Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

Vem delar ut Vigsel program

Har man kyrkvärdar brukar det vara dem som gör det, även föräldrarna kan säkert hjälpa till med detta. Jag vet inte om vaktmästaren brukar ställa upp men du kan ju fråga i präst-tråden så vet de säkert hur det brukar vara. Det kan ju vara bra att tänka på att man itne alltid frå dela ut riset innan vigseln men det kan stå en korg vid utgången som folk kan hämta en påse (eller näve) i.

• Svanboet

Allehanda - jag hade inte fattat förän nu att du är kyrkvaktmästare, så roligt att ni också finns representerade här inne!

Jag personligen tycker att om brudparet vill ha vigselprogram borde de ornda någon i sällskapet som delar ut dem. Och som påtalat, det borde vara en som kan anlända till kyrkan innan gästerna börjar komma.

En fråga dock...
    Är det kyrkomarskalk som vi förvirrade brudar brukar kalla bestman eller är det olika personer?

• Svanboet

Men det innebär fortfarande att det är samma person?

Jag liksom undrar eftersom det säkert är vanligt att marskalken kommer ungefär samtidigt som brudparet även om han kan gå in i kyrkan tidigare.

Fru Indosaurie skrev 2009-03-18 08:00:26 följande:

Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk.
  • Svanboet

Då är det säkert bäst att se till att det finns någon i sällskpaet som kan ta denna roll och att de får programmen ett par dagar innan vigseln så allt fungerar så smidigt som möjligt.

Svar på tråden Vem delar ut Vigsel program