Vem delar ut Vigsel program
Bara undrar vem som delar ut dem? Är det någon från kyrkan..typ vaktmästaren eller är det ett värdpar eller marskalkarna?
Likadant riset efter vigseln? Vem har ansvaret för att det delas ut?
Bara undrar vem som delar ut dem? Är det någon från kyrkan..typ vaktmästaren eller är det ett värdpar eller marskalkarna?
Likadant riset efter vigseln? Vem har ansvaret för att det delas ut?
Vigselprogram delar ofta kyrkvärdarna ut. Riset är snarare någon från ert sällskap. Kanske värdpar/toastmaster?
Har man kyrkvärdar brukar det vara dem som gör det, även föräldrarna kan säkert hjälpa till med detta. Jag vet inte om vaktmästaren brukar ställa upp men du kan ju fråga i präst-tråden så vet de säkert hur det brukar vara. Det kan ju vara bra att tänka på att man itne alltid frå dela ut riset innan vigseln men det kan stå en korg vid utgången som folk kan hämta en påse (eller näve) i.
Egentligen är det ju gästerna själva som ska ta med sig riset, men då det blivit populärt att brudparet själva ger folk ris att kasta (!) så får man ju se till att någon tar hand om den korgen. Det kan ju vara precis vem som helst, ett barn eller en tärna elleer vem som helst.
Tack för svaren, riset tänkte vi ha i en eller två korgar som folk kan ta från när det är dax.. och som ni sagt det kan ju vara vem som helst då typ.. vigselprogrammen var jag nyfiken på då jag inte visste om kyrkan själv vill sköta det eller om det var någon från sällskapet..
Naturligtvis ska vi fråga kyrk vaktmästaren men ibland kommer man bara att tänka på saker och vill ha svar med en gång..hahha.. och då går det ju så bra att fråga här på BT där det finns så många kloka..
Kyrkvärdar är inte det ni tror att det är. Kyrkvärd är ett hedersuppdrag inom kyrkan där man antingen har en kyrkopolitiker eller någon annan från bygden som är intresserad av det kyrkliga.Detta har inget med bröllop att göra.Det är en kyrkomarskalk som delar ut programmen i kyrkan(där det i verkliga livet är mycket ovanligt att man brukar har ett värdpar, vad skall de göra?).Kyrkomarskalk är ofta en yngre bror eller nära släkting till brudparet.OBS om program skall delas ut i kyrkan så kom i tid med dem,ofta är över hälften av gästerna redan på plats innan progrmmen anländer med någon anfådd yngling!
Men det är ofta kyrkvärdar på ett bröllop, så nog har det lite med bröllop att göra. I de fall kyrkvärdar har funnits på de bröllop jag har varit på, har de också delat ut agendorna. Däremot vill nog inte kyrkVAKTMÄSTAREN som nämndes i tidigare inlägg dela ut några agendor
Sedan håller jag definitivt med om det där med att komma i god tid med dem!
Det har jag aldrig varit med om på 20 år som vaktmästare.Hos oss är kyrkvärdar schemalagda på allt som ingår i den vanliga verksamheten och vigslar,dop utanför vanliga tider och begravningar ingår inte i detta.
Och nej ,ofta har kyrkvaktmästaren lite annat att göra men jag vet att det finns en del andra här som har andra åsikter.Jag har både delat ut program,psalmböcker,talat om var folk skall sitta ,fotograferat,visat var toa är,stoppat gäster från att absolut skulla sitta på orgelläktaren,passat barn,lugnat brudpar,delat ut glas med vatten,ringt ambulanser,ringt taxi,ringt polisen ja en vaktmästare kan få lite olika spännande uppgifter därför så är det bra om man slipper vara låst vid en uppgift som i alla fall inte ingår i mitt jobb!
Allehanda - jag hade inte fattat förän nu att du är kyrkvaktmästare, så roligt att ni också finns representerade här inne!
Jag personligen tycker att om brudparet vill ha vigselprogram borde de ornda någon i sällskapet som delar ut dem. Och som påtalat, det borde vara en som kan anlända till kyrkan innan gästerna börjar komma.
En fråga dock...
Är det kyrkomarskalk som vi förvirrade brudar brukar kalla bestman eller är det olika personer?
Men det innebär fortfarande att det är samma person?
Jag liksom undrar eftersom det säkert är vanligt att marskalken kommer ungefär samtidigt som brudparet även om han kan gå in i kyrkan tidigare.
Fru Indosaurie skrev 2009-03-18 08:00:26 följande:
Kyrkomarskalk är den som delar ut eventuella program,visar var gästerna skall sitta, har koll på att alla är på plats innan brudparet börjar tåga in,ordnar ibland med lite samåkning mellan gästerna osv.Han är inte bestman eller marskalk, han skall bara se till så att det funkar så bra som möjligt.MEN det är inte vanligt att ha en kyrkomarskalk åtminstone inte här där jag jobbar men ibland så dyker det upp.
Vårt toastmasterpar/värdpar för dagen och kvällen kommer även få denna uppgift. Vi kör hårt med dem.
Då är det säkert bäst att se till att det finns någon i sällskpaet som kan ta denna roll och att de får programmen ett par dagar innan vigseln så allt fungerar så smidigt som möjligt.
vi kommer ha våra toastmastes till att dela ut är det tänkt, alternativet är att våra föräldrar gör det, får se när det närmar sig
Det går bra med vem som helst BARA de är i tid!
Ja, låter som ett jobb för en "vara i god tid" ansvarsfull människa... tack igen för alla svar..