Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Vem ska leda mig?!

Fast att ta mannens efternamn är inte heller någon gammal tradition fick jag lära mig i en tråd här. Den är knappt hundra år gammal och redan när den infördes så protesterade många kvinnor. Nu blev de överkörda och se vart det ledde!

Samma sak skulle kunna ske vad gäller brudöverlämningen, eller hur?
    En ny ojämställd tradition är på väg in, vissa protesterar, men blir överkörda och vips så har vi ett lite mer ojämlikt samhälle.

MulleNuh skrev 2009-03-25 08:16:53 följande:
    Jag ska ta mannens efternamn. Och här ligger nog det gamla kvar! Jag vill för att det brukar vara så! Jag kommer ju heta superknasigt med hans efternamn, men det gör inte så mycket.
  • Aleta

Eller också så är de tvungna och har väldigt svårt att bryta mönstret...
    Vi måste tänka oss för, vi har det ganska bra och jämlikt idag och tycker därför att vi kan kosta på oss att strunta i symboler och annat. "Det är 2009 nu, världen förändras."
    Verkligheten för våra barnbarn kan vara helt annorlunda. De kanske faktiskt blir bortgifta med tvång. Då underlättas tvånget om det redan finns en tradition av att en man ger bort kvinnan till en annan man.

"Trams", säger några av er. Tja, vi hade två världskrig under loppet av bara 30 år. Då förändrades världen massor. Vi kan inte förutsätta att allt fortsätter i samma spår för alltid.

jag har ju exemplet på mina släktingar i USA som på bara två generationer helt har fallit in i ett mönster av att kvinnan är underdånig.

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:37:51 följande:
    dock tror jag tvärtom.. Visst har du rätt i att våra handlingar påverkar andra, men OM nu detta skulle bli en rend och fler och fler går in med sin pappa så kommer ju säkerligen våra barn och barnbarn göra detta också, men då kommer dom säkert göra det med en positiv syn.Blää jag och mitt dåliga sätt att formulera mig.
  • Aleta

Att diskutera är kul och lärorikt.
    Det här blev en riktigt intressant tråd!

• Aleta

Bra skrivet!

Det finns många kvinnor som har kämpat och gråtit för att vi skulle få leva som vi gör idag. De visste att de gjorde det för sina barn och barnbarn.

Nu ska vi förvalta det arv vi har fått, inte slösa bort det för att vi "har råd".

Vi är så rika på jämlikhet att vi tycker att vi kan slösa med symboler och eftergifter. Vi känner oss inte hotade, men vi måste faktiskt tänka längre. Två generationer framåt, hur ser det ut då?
    Har vi gett dem frihet eller fotboja?

Det är alldeles för mycket fokus på Mig och Jag i dagens samhälle. Vi behöver kanske plantera en och annan ekskog åt kommande generationer...

passionsblomman skrev 2009-03-26 12:25:17 följande:
    Dert är väl precis i det som faran ligger, att man lever i självklarheter, som man tar så för givet att man kan kosta på sig lite gulliga saker som man tycker ser fint ut, och strunta i vad de har för historia.Det verkar länge sedan nu människor offrade livet för rösträtt och andra självklarheter. Att kvinnan skulle bli myndig och äga bestämmanderätt över sitt egna liv, det är dock inte så länge sedan!Ta bara Amalia , polkagrisgumman i Gränna, som stred för att få rätten att själv driva företag-det fick kvinnor inte ha nämligen, och så själv behålla pengarna. Hon blev änka väldigt ung och försörjde sig och sina barn och blev ju för tusan den som gjorde hekla den staden rödvitrandig och mintdoftande!Om hon bara funit sig i vad "man " fick och borde, hade faktiskt den delaen av Sverige sett annorlunda ut. Och hon är EN kvinna! Tror du hon tyckt det var gulligt/rörande respektfullt mot pappa eller vad för något som helst om hon gift om sig och den mannen hade frågat sonen om de fick gifta sig och sonen skulle lett henne fram till altaret? Det tror inte jag.Hon skulle antagligen inte alls vara road av att moderna tidens kvinnor börjat med något som inte ens förekom då.jag gissar att hon skulle skaka på huvudet och säga "dumheter"
  • Aleta
    Tack
    valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • Aleta

Det är ingen som tror att just du, eller de här i på BT som väljer överlämning, lever i ett ojämlikt förhållande.

