• No Foofoo

Efternamn...hur gör ni?

Både jag och min blivande vill ha kvar våra efternamn. Jag kanske kan tänka mig att lägga till hans efternamn. Finns det andra som inte kan enas om ett namn? Hur löser ni det? Får man ha två efternamn?

• Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?
  • Bambi76

Jag byter till min m2b´s efternamn för det är ovanligt och fint och för att min m2b är den enda som kan föra det vidare eftersom hans syster kommer att byta namn den dagen hon gifter sig.
    det är bara hans familj samt släktingar som har detta efternamn så det känns viktigt att bevara det.

• FiaoJonny

Vi kommer att avvakta med det tills efter bröllopsresan så det inte blir något knäppt med passen.

Men jag velar fram och tillbaka att ta hans namn eller att vi lägger till mitt ena efternamn efter hans... Vore skönt att slippa dubbelnamn.

• Heloise

Då skulle inte jag heller bytt

feministbrud skrev 2009-03-23 08:54:15 följande:
    Jag skulle inte heller haft något emot att byta om han inte hette Ericson...
  • Imma

Min fästman kommer att ta mitt halvvanliga efternamn. Vi vill heta samma och hans efternamn är för svårt för att fungera smidigt i Sverige. Ovanligt hade dock varit, men det är inte det viktigaste för oss.

För honom blir det ju dock lite exotiskt att få ett svenskt efternamn.

• Helleflundra

en till som funderar pâ det där, jag har typiskt svenskt namn och min fästman ett ovanligt fransk namn. Eftersom vi bor i Frankrike känns dock det svenska exotiskt och framförallt visar det ju mitt urpsrung. Min fästman tycker absolut jag ska behâlla mitt, sâ det lutar pâ att jag lägger till hans efternamn sâ vi fâr samma, men behâller mitt före som mellannamn. Det kommer bli väldigt lângt bara...

• Eran

Jag byter mitt min m2b:s efternamn. Har en ganska larvig annledning. Har varit gift en gång innan och då bytte han till mitt efternamn så nu vill jag byta. Det känns bättre. Sa en gång till min mamma att när jag blir stor ska jag bara byta efternamn så gör jag det den här gången så nu kommer det hålla.

Erik 2011-07-30
  • Floff

Jag kommer att behålla mitt efternamn som mellannamn och ta hans efternamn som riktigt efternamn. Mitt efternamn är fint, men väldigt ovanligt (tyskt) och svårt att stava. Jag har hela mitt liv behövt stava det så fort man ringer nånstans, och jag tycker det ska bli rätt skönt att bara kunna använda hans, lite enklare efternamn. Sen vill jag att jag, han och kommande barn ska heta samma sak. Vill inte behöva ringa till dagis och säga "Hej jag heter Floff X, jag är mamma till Barn Y".

• Ida o Mille

Min m2b kommer att ta mitt efternamn,
    och om de går ska vi ha hans efternamn som mellan namn.
    Någon som vet om jag kan ta hans namn som mellannamn?

• Hubba

Min m2b ska ta sin mammas flicknamn och efter bröllopet så tar jag och barnen det namnet oxå... Barnen har haft mitt efternamn för jag vägrar att vi ska ha hans nuvarande tråkiga... =)

• didis

Vi behåller våra egna efternamn. Mitt namn är för mycket "jag" för att jag skall vilja byta, samtidigt finns det nästan ingen släkt kvar med mitt efternamn (mer än min biologiska pappa) medan maken heter som sina föräldrar och bror.

Barnen har dubbelnamn.

Vi är inte helelr mindre familj för att vi har olika namn- vi är familjen NN-MM!

Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?