• No Foofoo

Efternamn...hur gör ni?

Både jag och min blivande vill ha kvar våra efternamn. Jag kanske kan tänka mig att lägga till hans efternamn. Finns det andra som inte kan enas om ett namn? Hur löser ni det? Får man ha två efternamn?

• Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?
  • Besservvisser

Vi behåller var sitt efternamn. Tycker det är fånigt att byta.

• Besservvisser

Det var inte förrän 1982 som en ny namnlag gav makar rätt att välja vems efternamn de vill ta vid giftermål!!

• Besservvisser

Gah... trycker för snabbt.

Det var också så sent som 1963 som en ny namnlag trädde i kraft som gav kvinnor rätt att behålla sitt eget efternamn.

• lillabruden

min version är lite komplicerad kanske.. vi har båda utländska föräldrar och är båda svenska medborgare. Han är dessutom portugisisk medborgare sen 15års ålder. Jag ska försöka bli portugisisk medborgare (min mamma är det) och sedan ska vi göra allt vi kan för att få ha båda som efternamn. Har fått höra att det kan gå.

Jag tänker som så, att om jag väljer mitt namn som mellannamn, då måste jag ju signera allt med hans efternamn för annars finns ju inte jag (typ)!
    Och varför får man ha 15 förnamn (tagen siffra) och bara ett efternamn i sverige?! Skumt....

• anne på grönkulla

Den som tycker det är viktigast att heta samma får byta!

Vi behöll båda våra, ingen av oss ville byta, ingen tyckte det var viktigt var det andre hette och ingen tyckte familjekänslan oss emellan satt i namnet (men båda har efternamn som bara våra familjer heter).

• spindeln

Jag har väldiga problem med hur jag ska göra...
    Jag tycker att mitt efternamn är 100 gånger finare än blivande makens.
    MEN jag tycker också det är fint att ha samma namn, speciellt eftersom vi har en son ihop, som har mannens efternamn. Det känns som största anledningen till ett ev. byte: att jag vill heta samma som min son

Min sambo vägrar att byta till mitt efternamn.
    Och hela mitt inre skriker när jag säger mitt förnamn ihop med hans efternamn. Det är liksom inte JAG!

Så vi får väl se hur jag gör...

• feministbrud

Jag skulle inte heller haft något emot att byta om han inte hette Ericson...
    Heloise skrev 2009-03-23 00:35:59 följande:
    Du är för härlig!Jag kommer att behålla mitt ovanliga efternamn som mellannamn och ta m2b's ovanliga efternamn som efternamn.Är ensam i Sverige oavsett men m2b's efternamn är kortare och jag tycker det ska bli lite kul att byta.
  • RhjärtaJ

Jag vet, mina föräldrar fick ta ett sson-namn fast de ville ha mammas namn som är jättevackert.

Besservvisser skrev 2009-03-23 00:59:53 följande:
    Det var inte förrän 1982 som en ny namnlag gav makar rätt att välja vems efternamn de vill ta vid giftermål!!
  • RhjärtaJ

Jag vet, mina föräldrar fick ta ett sson-namn fast de ville ha mammas namn som är jättevackert.

Besservvisser skrev 2009-03-23 00:59:53 följande:
  • bongen80

Jag tar min m2b:s ovanliga efternamn, men jag behåller mitt ovanliga som mellannamn. Hans klingar lite bättre tillsammans med mitt förnamn...haha

Svar på tråden Efternamn...hur gör ni?