på sig högklackat och sen gav vi oss iväg till okänd restaurang. Ja, för mig okänd. Maken hade bokat så han visste vart vi skulle. Det blev en sagolik kväll på Operakällaren. Åt avsmakningmenyn med viner och jag säger bara mmmm.... vilka viner. En jättetrevlig sommelier (som även han fyllde år) guidade oss genom kvällen.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna