Inlägg från: NaemiNose |Visa alla inlägg
  • NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • NaemiNose

Maten löser vi så här:

Till förrätt blir det räkcocktail. Nästan dete nda vi behöver köpa till det är räkorna, vilket också är det dyraste, men ändå överkomligt. Sallad av olika slag har vi i trädgården. Dressingen: citron, chili mm: Inte så dyrt.

Varmrätt: Kall potatissallad: Potatis har vi själva, liskom tomater och gurka. Vi köper lök, ev oliver och lite annat gott.
    Till detta ska vi ha varmrökt pepparlax, vilket blir det dyraste på middagen. Vi känner en som har ett rökeri, och får ett bra pris.

Efterrätt: Frusen cheese cake som jag gör själv. Måste i stort bara köpa vispgrädde (x antal liter) samt ett antal Philadelfiabyttor.

Tårtan blir en vanlig typ marängtårta med jordgubbar. Det är inte helelr så dyrt med ingredienser. Ägg får vi av en släktning som har frigående höns, och jordgubbar byter vi till oss mot tomater som vi hr själva.

Ev kanske vi ber några att ta med sig en tårta de har bakat, så vi får en tårtbuffé, vilket gör att kostnaden för oss blir 0.

• NaemiNose

Kan ju tillägga:

Min mamma dog i maj förra året, och efter det så börjar man inse saker och tings riktiga värde.

För mig har det inget värde att jaga upp sig över småsaker. Det betyder ingenting. Det enda som betyder något är de man älskar, och det är dem jag vill fokuera på när jag gifter mig. Jag vill bara må bra, och inte få ont i magen av att servietterna har fel struktur eller färg. Jag vill inte att det ska överskuggas av jakten på "det perfekta".

Dagen efter bröllopet ska vi ha knytisbrunch i trädgården hemma. Då får vi tid att umgås ordentligt med alla, och avrunda bröllopet på ett bra sätt.

• NaemiNose

Birana skrev 2009-03-24 11:27:59 följande:

Frågan är bara vad det blir för sorts bröllop. Förstår inte bara varför du måste argumentra för det.
    Vad menar du med "vad det blir för slags bröllop"..?

Och vadå argumentera för det? Jösses, jag har skapat en diskussionstråd. Vill veta om det finns andra som tänker som jag, och diskutera kring detta. Vari ligger konstigheten?
  • NaemiNose
    Hofsan skrev 2009-03-24 11:26:40 följande:
    För ni kan verkligen inte påstå att ni hade lagt 10-15.000 kr på ert bröllop om ni hade miljoner på banken.
    Om jag hade miljoner på banken, så hoppas jag att jag även då skulle uppskatta pengars rätta värde. Och att jag då också skulle ha inställningen att det inte är moraliskt försvarbart (för MIG) att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Det hoppas jag verkligen.
  • NaemiNose
    Hofsan skrev 2009-03-24 11:39:40 följande:
    Och jag kan lova dig att alla vi som lägger ner lite mer pengar på våra bröllop också tycker att det enda som betyder något är de man älskar och dem man fokuserar sig på. Varför skulle det vara annorlunda för oss?
    När jag läser en del av de inlägg som finns här, så får jag verkligen känslan av att man glömmer bort kärnan i det hela, och att man stressar upp sig över småsaker som blir stora som jag-vet-inte-vad.
    Jag kan ju ha fel, men det är så det känns.
  • NaemiNose
    Malinus skrev 2009-03-24 11:42:02 följande:
    Åh vilket fint och personligt bröllop ni kommer ha!!När mkt av det ni äter är odlat själv, och det kommer bli hur mysigt som helst!DU gav mig massor med ideér!Och OM jag hade 1 miljon på banken så skulle jag lik förbannat INTE använda dem till ett bröllop, för så stora bröllop har jag varit på och det ser oftast konstlat och opersonligt ut.Hoppas ni får en underbar dag!!
    *ler stort* Tack ska du ha, och detsamma så klart :)
  • NaemiNose
    Anciii skrev 2009-03-24 11:49:10 följande:
    Jag tycker inte det är konstigt att ni har en budget på 14500 det hade vi oxå kunnat ha om vi hade kompisar som var fotografer, kunde baka tårtor, låna tält etc. Men om man måste betala för allt det så finns det inte en chans att hålla sig inom den summan..
    Vi känner ingen "riktig" fotograf, men vi känner en som kan och vill ta kort. Jag kräver ingen perfektion - jag vill ha familjära bilder, och det kan de flesta ta.
    Baka tårtor - Det kan väl de flesta? Återigen: Jag vill ha en vanlig marängtårta med jorggubbar: Ingen vetenskap. Och tårtbuffé, som engagerar släkt och vänner, för att det blir gratis.
    Och hade vi inte kunnat låna tält, hade vi löst det på något annat sätt. Ett sätt som passat vår smala budget.
  • NaemiNose

Det blev en lång och ganska infekterad tråd, vilket var tråkigt.

Lite respons från mig:

Alla får göra som de vill, budget eller extravagant.

Mitt syfte med tråden: Att se om det över huvud taget finns andra här som tänker som jag, eftersom det inte har känts så. Jag har känt mig som en utböling när man läst om "alla andras" bestyr.

Många verkar tro att mitt inlägg grundar sig i svartsjuka, och att jag ljuger när jag påstår att jag inte skulle vilja lägga 100.000 kr på bröllopet om jag kunde.
    Mitt gensvar på det blir: Tråkigt att en del dömer ut en som lögnare.

Ang att mina nära och kära skulle agera som "slavar" för att de hjälper oss med varsin uppgift:
    Då är det tragiskt att det är så man ser det.

• NaemiNose
    bongen80 skrev 2009-03-25 13:47:52 följande:
    Nu är det ju så att de som tycker som du inte alltid skriver i trådarna, men det gör däremot alla som är emot, med ett försvar om att det är ett diskussionsforum. När frågan helt klart ställs "Är det inte fler än jag som känner så..?" som du frågade efter. Jag ser ingenstans att du söker åsikter från "motståndare"
    Det är helt okej för andra att kommentera också, men jag blir lite ledsen när man som sagt döms ut som antingen lögnare eller svartsjuk...
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-