Hur mycket av traditionen finns kvar?
Traditionen har ju varit att man som kvinna tar mannens efternamn när man gifter sig. Men hur vanligt är det idag egentligen?
Traditionen har ju varit att man som kvinna tar mannens efternamn när man gifter sig. Men hur vanligt är det idag egentligen?
Jag kommer att ta M2Bs efternamn. Mitt är så vanligt så jag kan gärna ta och lämna bort det.
Jag gillar mitt namn och ville inte byta, för min man var det viktigt att heta samma så han bytte.
Både jag och mannen har relativt ovanliga efternamn. Jag kommer att byta till hans, vill inte ha "dubbelnamn" och det kvittar för min del. Som många andra skrivit: Kul att heta samma!
Jag e väl sk halvtraditionell , tar mannens efternamn men behåller mitt som mellannamn. E ändå mitt namn, vill inte förlora det. Dock har han ett italienskt, mer ovanligt namn (i Sverige) även jag gillar mitt med så vill jag ha hans. Han e nöjd över sitt.
Kommer nog förresten använda mitt nya mellannamn/gamla efternamn som initial mellan för och efternamn. Tycker det e snyggt!
jag hade gärna hetat samma som maken, men vi behåller våra i egna i dagsläget... anledningen? Jag vägrar ta hans och han är egen företagare och det är på så många ställen som det ska ändras på...Vi får se om vi ändrar senare...
Litet intressant info kring traditionen, som inte är så jättegammal... www.historiskamedia.se/o.o.i.s&vid=544
Jag tog min mans efternamn, det var väldigt opraktiskt om han hade gjort tvärtom eftersom han då hetat samma som en släkting till mig, som bor nära oss och är jämnårig med min man. Och vi ville båda heta samma namn.
Hm, det var ingen rolig läsning, då jag försöker motbevisa det hela inför svärfar...
Min sambo kommer byta till mitt efternamn, jag har ett eget släktnamn så det känns mer specielt, vi är bara 12 i världen som heter det och nu till sommaren blir vi 13
jag tycker ofta att man ser att många tar dens efternamn som är mest ovanligt.
vi har bägge ovanliga efternamn, men hans är mer ovanligt och jag kommer ta hans då våra barn även har det.