• No Foofoo

Efternamn...hur gör ni?

Både jag och min blivande vill ha kvar våra efternamn. Jag kanske kan tänka mig att lägga till hans efternamn. Finns det andra som inte kan enas om ett namn? Hur löser ni det? Får man ha två efternamn?

• Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?
  • sarahkka76

Hur är det med mellannamn på papper som id, körkort och sånt. jag vill helst bara att förnamnet och efternamnet ska synas, men jag har två förnamn (inte dubbelnamn) och vill ha min blivandes efternamn. Men jag vill inte att mitt förnamn nr två syns på papper, går det?

• anne på grönkulla

förnamn nr 2 och mellannamn är inte samma sak. Mellannamn syns på samma rad som efternamnet - men om förnamn nr 2 inte syns idag kommer dte nog inte göra det sen heller (utom i pass och så)

• Sussii

vi har problemet om vilket vi skall ta som efternamn. båda blir så långt tycker jag eller så mkt. sen har min kille redan 2 efternamn. Jag tycker detta är så krångligt. Dock har våra barn mitt efternamn och jag står nästan på allt. så om jag byter efternamn måste jag ringa runt till alla möjliga ställerna för att byta eller uppdateras det utav sig själv... Jag är så dålig på denna del.

• Red Scarlet

Jag byter både förnamn och efternamn när jag gifter mig och min fästman behåller sitt som det är. Han har så snyggt efternamn så jag tar gärna det utan dubbelnamn och krångel, och jag byter förnamn till ett annat av mina förstanamn för det passar bättre ihop med det nya efternamnet! Men det kommer att bli sjukt jobbigt att byta det överallt, tänk er HELA namnet ;D

Hade min kille hetat ett tråkigare efternamn hade jag nog dock haft dubbelnamn eller så hade vi kommit på ett nytt namn :)

• Red Scarlet

Ida o Mille skrev 2009-03-23 13:22:31 följande:

Min m2b kommer att ta mitt efternamn, och om de går ska vi ha hans efternamn som mellan namn. Någon som vet om jag kan ta hans namn som mellannamn?
    Ni kan inte båda heta dubbelnamn (NN-MM) men om han tar ditt (NN) kan du ta hans som mellannamn också (MM-NN) :)
  • sarahkka76

anne på grönkulla skrev 2009-03-24 03:58:21 följande:

förnamn nr 2 och mellannamn är inte samma sak. Mellannamn syns på samma rad som efternamnet - men om förnamn nr 2 inte syns idag kommer dte nog inte göra det sen heller (utom i pass och så)
    Grejen är att jag är utländsk därav att mitt ser annorlunda ut. Vi har det som vi kallar för två förnamn och två efternamn. Tex. Anna Linda Svensson Eriksson, och i mina papper syns alla dessa. Jag vill behålla Anna Linda och sen byta till min blivandes efternamn, men jag vill inte att namnet Linda syns.
  • Sonja68

Min man har ett utländskt, ganska långt, fint namn. Dock svårt att uttala för svenskar. Han är väldigt stolt över sitt namn och vill behålla det. Jag har också ett fint, svenskt efternamn som dock är ganska långt. Jag har dessutom tre relativt långa förnamn, så det är inte akutellt för mig att lägga till hans efternamn som mellannamn. Det är redan nu problem att rymmas med alla namn på blanketter och dyl.
    Han vill gärna ta mitt svenska efternamn som mellannamn dock. Så kan han använda det i mindre officiella sammanhang. Är trött på att alla hakar och stakar sig och säger/skriver fel här i Sverige.
    Så han tar alltså mitt efternamn som mellannamn, behåller sitt gamla efternamn. Jag behåller mina namn oförändrade.
    Våra barn har mitt efternamn som mellannamn och hans som efternamn. De använder båda namnen med stolthet.
    Vi känner oss som en familj redan idag och kommer nog göra det framöver också, även om jag inte tar hans efternamn

• FelizLane

ehm! Det där tycker jag lät lite sjukt.
    Hur menar du?
    Tycker du inte om ditt vanliga tilltalsnamn? ska du lära dig att lyssna till ett annat namn nu eller?
    Tyckte hela grejen lät lite konstigt..

