Inlägg från: Pingst09 |Visa alla inlägg
  • Pingst09

Hur mycket av traditionen finns kvar?

Traditionen har ju varit att man som kvinna tar mannens efternamn när man gifter sig. Men hur vanligt är det idag egentligen?

• Svar på tråden Hur mycket av traditionen finns kvar?
  • Pingst09

Ok, det verkar ju inte vara en regel i alla fall på de som svarat hittills...

• Pingst09

Hm, det var ingen rolig läsning, då jag försöker motbevisa det hela inför svärfar...

Ore skrev 2009-03-17 21:48:44 följande:
    Litet intressant info kring traditionen, som inte är så jättegammal... www.historiskamedia.se/o.o.i.sJag tog min mans efternamn, det var väldigt opraktiskt om han hade gjort tvärtom eftersom han då hetat samma som en släkting till mig, som bor nära oss och är jämnårig med min man. Och vi ville båda heta samma namn.
  • Pingst09

I stort sett alla vi känner tycker och tror att vi kommer heta mitt efternamn eftersom det är ett ovanligt släktnamn med bara ca 25 st i världen. Men svärfar blev verkligen jättearg när han hörde detta och undrade vad det var för fel på hans -ssonnamn! För enligt tradition ska man ta mannens namn säger han...

Vi vill båda ha ett gemensamt namn och sambon har eg inget emot att ta mitt namn förutom att göra sig ovän med sin pappa då

isop skrev 2009-03-18 08:22:41 följande:
    Vad försöker du motbevisa?Vi behåller våra respektive efternamn, ingen av oss vill byta.
  • Pingst09

Alltså det jag försöker bevisa att den traditionen inte längre är en "regel"

isop skrev 2009-03-18 08:22:41 följande:
    Vad försöker du motbevisa?Vi behåller våra respektive efternamn, ingen av oss vill byta.
  • Pingst09

Hur som helst blev det så att vi lottade om vilket efternamn vi skulle ta och det blev mitt!!

Svar på tråden Hur mycket av traditionen finns kvar?