Där håller jag inte alls med dig. Man kan inte välja vad symboler betyder för andra. Möjligtvis för sig själv, men det andra ser kan du inte påverka.
Jag skulle skruva på mig i kyrkbänken om det visade sig att bruden överlämnades och faktiskt må lite dåligt. Givetvis skulle jag inte med en min visa detta för brudparet, man vill ju inte förstöra deras dag - MEN - de skulle ha förstört min dag och jag skulle alltid minnas det bröllopet med en viss avsmak.
Hur gulligt de själva än tyckte att det var så skulle jag inte tycka det.
Det kan vara bra att veta sådant innan man väljer vilka symboler man vill spela upp, om man nu överhuvudtaget bryr sig vad ens gäster kan tycka, det är ju inte säkert. Man kan sticka huvudet i sanden och säga: "JAG, tycker!" men gör inte misstaget att tro att alla andra tycker likadant.
Om bruden skulle komma in ensam så skulle jag bara konstatera att: "Det var värst vad hon ville stå i rampljuset själv, stackars hennes man". Vilka anledningar till att man väljer att gå in så, eller om båda är överens kommer inte att ändra på det. Det är scenen och symboliken som spelas upp för mig.
Jag kan ju även tycka att bruden har fula skor, hur snygga hon själv än tycker att de är, eller hur?
Det jag försöker säga är att ens egen objektiva inställning inte kan överföras på alla andra.
Fanasis skrev 2009-03-24 10:52:24 följande:
WOW.. vad härligt det är när människor har så olika åsikter.Gamla traditioner i all ära, men det är åsikterna kring dem som gör dem till vad de är. Om min pappa vill leda mig fram till altaret så ser jag det som en charmig gest. Inte VÄLJER jag att koppla det till tvångsgifte och förmyndarskap i andra länder.Men visst är det ojämlikt att den blivande mannen står där framme väntandes, att bruden är helt i centrum under den lilla promenaden. Att han har (i många fall) själv betalt ringarna. Och bruden kommer gåendes mot honom. Det man tolka som att hon väljer honom.Asch, vad jag vill ha sagt att all tolkning och symbolik gör vi själva. Just därför så ska man välja det man själv vill och inte vad andra tycker. För det är bara att själv göra den tolkning som man vill göra.