Det vi vill göra er uppmärksamma på är vilka signaler det skickar ut till t ex de barn som sitter och ser på. Vi tror att det påverkar framtiden. Undermedvetet kommer dessa barn att se en kvinna som lämnas över från en man till en annan och i värsta fall rätta in sig i sådana roller när de växer upp.

Även om många här vill att vi ska se en annan innebörd i överlämningen så ÄR det en stark och tydlig symbol som t ex ett barn kan ta åt sig.

Sedan är det upp till var och en att genomföra det eller inte, men det är bra om man vet vad man gör och hur det påverkar andra.

Hubba skrev 2009-03-27 00:39:12 följande:
    Min pappa ska följa mig in... men jag tror absolut inte att det är någon som kommer att reagera negativt på det eftersom de känner oss så väl... och de vet att jag har min söta pappa lindad runt lillfingret och att det är jag som bestämmer i mitt och min blivandes förhållande... Jag tycker att det är vackert när fadern vill föra fram sin dotter... har absolut ingen tanke på tvångsgifte osv...
  • Aleta

Ah, men du missförstår mig lite tror jag.

Om en person som inte har en aning om vad som pågår, och som inte talar språket, ser en brudöverlämning, hur uppfattar han/hon den?
    De allra flesta skulle se en kvinna som lämnas över från en äldre man till en yngre. Det signalerar, en visserligen värdefull men dock, ägodel för väldigt många. "Varsågod, här får du min dotter, hon är nu din".

Att man gör det med glädje och visar det för t ex sin dotter gör ju att hon gärna i framtiden skulle göra likadant eftersom hon minns mammans bröllop.

Problemet är nu att om jämställdheten av olika anledningar går tillbaka och dottern eller kanske dotterdottern inte har samma frihet som vi har, så har vi hjälp till att försämra hennes chanser att kämpa emot.
    Dels har vi sagt att detta är en OK och glad sed, men vi har även sett till att det enkelt finns ett styrmedel att införa för att t ex gifta bort kvinnor.

Nu behöver det ju givetvis inte bli så extremt dåligt så att kvinnor gifts bort mot sin vilja, men det vi menar är att det sänder signaler om kvinnans ställning, oavsett hur glad och lycklig man är.

Tindragull skrev 2009-03-27 11:05:40 följande:
    Men den signal jag skickar ut till mina barn är ju att:JAG har valt att gå in på detta vis alltså gör jag det. Jag är vuxen och bestämmer själv hur jag vill gå uppför altargången. Om jag har en positiv syn på detta sätt att gå, så sänder jag ju den signalen till mina barn. Snarare är det "motståndarna" som skickar ut signalen att det skulle vara fult & fel... Inte vi.Du kan ju fråga min 4½-åriga dotter hur hon ser på det. Än så länge ser hon det som ett trevligt sätt att gå in i kyrkan. Eftersom det är så vi ser det! Så kom inte och snacka om att det är vi som skickar ut felaktiga signaler... Att det är fult & fel är en signal hon aldrig nånsin kommer få från oss...Ett barn har ett oförstört sinne och jag har inte hört talas om en enda unge som tycker att det är fel att nån går in med sin pappa...
  • Aleta

Ja, det är jättefint, och jag är säker på att det är så de allra flesta pappor OCH mammor ser det oavsett överlämning eller inte. Plus att man kan byta ut ordet dotter till son också, eller hur?

Scalibregma skrev 2009-03-27 21:20:55 följande:
    Även om jag inte ser den symboliken att pappan överlämnar ägandeskapen till nya mannen, så är det egentligen lite rart att det SKULLE kunna symbolera "här är min dotter som jag älskar av hela mitt hjärta, och jag litar på att du kommer att älska henne lika mycket som jag har gjort". Det är ju ett sätt att se det, vilket jag inte tänkt på innan. Nu känns det ÄNNU bättre med att pappa ska följa mig in mot mitt nya liv som fru.
  • Aleta

Fast om du läser i Immas inlägg, nr 397, så tar hon upp strukturen i samhället som gör att kvinnor stannar hemma längre än män.

Det är denna struktur som kan bli ännu bättre så att det inte anses som töntigt på mannens arbetsplats att vara hemma med barnen t ex.

Vi har en bättre och jämlikare struktur än i många andra länder, men vi är inte helt jämlika ännu. Det är just sådana saker som att visa upp brudöverlämning som jag m fl tycker underminerar det som redan har uppnåtts och gör att vi riskerar att gå bakåt.

