Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Efternamn...hur gör ni?

Jag byter både förnamn och efternamn när jag gifter mig och min fästman behåller sitt som det är. Han har så snyggt efternamn så jag tar gärna det utan dubbelnamn och krångel, och jag byter förnamn till ett annat av mina förstanamn för det passar bättre ihop med det nya efternamnet! Men det kommer att bli sjukt jobbigt att byta det överallt, tänk er HELA namnet ;D

Hade min kille hetat ett tråkigare efternamn hade jag nog dock haft dubbelnamn eller så hade vi kommit på ett nytt namn :)

• Red Scarlet

Ida o Mille skrev 2009-03-23 13:22:31 följande:

Min m2b kommer att ta mitt efternamn, och om de går ska vi ha hans efternamn som mellan namn. Någon som vet om jag kan ta hans namn som mellannamn?
    Ni kan inte båda heta dubbelnamn (NN-MM) men om han tar ditt (NN) kan du ta hans som mellannamn också (MM-NN) :)
  • Red Scarlet
    FelizLane skrev 2009-03-24 16:33:28 följande:
    ehm! Det där tycker jag lät lite sjukt. Hur menar du? Tycker du inte om ditt vanliga tilltalsnamn? ska du lära dig att lyssna till ett annat namn nu eller? Tyckte hela grejen lät lite konstigt.. Red Scarlet skrev 2009-03-24 07:14:23 följande:
    Tyckte du att det lät...sjukt? Tack för det.

Jag har tre förstanamn, ett av dem är mitt 'tilltalsnamn' men jag har kallats för ett annat av mina förstanamn också i 10års tid. Jag tycker att mitt tilltalsnamn är ok men mitt andra förstanamn är myycket snyggare.

Min fästman kallar mig för det andra förstanamnet och det namnet blir även snyggare ihop med hans efternamn. Så ja, jag tycker bättre om det namnet jag tar nu än mitt dopnamn, min mamma tycker att det är helt ok att jag byter också och försöker vänja sig vid att kalla mig vid det. Mina vänner som ännu inte kallat mig vid det nya namnet vänjer sig också. Så det är lugnt. Det är väl inte så konstigt att byta namn? Lätt för er som hetat Anna och Stina och Emma hela livet, det finns några av som inte var lika lyckligt lottade ;)
Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?