Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Vem delar ut Vigsel program

Kyrkvärdar är inte det ni tror att det är. Kyrkvärd är ett hedersuppdrag inom kyrkan där man antingen har en kyrkopolitiker eller någon annan från bygden som är intresserad av det kyrkliga.Detta har inget med bröllop att göra.Det är en kyrkomarskalk som delar ut programmen i kyrkan(där det i verkliga livet är mycket ovanligt att man brukar har ett värdpar, vad skall de göra?).Kyrkomarskalk är ofta en yngre bror eller nära släkting till brudparet.OBS om program skall delas ut i kyrkan så kom i tid med dem,ofta är över hälften av gästerna redan på plats innan progrmmen anländer med någon anfådd yngling!

• allehanda

Det har jag aldrig varit med om på 20 år som vaktmästare.Hos oss är kyrkvärdar schemalagda på allt som ingår i den vanliga verksamheten och vigslar,dop utanför vanliga tider och begravningar ingår inte i detta.
    Och nej ,ofta har kyrkvaktmästaren lite annat att göra men jag vet att det finns en del andra här som har andra åsikter.Jag har både delat ut program,psalmböcker,talat om var folk skall sitta ,fotograferat,visat var toa är,stoppat gäster från att absolut skulla sitta på orgelläktaren,passat barn,lugnat brudpar,delat ut glas med vatten,ringt ambulanser,ringt taxi,ringt polisen ja en vaktmästare kan få lite olika spännande uppgifter därför så är det bra om man slipper vara låst vid en uppgift som i alla fall inte ingår i mitt jobb!

• allehanda

Kyrkomarskalk är den som delar ut eventuella program,visar var gästerna skall sitta, har koll på att alla är på plats innan brudparet börjar tåga in,ordnar ibland med lite samåkning mellan gästerna osv.Han är inte bestman eller marskalk, han skall bara se till så att det funkar så bra som möjligt.MEN det är inte vanligt att ha en kyrkomarskalk åtminstone inte här där jag jobbar men ibland så dyker det upp.

• allehanda

Det går bra med vem som helst BARA de är i tid!

Svar på tråden Vem delar ut Vigsel program