• Kisseh

Barn

Min har en dotter som fyller två i maj. Hon kommer precis ha fyllt tre när vi gifter oss.

Vi blev tillsammans när hon var 2 månader så jag har verkligen fått vara med från början. Det känns skönt tycker jag.

• Kisseh

Jag har alltid tänkt att styvmamma är vad man kallas om den biologiska modern inte är i livet. Kanske är helt fel dock.
    Jag har också svårt att veta vad jag ska kalla mig. Speciellt ibland när jag har ringt dagis har det blivit knasigt."Hej, det här är XX's pappas fästmö"
    Men på dagis är dom väl van antar jag. (Kanske ska tillägga att vi har henne varannan helg och en dag varje vecka, så det händer att jag hämtar på dagis, det är därför jag ringer dit. inte för att småprata :p )

Dottern kallar mig Nanna. Från början kunde hon inte säga Johanna så då blev det Nanna och sen har det hängt kvar.

Evepeve skrev 2009-03-21 15:31:53 följande:
    En fråga: vad kallar ni er? När jag säger styvmamma verkar folk tycka att det låter konstigt. Men det kanske för att jag är ung. Vad säger man annars, bonusmamma?
  • Kisseh

Min blivande mans ex försökte förbjuda mig att göra sådant också men vi har fösökt förklara för mamman att om jag hämtar på dagis är det ju inte för att jävlas med henne, utan t.ex för att dottern ska slippa vara där från 06.30-16.30 på kvällen och det håller hon ju med om att det är bättre för lilltjejen.

men det har varit en jäkla massa problem fram och tillbaka får jag vä lov att säga. Nu har hon träffat en ny så nu är hon lite gladare :p
    Dock har vi rykt ihop ett par gånger men för dotterns skull försöker vi bete oss. Jag vet ju om att jag inte är flickans mamma och jag försöker aldrig ta den rollen heller.
    Dock är väl det mer ur egoistisk synpunkt då jag vill spara "mamma" tills vi skaffar egna barn. Däremot så ger jag henne självklart obegränsat med kärlek ändå

altervattnet skrev 2009-03-22 18:58:37 följande:
    Vad gullit det lät, Nanna :) Hur går det att hämta på dagis då? Min sambos x har förbjudit mig att hämta... suck
  • Kisseh

Så sant så sant.

men tror att det är som du säger i ditt andra inlägg, att det handlar om att personen inte har gått vidare. Därför är det nog vanligare att det är den som "har blivit dumpad" som beter sig illa.

Vi har ju märkt en betydlig skillnad nu när exet har träffat en ny också. Innan fick min blivande kriga för att ens få träffa sin dotter och nu passar det minsann att han tar henne extra dagar osv. Men det passar ju oss utmärkt för vi vill ju träffa det lilla hjärtat så mycket vi bara kan.

TinkerBelle skrev 2009-03-23 19:57:52 följande:
    Vill bara inflika att pappor tyvärr kan bet sig så här också...Mina barn bor hos mig och har umgänge med pappan var tredje helg. Min m2b har fått ta mycket s**t för saker han inte gjort.Våran yngsta kallar min nya för daddy då han är engelsman.Fick hon inte för sin biologiska pappa.Inte heller fick hon krama honom eller leka med honom heller för den delen. Hämta på dagis när jag satt fast i bilkö var tungt vägande skäll för världskrig minst.. *suck*Det är bara att bita ihop och härda ut - för barnens skull.Vi hamnade också hos soc för samtal. Hjälpte föga kan jag tillägga, men nu efter tre år så har vi fått en hyfsad struktur och barnen börjar bli så stora att dem själva förstår hur barnslig deras pappa beter sig. *suck igen*Vilket är otroligt sorgligt tyvärr!
  • Kisseh

Är det bara jag som blir lite svartsjuk ibland? Inte på barnet såklart utan på att när vi skaffar barn kommer det vara första gången för mig men han kommer redan ha gått igenom det med någon annan?
    Nu kanske ni tycker jag är dum...kanske bara är jag....?

• Kisseh

Jo jag vet att du har rätt, försöker tänka så också. Men ibland kommer den där svarsjukedjävulen fram ändå.. Men det blir bättre och bättre. Jag brukar prata med min mamma om det när jag känner mig så, för pappa hade också barn innan han och hon fick mig och min syster. Och hon säger samma sak som du =)

spindeln skrev 2009-03-24 21:52:03 följande:
    Det är ju första gången MED DIG!Det är ERAT första barn!Försök att se det som något positivt istället. Min sambo har en dotter på 8 år, och vår gemensamma son är 8 månader. Jag är överlycklig att han redan varit med om en förlossning, för han var lugn och sansad, och ett otroligt bra stöd när sonen föddes, och det tvivlar jag på att han hade varit om det varit första gången för honom...
  • Kisseh

Du har så rätt så :)
    Förstår inte varför jag tänker på det nu heller, för vi planerar inte att skaffa barn förrän om flera år iaf. Är ju bara 22 nu jag. Inte för att man inte kan skaffa barn när man är 22, det är inget fel med det. Det är bara det att jag personligen vill vänta lite till =)
    Förhoppningsvis kan har jag växt ifrån dom här dumheterna då.

Birana skrev 2009-03-25 11:03:42 följande:
    Svartsjuk? Jag tycker att det låter lite konstigt. Det är ju en lika stor upplevelse för honom att få ett barn till. Tycker att du gör fel som jämför på detta sätt, för du kommer inte någonvart med det. Det är som att säga att det andra barnet man får är inte lika spännande eller lika stort osv. Det är ju enormt varje gång!
  • Kisseh

Det är precis så jag menar. Svartsjuk är fel ord, du formulerade det perfekt =)

altervattnet skrev 2009-03-25 17:21:47 följande:
    njäää.. svartsjuk kanske jag inte är men kanske rädd att jag kommer vara mer uppe i molnen än han.. Visst ett nytt barn är alltid ett nytt barn och med mig så är det första gemensamma barn.. visst...Men nog måste det vara speciellt första barnet- första gången, allt är nytt och allt är inte på " rutin" ( eller vad man nu ska kalla det för, hittar inget bra ord...)eller att man ska få höra " jag och xxx gjorde så här och det funkade alltid- gör så" då skulle jag känna mig riktigt överkörd.. visst han kanske menar det med all vänlighet men ja...
  • Kisseh

Han har en dotter som är snart två. Vi blev tillsammans när hon var två månader. Din då?

altervattnet skrev 2009-03-26 16:06:30 följande:
    hur många barn har din karl?
  • Kisseh

Jo lite så tänkte man väl men av naturliga skäl träffade jag henne inte så mycket i början. Det var ju först när hon var typ 6-7 månader som jag kunde börja träffa henne. Nu funkar allt jättebra mellan oss. Hon fyller två i maj och är en riktig kanontjej :)

altervattnet skrev 2009-03-27 10:18:20 följande:
    shit, vad liten !!! :) Hur kändes det då? var du aldrig osäker - typ :" va fan ger jag mig in i"Min har två barn som var 1-1,5 år gammal och 5 år..
Svar på tråden Barn