Det är faktiskt så att i en del kretsar så tar bara mannen ut föräldraledighet på sommaren eller under fotbolls-VM.

Jag har hört att det finns undersökningar som visar att högavlönade män stannar hemma MER än de med låga löner. Med andra ord är det ett attitydproblem. Att i detta spela upp scener där kvinnan lämnas över från en man till en annan tror jag inte på något sätt kan förbättra attityderna oavsett hur jämställd man upplever sig vara. Nästa generation som växer upp och ser detta kommer undermedvetet att lägga i hop ett och ett och få det till två även om somliga vill att det ska bli tre.

Scalibregma skrev 2009-03-30 18:06:12 följande:
    Men jag menar inte att vi har det bättre än dem eller att de avundas oss för att vi har det bra. Det jag syftade på att vi väljer att stanna hemma, medan de är tvingade. Men för oss innebär det inte att vi är förtryckta utan att vi har egen vilja och har valt att vara hemma. Till skillnad från dem.. Men VI ser det inte som något negativt, medan det säkert är negativt för dem att vara hemma. Dvs att stanna hemma med barn innebär inte samma sak för oss som för dem. Samma med att följas/ledas fram av någon annan än sin blivande. Vi vet att vi inte är tvingade, och ser det därmed inte som något negativt, medan de kanske är tvingade och tycker att det är negativt.
  • Aleta

Det var egentligen det jag menade, men var för feg för att skriva...
    J D skrev 2009-03-30 20:10:07 följande:

De undersökningar som finns visar framförallt ett högre uttag av föräldraledighet bland männen ju högre utbildning de har vilket jag tycker är än mer intressant!
  • Aleta

Det är ju just det vi säger!
    Även kvinnor jobbar faktiskt i små företag och det blir samma problem där när de ska vara föräldralediga, men de hindras inte (eventuellt får de inte jobbet från början).

Attitydförändringar behövs, vi måste bli mer jämlika och det blir vi inte om vi spelar upp scener med överlämningar t ex.

Högre lön = förlorar mer om man stannar hemma. Det är alltså inte pengarna som gör det utan företagsklimatet.

Celsius i Linköping hade i alla fall förr en bonus som betalades ut om pappan stannade hemma, och detta betalades ut oavsett om det var mamman eller pappan som jobbade i deras företag. Det var helt enkelt företagets policy att vi alla tjänar på jämställdhet och de var beredda att betala sin del.

allehanda skrev 2009-03-30 20:27:17 följande:
    Dra inte paraleller högre utbildnig = klokare som förälder för då blir jag förbannad.Har ni kollat upp vad folk med lägre utbildning har i lön jämfört med vad en högutbildad har?Här ligger ett stort problem, ett annat problem är att många med lägre utbildning(snickare,rörmockare,lagerarbetare osv) ofta jobbar på mindre privata företag och att få föräldraledigt på ett sånt jobb är det samma som att säga upp sig!Jag vet att så får företagaren inte göra men detta händer hela tiden.Tro mig jag vet,sambon jobbade på ett företag där han var ensam anställd och det var/är inte lätt att få en timanställd till att kunna de specifika uppgfterna han utförde på sitt jobb.Detta var dock inget problem för oss då vi var överens om hur VI ville fördela föräldradagarna.Mamman hemma när de var små och pappan hemma när de var lite större.Fri vilja är kunskap!
  • Aleta

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Det är ju inte jämlikt eftersom vissa (män) inte kan välja om de vill vara hemma eller inte. Pga t ex arbetsklimatet.

Sedan så är det så att det finns ett tak på föräldraförsäkringen, så om du tjänar multum i månaden så förlorar du massor varje månad du är hemma. Om man då har byggt upp sitt liv kring den lönen är det stor risk att man har mycket höga utgifter i t ex boende osv. Ändå så stannar man hemma.

allehanda skrev 2009-03-30 20:48:41 följande:
    Låg lön = har inte råd att stanna hemma. Lek med lönesiffrorna 18000 efter 10 år på samma jobb eller den höga summan 20250 som jah har efter 20 i yrket.OCH vi har villa(billig i inköp)2 bilar(vi bor på landet),i dagens läge 2 tonårs killar(som växer från kläderna och äter som hästar).Tala inte om att det inte är pengarna som gör det, för många vanliga människor så är det precis så det är.Jämlikt för mig är inte att göra exakt samma saker utan för mig är det det fria valet att KUNNA göra det som intresserar mig,att själv få välja mitt livs inriktning, inte styras av samhället.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!