Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

Hur mycket av traditionen finns kvar?

Detta är väldigt skiftande och jag tror itne att folk i allmänhet resonerar kring "traditionen" när de väljer efternamn. Trenden verkar vara att man väljer det ovanligaste namnet, behåller sitt gammla eller är osams om vad man ska heta för det är olika viktigt för respektive part.

För egen del hoppas jag att vi ska byta helt för jag vill inte heta mitt namn och helst inte heller hans namn. Starta ett eget släktnamn kanske?

• Svanboet

Pingst09: Jag kan väl förstå att folk tycker det känns en aning konstigt när folk byter bort det namn de själva hade förväntat sig att de skulle heta - men de har ju inte han med att göra! Det är ju ni som ska heta och ingen annan har med det att göra.

Duchess: Så funderar jag på om vi också ska göra... den ena byter namn först och sedan tar vi det som gemensamt när vi gifter oss. borde det inte vara gratis även om båda tar nytt vid giftamålet?

• Svanboet

Attans! Jag får nog fundera mer på det där med namnet... egentligen är det ju inget större fel på min blivandes, jag tycker bara att det känns så vanligt med Hult. Är det gratis även om namnet finns längre bak i släkten, typ morfars frus flicknamn eller nått.

Svar på tråden Hur mycket av traditionen finns kvar?