• solhatten

svärmor jättedålig. =( ställa in bröllopet?

Svärmor har legat på sjukhus i två månader nu och tror inte att hon kommer hem igen. Men det är klart att vi hoppas och tror och vill att hon ska göra det!

Vårt bröllop är planerat till 1/8. alla gäster informerade. Borde man ställa in? Vänta och ser hur det utvecklar sig? köra på?

lite tips och uppmuntran?=(

• Svar på tråden svärmor jättedålig. =( ställa in bröllopet?
  • ario

jag kännde ett par där den ena personen hade en moster som var sjuk. Dem planerade bröllop ändå även om dem viste det var kritiskt med hennes tillstånd.

Tyvärr gick mostern bort dagen innan bröllopet men dem valde ha bröllopet ändå utan musik eller dans. Tyvärr blev det inte så roligt för paret som hade planerat ett år inna, men inte mkt o göra åt saken ifall man vet att en nära släkting är sjuk

det är helt du som bestämmer, men hade det varit jag så hade jag inte planerat, utan väntat.

• Pearldrop

Diskutera det i familjen! Du och din blivande, med din svärmor! Se vad hennes vilja är.

Kan du tänka dej att gifta dej om hon ligger på sjukhus? om hon avlidit?

• Goldi

Hej du!!
    min pappa gick bort i december månad och det är jätte jobbigt. Jag och min sambo ska också gifta oss 1/8-09. Man måste gå vidare + han hade velat det här och att jag vet att han kommer vara där med oss.

tror dín svärmor också vill att ni ska gå vidare och se framåt!

Hoppas det hjälpte!

ha d gott

• Snufflan

Hej!
    Precis samma sak har inte riktigt vi råkat ut för men förra året den 22 december så dog min mormor(jag stod henne mycket nära). Jag blev såklart helt förstörd o bara grät o tyckte att hela julen var förstörd men sen på julafton när vi samlades allihopa så kändes det jätte skönt, alla tillsammans o vi kunde prata om allt så det var jätte bra. Sen när begravningen var så passade jag på att berätta för min morfar att jag ska gifta mig till sommaren och han formligen hoppade runt av glädje, tror att det har hjälpt honom mycket att få något roligt att se fram emot. Sen så är det såklart väldigt personligt hur man reagerar i en sån här situation, det finns inga svar på hur man ska göra.
    En sak som sen har hjälpt mig mycket är att skriva små brev till min mormor, saker jag minns och saker som kommer att hända. Vet att hon inte kan läsa dom men det känns mycket lättare att få skriva ner allt.

• solhatten

tack igen för alla svar!

Som det ser ut nu är det väldigt svårt att prata med svärmor om detta. Hon tror inte hon ska klara sig till påsken, MEN man ska inte lyssna för mycket på henne. Läkarna är med possitiva, det är hon som tappat gnistan. Min sambo var hos henne hela förra veckan (vi bor som sagt 120 bort) och när han åkte därifrån igår tog hon farväl som att de aldrig skulle ses igen. Då är det svårt att dra upp sitt bröllop lixom...

MEN vad vi nu bestämt är att avlider hon ställer vi in. Skjuter på det. Ligger hon kvar på sjukhus eller repat sig så att hon fått komma hem så kör vi. I hennes fall handlar det antagligen inte om att hon kommer bli frisk som en "frisk människa" utan mest "bättre" än i nuläget. LIgger hon kvar på sjukhuset kan hon kanske iallafall komma på vigseln och det måste ju kännas bättre för henne än om vi skjuter på det och så hinner hon kanske inte se sin son gifta sig alls!

Så har vi resonerat nu.Det låter kanske som att vi tror att hon ska dö, men det tror vi inte. Det är hon som tror det. Men man måste ju planera för alla möjliga utgångar..

• Joji

De enda som kan veta vad som är rätt, är ni. Oavsett alla goda råd man kan få...

Tycker det låter som att ni funnit just er väg - hur ni vill göra utifrån olika scenarier. Önskar er all lycka!

• Snufflan

Oj, jobbigt när nån tappar gnistan så. Hoppas verkligen att allt kommer bli bra för er. Håller tummarna.

• Smiiilla

ja det är svårt... men jag tror ändå att ni ska köra på oavsett vad....

Min morfar dog två dagar innan midsommar och min mamma o pappa gifte sig 8 veckor senare.... Mamma har berättat att det var jätte jobbigt men ändå bra, något att fokosera på mitt i sorgen.

• solhatten

ja, jag har skrivit i en annan tråd att svärmor inte klarade sig och gick bort för 2,5 vecka sedan. Sorgen är svår men vi har bestämt att köra på som planerat. Inbjudningarna är ute och alla släktingar tyckte det var självklart att vi skulle gifta oss. Det var vad hon ville och hon var med i planeringen så långt hon orkade.

• TinkerBelle

Vet hur ont det gör när någon går bort och just då och där är det ofta svårt att se någon menning.

Ni visste att tiden var påväg att ta slut och fick möjligheten att säga farväl - värdesätt, alla får inte den chansen.

Hoppas ni får en underbar bröllopsdag. Ni gör det hon önskade och det är det som betyder något.

solhatten skrev 2009-04-12 13:14:15 följande:
    ja, jag har skrivit i en annan tråd att svärmor inte klarade sig och gick bort för 2,5 vecka sedan. Sorgen är svår men vi har bestämt att köra på som planerat. Inbjudningarna är ute och alla släktingar tyckte det var självklart att vi skulle gifta oss. Det var vad hon ville och hon var med i planeringen så långt hon orkade.
  • Sååå lurade

Vad skönt att ha något positivt att se fram emot mitt i sorgen. Vi fick veta förra veckan att min svärmors sambo har en långt framskriden elakartad cancer och ingen vet hur länge han lever. Problemet är att vi gifter oss på lördag och ärligt talat vet jag inte om han lever så länge för han är verkligen riktigt dålig. Anledningen till att det gått så långt är att han haft en annan sjukdom som "maskerat" denna cancer...

Det känns så tråkigt att det blev så här men ställa in är inte ett alternativ. Men vi har festhäften och allt klart där han står med. Tänk om man dör, ska man göra om allt från början. Finns tiden. aahhh jag vet inte, så mycket tankar nu. Låter kanske lite egoistisk, men vi stod inte honom så nära men man tänker ju mycket på svärmor och hur hon ska uppleva saker, kommer hon ens att komma...

solhatten skrev 2009-04-12 13:14:15 följande:
Svar på tråden svärmor jättedålig. =( ställa in bröllopet?