Ah, men du missförstår mig lite tror jag.
Om en person som inte har en aning om vad som pågår, och som inte talar språket, ser en brudöverlämning, hur uppfattar han/hon den?
De allra flesta skulle se en kvinna som lämnas över från en äldre man till en yngre. Det signalerar, en visserligen värdefull men dock, ägodel för väldigt många. "Varsågod, här får du min dotter, hon är nu din".
Att man gör det med glädje och visar det för t ex sin dotter gör ju att hon gärna i framtiden skulle göra likadant eftersom hon minns mammans bröllop.
Problemet är nu att om jämställdheten av olika anledningar går tillbaka och dottern eller kanske dotterdottern inte har samma frihet som vi har, så har vi hjälp till att försämra hennes chanser att kämpa emot.
Dels har vi sagt att detta är en OK och glad sed, men vi har även sett till att det enkelt finns ett styrmedel att införa för att t ex gifta bort kvinnor.
Nu behöver det ju givetvis inte bli så extremt dåligt så att kvinnor gifts bort mot sin vilja, men det vi menar är att det sänder signaler om kvinnans ställning, oavsett hur glad och lycklig man är.
Tindragull skrev 2009-03-27 11:05:40 följande:
Men den signal jag skickar ut till mina barn är ju att:JAG har valt att gå in på detta vis alltså gör jag det. Jag är vuxen och bestämmer själv hur jag vill gå uppför altargången. Om jag har en positiv syn på detta sätt att gå, så sänder jag ju den signalen till mina barn. Snarare är det "motståndarna" som skickar ut signalen att det skulle vara fult & fel... Inte vi.Du kan ju fråga min 4½-åriga dotter hur hon ser på det. Än så länge ser hon det som ett trevligt sätt att gå in i kyrkan. Eftersom det är så vi ser det! Så kom inte och snacka om att det är vi som skickar ut felaktiga signaler... Att det är fult & fel är en signal hon aldrig nånsin kommer få från oss...Ett barn har ett oförstört sinne och jag har inte hört talas om en enda unge som tycker att det är fel att nån går in med sin pappa...