• No Foofoo

Efternamn...hur gör ni?

Både jag och min blivande vill ha kvar våra efternamn. Jag kanske kan tänka mig att lägga till hans efternamn. Finns det andra som inte kan enas om ett namn? Hur löser ni det? Får man ha två efternamn?

• Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?
  • Hubba

Du får inte ha två efternamn utan i så fall lägga till din makes som mellannamn

• djurö 09

Ja HUR i hela h-vete skall vi göra!!!!???? har funderat i två år till och från. Men nu gifter vi oss den 2 maj, så vi MÅSTE bestämma oss!

• stressad bride2b

Jag har alltid tänkt att jag ville behålla mitt och lägga till hans efternamn. Men sen jag träffade min blivande så har det känts väldigt naturligt att ta hans efternamn och skippa mitt helt. Jag VILL liksom så gärna heta det han heter! Dessutom är det väldigt fint :)

Det som känns lite tråkigt och lite som ett antiklimax är att hans syster och jag har samma förnamn, så vi kommer att heta exakt samma sak :(

• Mlle S

Jag har bara funderat lite kring efternamnet... men jag tror att jag kommer att ha 2. Jag känner att jag vill ha kvar mitt men att jag gärna tar hans också! Min bästa vän och hennes man gifte sig förra sommaren och de behöll sina gamla namn utan att lägga till varandras, pga att det blev enklast för dem pga olika saker....

Allt är tillåtet :). Lycka till med namnbestämningen!

• Mollanpollan

Jag kommer att ta min M2B efternamn då det är ett ovanligt efternamn. Ingen mer i Sverige (troligtvis ingen annas stans heller) som kommer heta samma som jag... =)

• norpans mamma

Min blivande man kommer att ta mitt efternamn, då mitt är mer ovanligt.

• feministbrud

Vi kunder inte enas och har olika namn. Jag kan inte påstå att jag gav mi gin i förhandlingen med öppet sinne så jag får väl skylla mig själv. Min deal var: Vi ska heta samma namn och det ska vara mitt. Han svarade med: Du får heta vad du vill men jag byter inte.

Så vad det med det

• Susanna och Fredrik

Jag kommer att ta hans namn.

• Nippran

Jag kommer att ta min mans efternamn och kommer bli ensam i Sverige om detta. I alla fall när jag söker på namnet ;)

• Heloise
    feministbrud skrev 2009-03-22 22:05:08 följande:
    Vi kunder inte enas och har olika namn. Jag kan inte påstå att jag gav mi gin i förhandlingen med öppet sinne så jag får väl skylla mig själv. Min deal var: Vi ska heta samma namn och det ska vara mitt. Han svarade med: Du får heta vad du vill men jag byter inte.Så vad det med det
    Du är för härlig!

Jag kommer att behålla mitt ovanliga efternamn som mellannamn och ta m2b's ovanliga efternamn som efternamn.
    Är ensam i Sverige oavsett men m2b's efternamn är kortare och jag tycker det ska bli lite kul att byta.
Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?