Red Scarlet skrev 2009-03-24 07:14:23 följande:

Jag byter både förnamn och efternamn när jag gifter mig och min fästman behåller sitt som det är. Han har så snyggt efternamn så jag tar gärna det utan dubbelnamn och krångel, och jag byter förnamn till ett annat av mina förstanamn för det passar bättre ihop med det nya efternamnet! Men det kommer att bli sjukt jobbigt att byta det överallt, tänk er HELA namnet ;DHade min kille hetat ett tråkigare efternamn hade jag nog dock haft dubbelnamn eller så hade vi kommit på ett nytt namn :)
  • Red Scarlet
    FelizLane skrev 2009-03-24 16:33:28 följande:
    ehm! Det där tycker jag lät lite sjukt. Hur menar du? Tycker du inte om ditt vanliga tilltalsnamn? ska du lära dig att lyssna till ett annat namn nu eller? Tyckte hela grejen lät lite konstigt.. Red Scarlet skrev 2009-03-24 07:14:23 följande:
    Tyckte du att det lät...sjukt? Tack för det.

Jag har tre förstanamn, ett av dem är mitt 'tilltalsnamn' men jag har kallats för ett annat av mina förstanamn också i 10års tid. Jag tycker att mitt tilltalsnamn är ok men mitt andra förstanamn är myycket snyggare.

Min fästman kallar mig för det andra förstanamnet och det namnet blir även snyggare ihop med hans efternamn. Så ja, jag tycker bättre om det namnet jag tar nu än mitt dopnamn, min mamma tycker att det är helt ok att jag byter också och försöker vänja sig vid att kalla mig vid det. Mina vänner som ännu inte kallat mig vid det nya namnet vänjer sig också. Så det är lugnt. Det är väl inte så konstigt att byta namn? Lätt för er som hetat Anna och Stina och Emma hela livet, det finns några av som inte var lika lyckligt lottade ;)
  • Cookie27

Vi ska fömodligen ta mitt namn för det är lite ovanligare och det har en historia på ett annat sätt än min m2b:s efternamn. Men vi är väl inte helt överens än men ingen av oss vill ha två efternamn så vi kommer nog överens snart, har 5 månader på oss :)

• Villnu

Vi behåller våra namn sen sa vi att någon gång i framtiden kanske man ändrar. Tyckte vi blev bra :)

• Nezza

Jag har haft min mors efternamn hela mitt liv. Ville lägga till min fars men fick inte av någon anledning för sketteverket. Funderar på att ta min fars och min mans när vi gift oss.

• Carpe Cape diem

Jag tog min mans efternamn och sedan har jag kvar mitt gamla som mellan namn och tyvärr kommer det alltid med överallt. Du kan dock använda bara din mans efternamn men när det gäller bank, post och annat byråkratiskt så står alla. Jag skriver under med Förnamn, första bokstaven på mitt gamla efternamn, och sedan hela mitt nya efternamn.

• Tooticki

För mig spelade det ingen roll om vi hette samma och jag ville inte byta, så min man bytte för han tyckte det var viktigt!

• duochjag09

Vi kommer skaffa oss ett helt nytt efternamn

• Toblerone

Jag kommer att ta min blivandes efternamn. Det är ett taget namn och jag blir den 21:a i Sverige som heter så. :)

• lingon82

På skatteverkets hemsida står alla regler hit och dit. Vad jag har kunnat läsa kan man inte heta varandras namn t ex att båda heter Lundgren Andersson. Heter du Lundgren och den du gifter dig med Andersson blir dina alternativ Andersson Lundgren, Lundgren Andersson, Andersson eller Lundgren. Bindestreck kan inte läggas emellan namnen. Det står även på hemsidan att mellannamn har samma status som ett förnamn.

Vi ska ha mitt namn då m2b namn är taget och han enbart hetat det i ca 10 år av 35. Det var han själv som ville byta till mitt. Jag har hela tiden sagt att jag vill ha kvar mitt för det är fint och ovanligt men att jag därför då inte tänker tvinga honom att byta. Är glad för att vi inte behövt diskutera detta ; )

• Matina

Vi ska ta oss ett helt nytt efternamn. Hoppas bara att vår ansökan blir godkänd

Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?