• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • SweetSun

vi kommer att hamna på 25000, men det känns så överdrivet mycke endå, och som du säger, även om vi hade haft 100 000 så hade vi inte lagt det på bröllopet!

• Hammerman

Jag tycker också att det känns våldsamt när folk plöjer ner ett par årslöner i något som ändå inte varar i ett dygn ens (vigseln alltså, inte bröllopet, såvida det inte är Hollywood).

Så kör hårt! Får jag som jag vill ska det fanimej spelas bröllop om/när jag gifter mig!

Min enda fundering är hur ni löser det med maten? Trerätters med tårta för 60 pers kan dra iväg något otroligt.

• Hammerman

Hammerman1 skrev 2009-03-24 11:20:45 följande:

fanimej spelas bröllop om/när jag gifter mig!
    Haha, jag menar brännboll.
  • Frk Rockers

Jag håller med. Om jag spenderade mer pengar än vad jag har (vilket mååånga gör) på mitt bröllop så skulle jag inte kunna njuta av det öht. Det är ju meningen att det ska vara en av de lyckligaste dagarna i livet (?), men till ett pris av psykiskt illamående och knapert tillstånd i lång tid efter? -NEJ TACK.
    Dessutom är det ju allmänt känt att pengar är en av de största anledningarna till gräl och turbulens i förhållandet så att gå utöver sin ekonomi för bröllopet är nog inte det smartaste.

... Nu ska det väl tilläggas att mina svärföräldrar betalar hela skiten men jag och min snubbe ordnar allt och försöker att hålla alla kostnader så låga som möjligt (lagar egen mat, tårta etc.)

• NaemiNose

Maten löser vi så här:

Till förrätt blir det räkcocktail. Nästan dete nda vi behöver köpa till det är räkorna, vilket också är det dyraste, men ändå överkomligt. Sallad av olika slag har vi i trädgården. Dressingen: citron, chili mm: Inte så dyrt.

Varmrätt: Kall potatissallad: Potatis har vi själva, liskom tomater och gurka. Vi köper lök, ev oliver och lite annat gott.
    Till detta ska vi ha varmrökt pepparlax, vilket blir det dyraste på middagen. Vi känner en som har ett rökeri, och får ett bra pris.

Efterrätt: Frusen cheese cake som jag gör själv. Måste i stort bara köpa vispgrädde (x antal liter) samt ett antal Philadelfiabyttor.

Tårtan blir en vanlig typ marängtårta med jordgubbar. Det är inte helelr så dyrt med ingredienser. Ägg får vi av en släktning som har frigående höns, och jordgubbar byter vi till oss mot tomater som vi hr själva.

Ev kanske vi ber några att ta med sig en tårta de har bakat, så vi får en tårtbuffé, vilket gör att kostnaden för oss blir 0.

• Frk Rockers
    Hammerman1 skrev 2009-03-24 11:20:45 följande:
    Jag tycker också att det känns våldsamt när folk plöjer ner ett par årslöner i något som ändå inte varar i ett dygn ens (vigseln alltså, inte bröllopet, såvida det inte är Hollywood). Så kör hårt! Får jag som jag vill ska det fanimej spelas bröllop om/när jag gifter mig!Min enda fundering är hur ni löser det med maten? Trerätters med tårta för 60 pers kan dra iväg något otroligt.
    Vi har löst det så att vi beställer catering på huvudrätten medans vi själva lagar för- och efterrätt. De behöver ju inte vara varma och kan ordnas dagen före om man har tillgång till kallförvaring. Tårta bakar svärmor :)
  • Hofsan

Har man pengarna till det så spelar det ju mindre roll hur mycket man lägger på sin största dag här i livet. Hade jag varit miljonär så hade jag inte lyft ett finger själv och hyrt en koordinator som fixade och ordnade allt med vårt samtycke då såklart och verkligen lyxat till det något enormt mycket. För ni kan verkligen inte påstå att ni hade lagt 10-15.000 kr på ert bröllop om ni hade miljoner på banken.

• Birana

Vi har nästan 100.000 som vi lägger på bröllopet. 1) Skapa minnen är viktigare än saker. 2) Man slipper tänka pengar och kan konsentrera sig på roligheter. 3) Man unnar sig det man vill ha inte det man har råd med. 4) Man är 100% nöjd och det kostar ofta. 5)Man känner sig duktig och glad när utgifterna blir mindre än räknat. 6) Vissa saker kan man göra själv andra inte (det kostar) 7) Vi satsar på underhållning till gästerna (det kostar) 8) Bara för att vi har underhållning vill vi inte skära ner på annat 9) Det finns platser som kan betyda lite extra, de kostar! 10) Det är bröllop, det ska kosta!!

Det är mitt sätt att tänka, men självklart betyder det inte att mitt bröllop kommer att vara mer meningsfull än ditt. Dessutom är det väl knappast festen som gör själva bröllopet meningsfullt. Frågan är bara vad det blir för sorts bröllop. Förstår inte bara varför du måste argumentra för det.

• NaemiNose

Kan ju tillägga:

Min mamma dog i maj förra året, och efter det så börjar man inse saker och tings riktiga värde.

För mig har det inget värde att jaga upp sig över småsaker. Det betyder ingenting. Det enda som betyder något är de man älskar, och det är dem jag vill fokuera på när jag gifter mig. Jag vill bara må bra, och inte få ont i magen av att servietterna har fel struktur eller färg. Jag vill inte att det ska överskuggas av jakten på "det perfekta".

Dagen efter bröllopet ska vi ha knytisbrunch i trädgården hemma. Då får vi tid att umgås ordentligt med alla, och avrunda bröllopet på ett bra sätt.

• NaemiNose

Birana skrev 2009-03-24 11:27:59 följande:

Frågan är bara vad det blir för sorts bröllop. Förstår inte bara varför du måste argumentra för det.
    Vad menar du med "vad det blir för slags bröllop"..?

Och vadå argumentera för det? Jösses, jag har skapat en diskussionstråd. Vill veta om det finns andra som tänker som jag, och diskutera kring detta. Vari ligger konstigheten?
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-