• Pingst09

Hur mycket av traditionen finns kvar?

Traditionen har ju varit att man som kvinna tar mannens efternamn när man gifter sig. Men hur vanligt är det idag egentligen?

• Svar på tråden Hur mycket av traditionen finns kvar?
  • ossamartin

Jag vet inte men tror att det är lika vanligt på andra hållet. Den som har mest speciellt efternamn tror jag man väljer. Min syster och hennes man tog syrrans namn!

• Fru Indosaurie

Jag vet inte hur vanligt det är egentligen..
    min sambo ska ta mitt efternamn, wih vad roligt det ska bli att alla heter lika!

• Aleta

De jag känner har valt det finaste namnet eller tagit ett nytt.

• MammaMiaa

Jag kommer att välja min M2Bs efternamn

• anja1661

vi kommer ta mitt efternamn! blir nice när hela familjen har samma namn!

• 20090725

jag kommer att ta min M2Bs namn, men ha kvar mitt som mellan namn, då vi båda har efternamn som bara våra släkter heter!

hade däremot ALDRIG gått med på att hte ett -son namn

• Hannaz

Vi kommer nog att ha dubbelnamn.

• Pizan

Vi kommer att behålla våra respektive efternamn eftersom ingen vill byta, och dessutom är vi frilansare så våra namn är lite som våra varumärken.
    Det känns inte som nån stor grej, i många andra länder är det ju så att kvinnan behåller sitt efternamn ( i Italien t ex).

• GlamourKitten

Vi ska behålla våra namn, och jag ska ta min fästmans efternamn i mellannamn. Vi hoppades att han kunde göra samma sak så vi kunde heta varandras namn plus våra egna efternamn men det får man inte. Sååå dumt!

• Pingst09

Ok, det verkar ju inte vara en regel i alla fall på de som svarat hittills...

Svar på tråden Hur mycket av traditionen finns kvar?